De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij."— Transcript van de presentatie:

1 Voortgangstoets

2 Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij MWD De voortgangstoets bij MWD Uitdagingen Uitdagingen

3 Aanleiding Na 2004 competenties integraal getoetst: eenheid van kennis- vaardigheden-attitude in beroepscontext, vanuit beroepsrol Tevens: ontstaan van (landelijke) Body of Knowledge (BOK) Behoefte om BOK-database te gebruiken om kennis verantwoord in toetsing te verankeren op basis van een visie op kennistoetsing binnen competentiegericht onderwijs VOORTGANGSTOETS zorgt voor beklijving van kennis bij studenten biedt mogelijkheden voor zelfsturing bij kennisontwikkeling biedt mogelijkheden om met andere hogescholen samen te werken aan een vragenbestand vanuit een gezamenlijke BOK

4 Voortgangstoets Meet voorwaardelijke basiskennis (BOK) Meet voorwaardelijke basiskennis (BOK) Gericht op eindniveau van de opleiding Gericht op eindniveau van de opleiding Kennis die langer onthouden wordt Kennis die langer onthouden wordt Geen detailkennis, maar…. Geen detailkennis, maar…. … algemene beroepsgerichte kennis … algemene beroepsgerichte kennis

5 Voortgangstoets Wordt 3 of 4 x per jaar afgenomen…. Wordt 3 of 4 x per jaar afgenomen…. …. bij ALLE studenten …. bij ALLE studenten Richt zich op voortgang, eigen ontwikkeling en leren leren Richt zich op voortgang, eigen ontwikkeling en leren leren Formatief én summatief Formatief én summatief Past in competentiegericht curriculum Past in competentiegericht curriculum

6 Voortgangstoets Objectief Objectief Niet afrondend, maar doorlopend Niet afrondend, maar doorlopend Leerstofonafhankelijk Leerstofonafhankelijk Opleidingsonafhankelijk (toekomst) Opleidingsonafhankelijk (toekomst) (Landelijke) Standaard (Landelijke) Standaard

7 Functie Informeert de student Informeert de student Informeert de docent Informeert de docent Informeert de opleiding over het programma Informeert de opleiding over het programma Begeleidingsinstrument Begeleidingsinstrument Beoordelingsinstrument Beoordelingsinstrument

8 Kracht Regelmatige meting van de kennisbasis Regelmatige meting van de kennisbasis Maakt tendenzen zichtbaar Maakt tendenzen zichtbaar Geeft hiaten aan in kennisbasis Geeft hiaten aan in kennisbasis Instrument voor gesprekken slb en student Instrument voor gesprekken slb en student Maakt student verantwoordelijk voor de ontwikkeling van zijn eigen kennisbasis! Maakt student verantwoordelijk voor de ontwikkeling van zijn eigen kennisbasis!

9 Proeftoets

10 VGT bij MWD (1) LOP (Landelijk OpleidingsProfiel) LOP (Landelijk OpleidingsProfiel) BOK (Body Of Knowledge) BOK (Body Of Knowledge) Toetsmatrijs en -codering Toetsmatrijs en -codering Toetsconstructie Toetsconstructie Itembeoordeling (redactieraad) Itembeoordeling (redactieraad) Toetssamenstelling (redactieraad) Toetssamenstelling (redactieraad)

11 VGT bij MWD (2) Toetsafname (papier en digitaal) Toetsafname (papier en digitaal) Resultaten (Coachings Report) Resultaten (Coachings Report) Toekomstig coachingsreport Toekomstig coachingsreport Grafiek Grafiek LPO (Leerlijn persoonlijke Ontwikkeling) LPO (Leerlijn persoonlijke Ontwikkeling) Ervaringen van studenten en docenten Ervaringen van studenten en docenten

12 Itemconstructie 7 itemconstructeurs vertegenwoordigen de conceptuele vakken en de methodiekvakken maken allemaal 5 keer per jaar 25 items maatjesoverleg redactieraad verbeterronde afronden 12

13 Ervaringen van een itemconstructeur meerwaarde: het leren construeren van juist- onjuistvragen met een stam-stelling uitdagend: want anders leren denken over toetsing leuk: als schrijven een affiniteit is boeiend: leren afwegen wat algemene kennis is ontwikkelingsgericht: bied verbreding van je docentkwalificatie 13

14 Ervaringen van een lpo-docent spannend stimulerend ondersteunend inzichtelijk goede basis voor competentieverantwoording goede basis voor zelfsturing 14

15 Uitdagingen organiseerbaarheid (roostering, databeheer) organiseerbaarheid (roostering, databeheer) digitalisering digitalisering functie: ontwikkelingsgericht en/of selecterend? functie: ontwikkelingsgericht en/of selecterend? normering normering

16 Normering Enkele mogelijkheden Absolute norm Absolute norm Relatieve en absolute norm Relatieve en absolute norm Relatieve, indirect absolute norm Relatieve, indirect absolute norm

17 Normering Absolute norm (bijvoorbeeld): 40% goed eind propedeuse 80% goed eind van de opleiding

18 Normering Relatieve en absolute norm Model medische opleidingen Leerjaar 1 Leerjaar 2

19 Normering Relatieve, indirect absolute norm Beoordeling in g, v en o Beoordeling in g, v en o Grafiek en analyse in DPF Grafiek en analyse in DPF Meebeoordelen in professionele ontwikkelingslijn Meebeoordelen in professionele ontwikkelingslijn

20 20 Antwoordsleutel

21 Meer informatie s.weijzen@han.nlmaritza.gerritsen@han.nlernie.schouten@han.nl


Download ppt "Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij."

Verwante presentaties


Ads door Google