Partnerschap lerarenopleiding - scholen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Module B: De ‘Whole School Approach’
Handelingsgericht werken en de IB
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Schoolpartnerschappen in Europa
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Opleiden in school 22 juni 2004
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Een project van de Korengroep
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Met Minder Meer en Beter
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Partnerschap lerarenopleiding - scholen POLS: Professioneel ontwikkelende leerschool

Overzicht 1. EEN STUKJE ‘LOKALE’ VOORGESCHIEDENIS 2. EEN STUKJE INTERNATIONALE VOORGESCHIEDENIS 3. WAT IS EEN POLS? VISIE EN MISSIE DOELEN FUNCTIES EN KENMERKEN STANDAARDEN VOORDELEN UITDAGINGEN, VALKUILEN 4. IMPLEMENTATIE VAN EEN POLS 5. ROLLEN EN TAKEN 6.AAN DE SLAG

1. Een stukje ‘lokale’ voorgeschiedenis (1) ‘prehistorie’: eigen cultuur van ‘contacten’ met het praktijkveld; meestal ‘papieren’ communicatie i.v.m. stageorganisatie 1998: resonansgroep PBLO-PBKO: stageorganisatie optimaliseren van de opleiding samenwerking praktijkveld-opleiding visie en vernieuwingsprojecten: zelfstandige stage mentorenopleiding (vanaf 1999; tot nu toe 450 opgeleide mentoren) nieuwe formule eindwerken (ILKO) leidend principe: win-win-relatie

1. Een stukje ‘lokale’ voorgeschiedenis (2) 2001: Evaluatie van de lerarenopleidingen: de stage als achilleshiel kloof opleiding – afnemende veld 2004: Vraag naar een conceptueel kader en een integrale aanpak: POLS: sneuveltekst hoofdlijnen zie: Thema, 2005, nr. 2, p. 31-36

2. Een stukje ‘internationale’ voorgeschiedenis (1) Beïnvloedende factoren twee parallelle, maar sterk gescheiden vernieuwingsstromen (eindtermen/basiscompetenties, ICT, nieuwe ‘visies’ op leren, integrale kwaliteitszorg, zelfevaluatie,…) toenemende kritiek op de lerarenopleidingen groeiende aandacht voor de professionaliteit (professionalisering) van de leraar nieuwe inzichten in leren (m.n. van leraren) gewijzigde verhoudingen tussen opleidingen en praktijkscholen (mondiger, lokale ‘autonomie’, …)

2. Een stukje ‘internationale’ voorgeschiedenis (2) Holmes group: Professional Development Schools (USA) en diverse varianten Oxford Intership Scheme Opleidingsschool (NL) En nu zelfs… ‘uitwassen’: Opleiding in en quasi louter door de school (lector wordt ‘opleider’ van ‘praktijkopleiders’) Wij kiezen voor: PROFESSIONEEL ONTWIKKELENDE LEERSCHOOL (POLS)

3. Wat is een POLS? Samengevat: het leren van ALLE betrokkenen Een partnerschap tussen een instituut voor lerarenopleiding en een basisschool met als missie: De opleiding kandidaat-leerkrachten + De professionele ontwikkeling van leerkrachten + De professionele ontwikkeling van lectoren I.f.v.de optimalisering van het leren van de leerling vanuit een gerichte onderzoeksinstelling wordt gestreefd naar een verbetering van de onderwijsleerpraktijk (op opleiding én school) school én opleiding werken vanuit een gedeelde visie op onderwijzen en leren en nemen samen de verantwoordelijkheid op voor het leren van allen én het bereiken van de opgelegde doelen (eindtermen, basiscompetenties, …) Samengevat: het leren van ALLE betrokkenen bevorderen

Pols: visie, missie en doelen Visie en missie: het leren van alle betrokkenen optimaliseren (kloof theorie-praktijk / schoolontwikkeling / praktijkonderzoek / …) ‘de lerende school’, ‘professionele leergemeenschap’ Doelen: streven naar maximale leerresultaten voor alle leerlingen streven naar de beste opleidingsomgeving voor a.s. lrk. streven naar kwalitatief hoogstaande lkr. en opleiders ondersteunen van toegepast, reflectief onderzoek rekening houden met diversiteit, gelijke kansen voor lln. en lkr. ontwikkelen van betere relaties met andere participanten gelijktijdige vernieuwing van het vormings- en opleidingsaanbod (school én opleiding)

Pols: functies en kenmerken ondersteunen van het leren door de leerlingen opleiden van toekomstige leerkrachten bevorderen van professionele ontwikkeling van lkr. bevorderen van praktijkgericht onderzoek VIJF essentiële kenmerken (PDS-standards): De lerende gemeenschap Samenwerking ‘Accountability’ en kwaliteitszorg Organisatie, rollen en structuur Gelijke kansen

POLS: Voordelen Voordelen: Onderzoek wijst uit dat het ‘leren’ van àlle betrokkenen er beter van wordt (zie: Teitel, 2004) Voor de basisschool Voor de student Voor de opleiding - gemotiveerde studenten - meer handen in de klas - kweekvijver - kansen voor schoolontwikkeling - meer open sfeer en grotere onderlinge betrokkenheid in het team - nieuwe uitdaging voor leraren - partnerschap met de opleiding - contacten en samenwerking met andere opleidingsscholen - leren van en met elkaar - deel uit maken van een team - extra motivatie voor het beroep - ruimte krijgen voor eigen initiatieven - bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de school - intensief en op maat begeleid worden op de werkplek - stageopdrachten uitvoeren die reëel en betekenisvol zijn verbetering van de samenwerking met de basisschool eenvoudigere plaatsing van studenten door vergroting van het aantal opleidingsplaatsen verbetering van de kwaliteit van de stageplaats door geschoolde coaches en mentoren verbetering van de kwaliteit van de stageopdrachten directe en gerichte feedback op het opleidingscurriculum

POLS: … en valkuilen Situationele factoren: De structurele dimensie: Onwil om samen te werken Voorafgaande relaties en attitudes Moeilijkheden i.v.m. een volgehouden financiële ondersteuning (beleidskeuze!) De structurele dimensie: Tekort aan formalisering Gelijkwaardigheid en controle Belangrijke rol van de directie De procesdimensie: Moeizaam of slecht verlopende communicatie De relationele dimensie: Spanningen binnen de deelnemende instituties Tegengestelde doelstellingen tussen de instituties (‘botsing van culturen’) Aanvankelijk wantrouwen en scepticisme Het belang van échte sleutelfiguren Het belang van informele ontmoetingen

4. Implementatie van POLS (1) Fasen daar naar toe: A. Op de drempel (eerder ‘losse’ samenwerking) B. Opstartfase (institutioneel engagement) C. Volwaardige POLS Op dit moment: 6 scholen in fase B, 4 scholen in fase A En… scholen nemen nu zelf het initiatief om POLS te worden…

4. Implementatie van POLS (2) Erg ingrijpende verandering: daarom: planmatig en systematisch (visieontwikkeling, creëren v.e. draagvlak, draagvlak verbreden, kleinschalig experimenteren) (zie Roelofs, 2000) niet te snel (méérjarenplan) haalbare doelen kleinschalig begin (beperkt aantal scholen, beperkt aantal aspecten)

5. POLS: rollen en taken SCHOOL OPLEIDING Schoolteam POLS-stuurgroep Opleidingsteam Directie Opleidingshoofd Pols-werkgroep Mentoren Lectoren Contactmentor Contactlector Leerlingen Studenten Praktijkcel

Implementatie 2006-2008 Introductie van nieuwe rollen en taken: Pols-stuurgroep (uitbreiding vertegenwoordiging, o.m. studenten) Contactmentor (profielomschrijving en draaiboek) Contactlector (profielomschrijving en draaiboek) Coördinatiecel (permanent bereikbaar tijdens de schooluren) Formalisering: POLS-charter (ondertekend door school én opleiding) POLS-contract (ondertekend door school én opleiding) Nieuwsbrief (POLS-informatie, maar ook andere info) Informatieronde scholengemeenschappen Tweejaarlijkse gezamenlijke studiedag Mentorenopleiding Basisopleiding: van twee naar vijf reeksen per jaar (70 dln.) Postgraduaat mentoren (aanvangsbegeleiding) Terugkomdagen tijdens zelfstandige stages Tweemaal per jaar: COM-COL-bijeenkomst Nieuwe formule eindwerk Thema: aangebracht door de scholen Actieonderzoek, portfolio, … Presentatie in de school Eindwerkbeurs Nieuwe stageformules Zelfstandige eindstage voor elke student Jumpstage (vrijwillige stage tijdens het begin van het schooljaar)

POLS: nieuwe uitdagingen voor de toekomst Van informeren naar participeren Meer praktijklectoren in de opleiding Opleider in de school Meer lectoren in de scholen Bewuster werken aan de onderzoekscompetenties van (aanstaande) leraren Naar een keurmerk voor POLS-scholen En… in de steigers: internationaal samenwerkingscontract met NL, POR, ZW en USA

POLS Als je alles doet, zoals je het altijd al deed, Darling-Hammond, L. (1994). Professional Development Schools. Schools for Developing a Profession. New York/London, Teachers College Press. Levine, M. (Ed.) (1998). Designing Standards that Work for Professional Development Schools. Washington, D.C., NCATE. Levine, M., & Trachtman, R. (Ed.) (2005). Implementing PDS Standards. Stories from the Field. Washington D.C., NCATE. NCATE (2001). Handbook for the Assessment of Professional Development Schools. Washingtong D.C. Roelofs, W. (2000). Opleidingsscholen primair onderwijs. Conceptuele vormgeving en innovatiestrategie. ‘s Hertogenbosch, KPC-groep. Roelofs, W. (2002). Van opleidingsscholen naar kennisnetwerken primair onderwijs. Aanzet tot een keurmerk voor professionalisering binnen scholen. ‘s Hertogenbosch, KPC-groep. Teitel, L. (2004). How Professional Development Schools Make a Difference: A review of Research. Washington, NCATE. Als je alles doet, zoals je het altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg. Contact: paul.cautreels@kdg.be www.paulcautreels.cjb.net