Uitdagend ontwerpen Freddy Veltman – van Vugt Hanneke Koopmans

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Edushock leerfestival
Menno Karres Lead Auditor
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
De “ leraar” als rolmodel
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Studieloopbaancoaching
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderwijskundig ontwerpen
Van leerdoel naar leeropbrengst
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Onderwijsconferentie
Onderzoeksvaardigheden
Vernieuwing verzorging
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
INTERVISIE Zuid-Holland
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Aan de slag met competenties beoordelen
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Handelingsgericht werken
Informatie- avond groep 6
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Da Vinci College ontwerpen Programma 8 maart
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
moderniseren van het curriculum.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Page 1 Workshop thema 4 14 mei 2013 Hanneke Koopmans 26 maart 2013.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Evidence-Based Medicine
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Toetsing Vakdidactiek 2.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Transcript van de presentatie:

Uitdagend ontwerpen Freddy Veltman – van Vugt Hanneke Koopmans 26 maart 2013

Programma Introductie Hoe gaan we werken Programma, eindtoets en belangrijke data Toelichting scenario’s Leren voor de toekomst Kleine pauze Afspraken voor de rest van het programma Start thema 1 Werken in de leerteams Grote pauze Opbouwen van een blog

Afspraken voor het programma

Onderwijskundig ontwerpen Is het complete proces van: analyseren wat men wil bereiken met de instructie hoe men dit wil aanpakken hoe men de aanpak uittest en reviseert en hoe men lerenden evalueert (Gustafson, 1996)

Onderliggende kennis Visies op leren Kennis over leren Kennis over instructie Kennis over ontwerpen Vakinhoudelijke kennis

Visie op leren Behaviouristische visie op leren Cognitivistische visie op leren Constructivistische visie op leren Sociaal-constructivistische visie op leren

Kennis over leren Wat betekent jouw/jullie visie op leren voor de uitgangspunten van jouw leren? Bijv. op basis van Hattie (2009 & 2012): Heldere leerdoelen Uitdaging Feedback en feedforward Studievaardigheden en metacognitieve strategieën Aan elkaar lesgeven Samenwerking Op gezette tijden ‘kijken waar we staan’

Kennis over instructie Wat betekent jouw/jullie visie op instructie voor de uitgangspunten van jouw leren? Samenwerkend leren Samen lerend produceren Onderscheid in leerpaden Betekenisvolle dialoog Feedback en reflectie

Kennis over ontwerpen Het zijn situationele modellen toepassing in een concrete praktijk. De modellen hebben een methodisch karakter en stellen daarmee een systematiek van werken voor. De toepassing van onderwijsmodellen zijn geen garantie op succes maar een heuristiek (methode om ontwerpprobleem op te lossen).

standaardmodellen ADDIE Hiërarchie van modellen mediamodellen productiemodellen kookboekmodellen standaardmodellen ADDIE systeemmodellen

Ambitie in dit kerngebied Verantwoorden/ ontwerpen op het niveau van standaardmodellen behoefte-analyse algemene doelstellingen taak-analyse specifieke doelstellingen ontwikkel leer-materiaal kies onderwijs-media bepaal beoordelings-instrument formatieve evaluatie eventuele revisie summatieve evaluatie

Dick, Carey en Carey

Voordelen systematisch ontwerpen het geeft expliciet aandacht voor de kenmerken van de lerende het ondersteunt effectief, efficiënt en aansprekend onderwijs het ondersteunt coördinatie tussen ontwikkelaars en uitvoerders het bevordert overdraagbaarheid van materialen bevordert de congruentie tussen doelen, activiteiten en toetsing

Nadelen systematisch ontwerpen de modellen lijken te lineair er is te weinig aandacht voor het supersysteem er is in veel modellen te weinig betrokkenheid van stakeholders bij ontwikkelproces georganiseerd het vertrekpunt is meestal de instructieverantwoordelijke, dit is niet altijd de behoefte.

Nadelen systematisch ontwerpen Geschiktheid van model varieert wat betreft: niveau doel soort opleiding

Oefening Welke uitgangspunten tav visie op leren en kennis van leren, kennis van instructie en kennis van ontwerpen hanteren jullie of hanteer jij? In groepen van 3 20 minuten

Voorkeuren sturing?

Vervolg programma Pauze van 17.30 – 18.30 Straks verder in MP.H07.037 Blog opbouwen met Sia Of: zelf blog opbouwen Alvast zelf aan de slag

Volgende keer op 2 april van 18.00 – 22.00 speed solving voorstellen voor de volgende keer Iedere keer een week van tevoren workshops/begeleiding of anderzijds aangeven.

Bronnen A green pen on a plan Free Powerpoint Template van http://www.powerpointstyles.com/template-80625-a-green-pen-on-a-plan.html. Hattie, J. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge. Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers. Maximizing impact on learning. London: Routledge.  

Visie op instructie Formuleren van leerdoelen in termen van observeerbaar gedrag. Geprogrammeerde instructie Het belang van feedback Verschillende soorten kennis Opeenvolgende stappen Informatieverwerking interactief Lerende brengt eigen kennis in Persoonlijke interpretatie van kennis Kennis ontwikkelt en verandert