Taaltoetsing Diataal , ook voor het MBO?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Wat moeten we verder doen?
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
OUDERINFORMATIEAVOND
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Taal en rekenen in het mbo
Informatieavond groep 8 20 SEPTEMBER 2011 Inhoud van de avond  De dagelijkse gang van zaken / afspraken  De nieuwe website  Wereld in getallen  Agenda.
Taal en rekenen in het mbo
Leeromgeving Wie Martin Hakkert Wat Zorgcoördinator LWOO-coördinator
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Voortgezet onderwijs in beeld
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Informatie avond groep 8
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –

Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Welkom.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Informatie avond groep 8
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Ingenieursvaardigheden
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Taal is de factor tot schoolsucces!
Diagnostische toetsen voor het MBO
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Informatieavond groep 7
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Ouderavond klas 1.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Naar het Voortgezet Onderwijs Voorlichtingsavond
Het Dendron College De persoonlijke school. Informatie voor onze nieuwe leerlingen en hun ouders.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Tto: de laatste ontwikkelingen
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Voorbereidend Middelbaar BeroepsOnderwijs VMBO Anika Terhell Ilse Timmerman Julia Visser Heleen Wessels.
Informatieavond groep 8
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Ouderavond klas 1.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Transcript van de presentatie:

Taaltoetsing Diataal , ook voor het MBO? Taalcoachacademie 25 september 2009 Amersfoort

Opzet presentatie Wat is Diataal? Project ITTA-Diataal 5/4/17 Opzet presentatie Wat is Diataal? Project ITTA-Diataal Verslag van een enquete-onderzoek Uitwisseling met zaal

Aanleiding Meer telefoontjes van Roc’s Koppeling aan Raamwerk Diataal in Aanvalsplan Geletterdheid Een student wilde dit onderzoeken ITTA kwam met ontwikkelproject

Achtergronden Diataal Onderzoek: hoge eisen aan taalvaardigheid op school, relatie tekstbegrip met schoolsucces zo’n 15-25% van leerlingen heeft moeite met begrip schoolboekteksten grote verschillen in taalvaardigheid tussen leerlingen (allochtone leerlingen, taal- en leeszwakke autochtone leerlingen) Doorlopende leerlijnen (zie o.a.: Hacquebord e.a.(2004), onderwijsverslag 2005-2006, kwaliteitsagenda 2008-2011)

Inhoud huidige toetspakket en in ontwikkeling: Basisonderwijs: Diatekst, lj 7 en 8 Diawoord (in ontwikkeling) Voortgezet onderwijs (vmbo-havo/vwo) Diatekst, lj 1,2,3, 4 (i.o.) Diawoord lj 1, 2 (i.o.) Diafoon VMBO-MBO (in ontwikkeling met ITTA)) Diatekst en Diawoord vmbo 3: ontwikkeld voor sectoren: Landbouw Zorg en Welzijn Techniek Handel en economie Kennisbank Diaplus (i)

Diatekst vmbo 3 (in ontwikkeling) Toetsreeks per sector Iedere reeks bevat twee algemene schoolse teksten en drie sectorspecifieke In een evt. vervolgtraject wordt waarschijnlijk een identieke toets ontwikkeld voor het mbo

Diawoord vmbo 3 (in ontwikkeling) Toetsreeks per sector Getoetste woorden geselecteerd uit woordenlijsten ontwikkeld door het ITTA Iedere toetsreeks bestaat uit 20 algemenere woorden en 30 sectorspecifieke

Ontwerpprincipes Diataal : diagnostische toetsen adaptieve toetsing (indien mogelijk) functioneel toetsmateriaal gestandaardiseerde toetsen ontwikkelingsgerichte toetsen ook aandacht voor traject na toetsafname

De tekstbegriptoetsen Signaleren en diagnosticeren begrip van schoolboekteksten; Vijftal teksten met meerkeuzevragen op micro-, meso- en macroniveau; Toetsuitslag: Begrijpend leesniveau (BLN), gekoppeld aan Raamwerk Vaardigheidsgroep (A t/m E), gekoppeld aan landelijk beeld Lezerstype: compenserende, schoolse of probleemlezer

Vroegtijdige signalering, maar hoe? Diagnostische toetsing van taalvaardigheid ‘Toetsbatterij’ met +/_ tests voor relevante componenten van taalvaardigheid Legt relatieve tekorten en sterke kanten bloot Levert profielen op Biedt houvast voor gerichte ondersteuning obv ‘handelingsplan’ met inspraak van de leerling

Taal- of leesprobleem? Percentages leerlingen met verschillende woordkennis / lezen scoreprofielen: Woordkennis Tekstbegrip Percentage leerlingen /Tekstbegrip + 57.4 .525** - 10.0 .012 9.4 .129 23.3 .472**

Leesprofielen Top-down Bottom-up ‘probleem’

Probleemlezer “Ik verveel me vaak als ik lees.” “Ik ben niet zo’ n vlotte lezer.” “Moeilijke woorden brengen me in de war.” technisch zwak weinig zelfvertrouwen niet gemotiveerd negatieve spiraal

Compenserende lezer “Voor het lezen denk ik na over wat ik er al van weet.” moeilijkheden op woordniveau gericht op achterhalen van betekenis actieve leeshouding

Schoolse lezer “Ik wil precies weten wat er staat” “Moeilijke woorden brengen me in de war” “Ik denk van te voren niet na over de tekst” goede woordkennis moeilijkheden begrijpen tekst bevangen, niet actieve houding

Levels of processing Lagere/hogere-orde processen Bottum-up/ top down Belang van lees- en schrijfstrategieen Verschillen in verwerkingsstijlen De vlotte lezer/schrijver: top down als het kan, bottum up als het moet Zwakkere leerling?

De negatieve spiraal Kan niet goed lezen, houdt niet van lezen Minder lezen Minder (woord)kennis Groter tekort in lees/taal/kennis

Taalvaardigheid: een ‘complex construct’ Microniveau (beschrijvend) Mesoniveau (structurerend) Macroniveau (tekstueel): Boventekstuele niveau

Tekstbegrip Tekstproductie letterlijk begrip van woorden en zinnen begrip van (aanduiders van) tekstverbanden begrip van de strekking, de hoofdgedachte, kennisintegratie studerend/kritisch lezen Zinsbouw, woordkeuze, formuleren, Cohesie: gebruik van verbindingswoorden en structuuraanduiders Coherentie: centraal thema, rode draad, structuur Analyse en synthese, Bronhantering

Toetsontwikkeling Taalvaardigheidsconstruct Toetsmodel Operationalisatie in concrete taken, op juiste niveau in het juiste bereik/domein Proeftoetsen (item)analyses bijstellen en normeren screeningsprocedure

Alleen screenen aan het begin? Ook groei en stagnatie signaleren Hertoetsen en leerlingen volgen Belang van doorlopende leerlijnen en invoeren van de referentieniveaus (nog uit te werken beschrijvingen als basis voor toetsconstructie) Diataal/diaplus: BLN scores gekoppeld aan tekstniveaus

Ons model, praktisch bruikbaar? Tekstniveaus in Diataal 1 2 3 4 5 6 * 7* Raamwerk Nederlands (ERK) Doorlopende leerlijnen   A2a A2b 1F B1a B1b 2F B2a C1a 3F BLN/dle 41 51 61 71 81 91 101 gem. zinslengte in woorden < 10 11,5 13 14,5 > 15 nvt gem. woord-lengte in letters < 4,7 4,8 5,0 5,2 5,4 nvt? % basiswoorden > 88,5 86 83,5 < 81

PO7 Lwoo PO8 1bbkb lwoo2 1 tlh 2bbkb 1 hvwo 2tl/h 3bbkb 2 hvwo 3tlh 3h 4tl 1 2 3 4 5 6 7 8 41 51 61 71 81 91 A2 B1a B1b B2a B2b

Onze vragen aan u: Tekstselectie: hoe (sector)specifiek? Woordselectie: idem Beginnen met begin leerjaar 1 mbo-niveaus 1-4? Functie van de toets: Signaleren van algemeen zwakke lezers? Diagnostiek?

Meer informatie? www. diataal.nl Demo aanvragen via de website Of bel met Aleida Bouman (050-3633443) Of mail: diataal@rug.nl H.I.Hacquebord@rug.nl