Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Opleiden in school Informatiebijeenkomst 25 juni 2003 – Hogeschool de Driestar.
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Opleidingsinfrastructuur
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Bétapartnersconferentie
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Stage op CBS De Rank Een overzicht in april 2006.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Opleiden in school Van Lucasstudent totLucasleerkracht.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Opleiden in de school Achtergrond: Open arbeidsmarkt Verantwoordelijkheid beroepsopleiding bij de school Beroep van leraar wordt aantrekkelijker door functiedifferentiatie.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Een project van de Korengroep
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Competentie gericht onderwijs
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Personeelsbeleid Sirius
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten' OPLEIDEN IN DE SCHOOL Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'

Programma 2 juli 2003 Opening J.Demandt Project T.Vranken Deelprojecten E.Thomas R.Bertisen E.Tousaint J.Nelissen Vragen? Afsluiting Welkom. Dec. 2002 in totaal 111 schoolbesturen opleiden in de school focus is daar één van, samen met Fontys de voorbereidingsfase wordt afgesloten. Bij elkaar om elkaar te informeren en draagvlak te vergroten opzet vanmiddag jan demandt opent

Kader, Visie en Project Nieuw opleiden / nieuw leren? Waarom werkplek opleiden? Visies op opleiden in de school Waarom zou je als school hieraan meedoen? Project: Doelen, Structuur, Fasering Inleiding Theo (vóór dia of na titel) anekdote vorig jaar okt. Rondleiding; lk vond het niets; ik vertelde over project opleiden in de school; dat vond hij helemaal niets: “moeten wij ook nog jullie werk doen? Waarom geven jullie niet zelf een goede opleiding? Zorg dat ze voldioende theorie/kennis hebben, want dat wordt ook steeds minder,\; bij ons praktijkervaring; na diploma leiden wij ze wel verder op” Hij bedoelde; jullie doen je werk niet goed en nu moeten wij ook nog jullie werk overnemen Heeft hij gelijk? Waarom ongelijk? Deze anekdote moet u in uw achterhoofd houden bij het verhaal wat ik ga vertellen: 3 dingen: kader, waarbinnen nieuw opleiden past visie op opleiden in de school project

Nieuw opleiden / Nieuw Leren Kerngedachten actief zelfstandig zelfverantwoordelijk context-rijke situatie vraaggestuurd coöperatief Spanning zelfsturing niveau-eisen Nieuw opleiden heeft rechtstreeks te maken met nieuw leren van kleuterschool tot universiteit praten we over nieuw leren van lln en studenten. Nieuw leren is een modebegrip en een containerbegrip: iedereen verstaat er vaak iets anders onder en bij velen roept het weerstand op. Ik wil afspreken wat ik er onder versta: kerngedachten, ICT ontbreekt middel ipv doel bv van toepassing bij zelfstandig werken in groep 3; studiehuis; pabo met zelfs een nieuw gebouw spanning is eigenlijk ook een kerngedachte Nieuw opleiden is een verbijzondering van nieuw leren, zelfde principes

Waarom werkplek opleiden? Visitaties: Pabo moet praktischer Leertheoretisch constructivistisch competentie-leren Maatschappelijk arbeidsmarkt elders verworven competenties continue verandering organisaties en ontwikkeling personen Waarom zouden we veranderen? Waarom meer werplek opleiden? Visitaties belangrijkste argument is leertheorie: men heeft beter ontdekt hoe mensen leren: constructivistisch: gaat er vanuit dat mensen al een beeld van de werkelijkheid hebben/ mentale denkprocessen om de werkelijkheid te begrijpen. Leren is ervaringen opdoen en reflecteren op die ervaringen waardoor dit leidt tot nieuwe betekenissen, nieuwe mentale modellen of aanpassing van bestaande modellen. Nadruk ligt op actief oplossen van reële en betekenisvolle problemen; leren is niet iets bestuderen en dat toepassen op de praktijk. Door actief, constructief met ervaringen om te gaan beklijft de kennis beter, blijft meer hangen. Uit onderzoek blijkt bv. Dat studenten na 4 mnd nog maar 40% weten wat er in het boek staat. Maar kennis opgedaan constructivistische manier is na 4 mannden en nog veel later nog altijd 60% competentie: geen scheiding theorie-praktijk, maar integratie KVH.begeleiding en toetsing middels POP en Assessments tekorten nemen toe (2000; 2100; 3600) school leid je eigen mensen op diverse instroom organisaties: continue verandering= lerende organisatie je leven lang leren; geen diploma voor het leven, maar startbekwaam

Visie op opleiden in de school: Leverancier van stageplaatsen Personeelsbeleid: begeleiden van studenten; geen onderdeel personeelsbeleid Professionalisering: geen directe verbetering van kwaliteit onderwijs

Visie op opleiden in de school: Mede-opleider Personeelsbeleid: Inzet van: lio’s, duaal, zij-instroom; Afspraken over: aantal, begeleiding, beoordeling, organisatie Professionalisering: Meer handen in de klas = meer zorg, differentiëring; Verhoging kwaliteit van begeleiding Professionalisering: leraarsnest

Visie op opleiden in de school: IPB Partnership Personeelsbeleid: gerichte opleidingen toekomstige, beginnende en zittende Lkn. Professionalisering: Pb. werkt door in verbetering van onderwijs: zorg, differentiëring én aanbod IPB: functiedifferentiatie: ICT; vakleerkracht HV, LO; RT;IB; Interne Coach; bouwcoördinator; specialist taalontwikkeling of rekenen.

Visie op opleiden in de school: Opleidingsschool/ PDS Personeelsbeleid: IPB, gericht op vernieuwing van onderwijs Professionalisering: door onderwijsonderzoek, -innovatie professionalisering alle betrokkenen en verbetering onderwijs aan kdn. Professionalisering: vanuit een visie op leren van kinderen doe je aan onderzoek en vernieuwing van het onderwijs. Samen een team: onderzoekers, vernieuwers, directie, lk, studenten

Waar staat het project Focus-Fontys? Verschuiving van: leverancier naar mede-opleider Met uitstapjes naar: IPB en Opleidingsschool Modellen doen de werkelijkheid altijd tekort, want deze is veel complexer. Focus zit ook niet in één model, maar doet dingen uit verschillende modellen. Als ik het probeer in te schatten:

Waarom zou je als basisschool hieraan meedoen? Lerarentekort mag niet het hoofdmotief zijn! Belangrijkste: kwaliteitsverbetering verbetering onderwijs door meer handen in de klas gezamenlijk leren student én leerkracht uitdaging: school is plaats waar álle betrokkenen kunnen leren In 4 vieises zit een verschuiving. Waaom zou je willen verschuiven? Wat levert het de school op? Conclusie: die mijnheer uit de anekdote heeft ongelijk. Opleiden in de school doe je niet om werk over te nemen wat de Pabo eigenlijk moet doen, maar doe je om je onderwijs te verbeteren

Project: Doelen (1) Koppeling tussen: opleiden in de school en kleinschalige schoolontwikkeling ‘Het mes snijdt aan twee kanten’: Student / leerkracht School / opleiding Opleidingsteam: coördinator opleiden op schoolniveau (opleidingsdocent) samen met pabo-docent Doelen zijn meer uitgangspunten Doelbewuste keuze van het project: niet alleen meer werkplek opleiden, maar koppeling met schoolontwikkeling verbetering van de opleiding van de student, verbetering van de vaardigheden (coachinh/ inhoud) van de leerkracht verbetering van het onderwijs van de school, verbetering van de kwaliteit van de opleiding Functie van het opleidingsteam: samen vorm geven aan opleiding van student + scholing van leerkracht

Project: Doelen (2) Experimenteren met nieuwe vormen van werkplek opleiden Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd Afstemming opleidingsdocent/ pabo-docent Vergroten begeleidingsvaardigheden Bijdrage aan verbetering/ vernieuwing van onderwijs Gezamenlijke visie ontwikkelen op leren in de school

Project: Structuur Stuurgroep Projectgroep Projectcoördinator DP 1 DP 2 DP 3 DP 4 cluster duaal lio en ICT lio en beg. scholen opleiden geletterdheid

Project: Fasering jan- juli 2003: voorbereidingsfase sept.- april: realisatiefase mei-juni 2004: evaluatiefase vervolgtraject

Project: De Deelprojecten DP 1: Clusterscholen Pabo 1 VT DP 2: Duaal opleidingstraject DT VK DP 3: LIO en ICT Pabo 4 VT DP 4: LIO en beginnende geletterdheid Pabo 4 VT Els uitnodigen voor DP 1

Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten' OPLEIDEN IN DE SCHOOL Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'

Aandachtspunten Scholing Zelfsturing van DP’s Meerdere studenten op één school Visie ontwikkelen: Drietal studiemiddagen projectgroep Gezamenlijk = open communicatie Scholing: is essentieel: inhoudelijk als op gebied van coaching. Stimuleer lk om er aan deel te nemen. Voor Lio-coaches (DP 1,2 en3) cursus coachingsvaardigheden door Paul en Frank. Voior alle projecten 4 werkbijeenkomsten voor alle betrokkenen olv Ger Heldens om zo goed mogelijk paln van aanpak in beeld te krijgen Zelfdturing: veel ruimte voor DP’s; binnen de doelen en de richting die wij inslaan ivm schoolontwikkeling belangrijk meerdere studenten op één school gezamenlijk: open communicatie tussen alle betrokkenen; leg kenlpunten voor, spreek irritaties uit en probeer het gevoel van wij en zij te doorbreken wij: school zij: pabo lk stuurgroep

Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten' OPLEIDEN IN DE SCHOOL Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'

Visie op opleiden in de school Vier modellen/ schooltypes: Leverancier van stageplaatsen Mede-opleider IPB partnership Opleidingsschool/ PDS