Daltonschool In Balans

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Advertisements

De Ark volop in beweging!
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Informatieavond 22 april 2013
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Anneke van Rooijen & Robert Redegeld
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
WELKOM. Welkom op de algemene informatie-avond Van de St. Josephschool Even voorstellen:Managementteam en Zorg Manon van Druten bovenbouwteamleider Rachel.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Welkom.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Het cito-leerlingvolgsysteem
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
Informatieavond 31 mei 2012 Welkom. Agenda Verbreding van de school en stand van zaken schooltijdentraject Terugkoppeling resultaten oudertevredenheidspeiling.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
WELKOM.
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Visie: rapport en portfolio
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
Informatie avond september 2011
Centrale schoolbespreking
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Op de informatieavond van de groepen 5
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
en het leerlingvolgsysteem
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Kennismakingsavond 8 september 2015 Welkom in groep 8.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Informatieavond groep 7/8 10 september Onderwerpen 1.Voorstellen leerkrachten 2.Lesgeven in groep 7/8 - Werken met een weektaak 3.Huiswerk 4.Spreekbeurt.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Datum: 20 september 2016 Auditoren: Pieter Goudappel Jan Witkam
Wat is coöperatief leren?
Netwerk IB WSNS Tilburg
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Stichting Lek en IJssel
Kwaliteit van het advies
voor Rotterdamse kinderen
Informatieavond 15 november 2017
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Themabijeenkomst 14 november 2016
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Hoe volgen wij onze kinderen?
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Daltonschool In Balans Opbrengsten maart 2010

Waar zijn we trots op? De school ademt weer Dalton: sfeer, afspraken en regels in een doorgaande lijn van gr 1 t/m 8. Versterkt planmatig handelen. Verbeterende relatie met MR, ouders Opbrengst Cito score groep 8: 539,2, Tussenopbrengsten Cito vakgebieden rekenen, spelling middenbouw, begrijpend lezen, taal voor kleuters, ordenen Implementatie zorgplan; nieuw format GOP, begeleidingsplannen en handelingsplannen, inzicht in niveau per groep

Aandachtspunten Betrokkenheid van leerlingen tijdens het zelfstandig werken moet worden vergroot Tussenopbrengsten DMT Competenties vergroten bij de leerkrachten (POP-cyclus, scholing, collegiale consultatie) Belastbaarheid leerkrachten Niet te snel er van uitgaan dat zaken geregeld zijn of lopen

Aanbevelingen september: Implementatie van zorg: het opstellen van begeleidingsplannen en handelingsplannen en werken met GOP Didactisch handelen: effectieve instructie, coöperatieve werkvormen, activeren van leerlingen bij de lessen, het geven van meer verantwoordelijkheid en inbreng van de leerling in de lessen.

Wat hebben we gedaan?: Gefocust op aangegeven speerpunten Alle leerkrachten hebben visitatie gehad van kernteamleden Alle bezoeken zijn nabesproken In vergaderingen is aandacht voor inhoud: hoe effectieve instructie, aangegeven welke coöperatieve werkvormen gewenst zijn, inzet instructietafel

Aanbevelingen januari: Taakgerichtheid Effectieve onderwijstijd Omgaan met toetsen Format GOP

Wat hebben we gedaan?: Beleidstukken opgesteld: actieve betrokkenheid van leerlingen, effectieve onderwijstijd en planmatig handelen mbt toetsen Scholing mbt de drie O’s (Orde, Overzicht, Organisatie)door bureau Cursief, Marike Verbeij Klassenbezoeken Boco-IB: POP Collegiale consultatie GOP aangepast: concreter! Functioneringsgesprekken, hercontractering

Pilotversie GOP GOP vakgebied/onderdeel: Groep: Periode: II Leerkracht : Vaardigheidsscore: Datum : Avi-niveau: Groep * Subgroepjes* Niveaus* Doelen : Wat wil ik in deze periode bereiken ? Aanpak :** Welke materialen, leerstof, middelen zet ik in ? Organisatie : Hoe organiseer ik het ? Evaluatie : Hoe en wanneer bepaal ik of de gestelde doelen bereikt zijn ? Allen Subgroepje1 Subgroepje 2 * vermeld groep, subgroep, niveaugroepen voeg de lijst met namen leerlingen van de groepen toe als bijlage. ** Voor lesstof of methode uitleg, voeg een bijlage toe. I : start schooljaar t/m januari. II: februari t/m einde schooljaar.

Mijlpalenoverzicht Handboek kwaliteit: procedures, protocollen en beleid zijn hierin opgenomen. Is een werkdocument, in ontwikkeling. Dalton: leerkrachten zijn zich meer bewust van de drie peilers van Dalton en weten deze steeds beter om te zetten naar handelen. Zorg: implementatie zorgplan is op schema GOP, nieuwe versie na tussenevaluatie Inzet instructietafel gr 1 t/m 8: niveaugroepen, signaalleerlingen en inzetten van diverse werkvormen om de actieve betrokkenheid/effectieve leertijd van de leerlingen te vergroten. Is het uitgangspunt van de observaties door kernteam in de groepen.

Eindopbrengsten EINDOPBRENGSTEN. Cito-eindtoets 2010: Schoolrapport zonder correctie: 539.2 Schoolrapport met correctie LG: 536.9 Uitstroom: VWO 5 VMBO t / Havo VMBO k 4 Havo /VWO 7 VMBO t 1 VMBO b Havo 3 VMBO g / t 2

tussenopbrengsten Leestechniek M3 164 152 voldoende Leestempo M4 52 53 toets resultaat norm waardering Leestechniek M3 164 152 voldoende Leestempo M4 52 53 onvoldoende Rek. & Wisk. M4 45 Rek. & Wisk. M6 92 80 Begr. Lezen M6 31 28 De inspectie beoordeelt de resultaten tijdens de schoolperiode aan de hand van toetsresultaten op de volgende toetsen: Technisch Lezen (TL) in groep 3 en groep 4; Rekenen en Wiskunde (RW) in groep 4 en groep 6; Begrijpend Lezen (BL) in groep 6. Als de resultaten op meer dan de helft van deze toetsen voldoende zijn, is het oordeel op de tussenresultaten positief.

tussenopbrengsten toets resultaat norm waardering DMT M3 (kaart 1+2) 16 21 onvoldoende DMT M4 (kaart 1+2+3) 43 49 Rek. & Wisk. M4 59 45 voldoende Rek. & Wisk. M6 92 80 Begr. Lezen M6 34 28 Ongeacht welke leestoets als uitgangspunt wordt genomen: de school scoort op dit moment voldoende op de indicator ‘tussenopbrengsten’.

Signalering Trendanalyse maken van Cito-toetsen Bijvoorbeeld DMT blijft achter in score - plan van aanpak maken - inzet taalcoördinator Wat moet Wat is wenselijk planmatig Wat is de oorzaak (reflectie) handelen

Signalering Sterke monitoring door kernteam Ambities zijn duidelijk gesteld Hiaten worden opgespoord Resultaten en hiaten worden in de bouwen besproken Mogelijke aanpak samen besproken Aanpassing in jaarplan 2010 - 2011

Wat doet het de leerkrachten Analyseren de toetsen, methode en cito Zien zelf wat er moet gebeuren met een groep Ontdekken dat de talige kant extra aandacht behoeft Ontstaat betere zelfreflectie Passen vaker evaluatie met leerlingen toe Spreken met collega’s G.O.P. door: wat is nodig volgend schooljaar, welke hiaten zijn er gesignaleerd Zien dat de resultaten verbeteren

Wat doet het Kernteam Klassenbezoeken Controleren van de map, DCS en de afspraken Is bewust bezig, gefocust op doorgaande lijn Effectieve instructie met oog voor toepassen strategie Gaat met het team tussendoelen en einddoelen beschrijven

Naar de ouders 23 maart thema-avond om ouders te informeren over gesprek 16 maart 2010 Trendanalyse van leerjaar van hun kind Uitstroom en eind-cito resultaat groepen 8 Evaluatie Mijlpalen maart 2010