De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van leerdoel naar leeropbrengst

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van leerdoel naar leeropbrengst"— Transcript van de presentatie:

1 Van leerdoel naar leeropbrengst
systematisch context-concept toetsen ontwerpen Nienke Gerkes, AIO chemiedidactiek / docent sk JCU

2 Deze workshop Jullie gaan… - een context-gebaseerde
module en toets analyseren - de toets herontwerpen

3 Overzicht Inleiding Hoe analyseren we
Opdracht 1: zelf uitlijning bepalen Poster maken en toelichten Opdracht 2: (her)ontwerp toets of beoordeling Poster aanvullen en discussie Meedoen aan onderzoek naar toetsen?

4 Onderzoek naar context-gebaseerde toetsen
Context-concept onderwijs bevat nieuwe leerdoelen Alleen traditionele toetsen voldoen niet meer Er zijn aanvullende toetsvormen nodig

5 Welke toets past bij welke module?
Uitlijningsdimensies: Perspectief Persoonlijk perspectief Emphasis (Roberts) Inhoud Kern / context Prestatieverwachtingen SOLO complexity levels Organisatieniveau activiteiten Actie werkwoorden

6 Voorbeeld: module Ecoreizen
Dimensie 1: Inhoud In een context-concept module zitten 2 soorten inhoud: Context-inhoud (vervangbaar) Concept-inhoud (niet-vervangbaar) Voorbeeld: module Ecoreizen Context-inhoud: CO2 uitstoot bij (groene) wereldreis Concept-inhoud: Molrekenen, naamgeving koolstofchemie

7 Dimensie 2: SOLO levels Structure of observed learning outcomes (Biggs, 1988) 5 niveaus van competentie: Pre-structural Uni-structural Multi-structural Relational Extended abstract

8

9

10 Opdracht 1: zelf uitlijning bepalen
Module: Zuiver drinkwater NLT module (sk/wi) Toets: Factsheet met ‘traditioneel’ beoordelingsmodel

11 Factsheet Introductie & doel [Activiteiten 1 t/m 5]
Werking van vlokbehandeling [Activiteit 6] Procesvariabelen [Activiteit 7 & 8] Experimenteel onderzoek [Activiteit 10] Meetresultaten [Activiteiten 11 en 12] Wiskundig model [Activiteiten 14, 15 en 16] Evaluatie [Activiteit 18] Reflectie en aanbevelingen [Activiteiten 5 en 19] Literatuur Begrippenlijst [Activiteiten 5, 9, 13 en 17]

12 Opdracht 1: zelf uitlijning bepalen
Ga na of de verdeling tussen context en concepten in de toets overeenkomt met de module. Maak een poster van je aanpak en de resultaten Licht de poster kort toe Groepsdiscussie

13 Opdracht 1: inzoomen Tafel 1 hele module en toets
Tafel 2 activiteit 18 en 19 module en toets Tafel 3 hele module en beoordeling Tafel 4 activiteit 18 en 19 module en beoordeling

14 Voorbeeldposter Dimensie Module Toets Beoordeling Eindoordeel Inhoud
Context omschrijving - Concept + SOLO 2 (Uni-structural) 3 (Multi-structural) x 4 (Relational) 5 (Extended abstract)

15 Opdracht 2: toets herontwerpen
Wat verandert u aan de toets of het beoordeling om de aansluiting te verbeteren? Toets Beoordeling Tafel 1 + 3 Tafel 2 + 4

16 Meedoen aan onderzoek naar toetsen?
Ik zoek 2 x 6 docenten per module….. Die in periode 1 van 2011/2012 een NS module geven Welke minimaal 1 keer eerder door u is uitgevoerd Welke als context een authentieke praktijk heeft, bijv. Nobelprijswinnaars, Ecoreizen, Spuiten of slikken. Die tussen januari en eind maart x willen meewerken aan herontwerpen van toetsen bij deze modules

17 Meedoen aan onderzoek naar toetsen:
Hoe verzamel ik data? Korte vragenlijst over docent- en schoolkenmerken Tijdens de ontwerpsessies audio-opnames Bijwonen van ca. 3 lessen per docent Verzamelen toetsresultaten Korte evaluatie

18 Classificatie van contexten
Gilbert (2006): Context is… Model 1 (Application as example afterwards) Model 2 (Situation as container for concepts) Model 3 (Narrative as lead for student learning) Model 4 (Community of practice)


Download ppt "Van leerdoel naar leeropbrengst"

Verwante presentaties


Ads door Google