Coachen 2 november 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Onze kernwaarden.
situationeel leiderschap
Evaluatie van mentorprojecten
Alcohol 16- geen goed begin
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Workshop teamvorming en leiderschap
Praktijkpresentatie:
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Optimale Parkinsonzorg
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Inleiding parallelprocessen.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Een theoretische verkenning
Betrokkenheid op de werkvloer
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Met Stakeholders Gedeelde Visie
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Pedagogische theorieën
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader

ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Begeleiden en Coachen week 5
Klinische les medisch maatschappelijk werk
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
 Een loodgieter is deskundig in het in bedwang houden van water en stelt een diagnose omtrent waar een lek zich bevindt of waar een onaangename geur.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Burgerschap Samenwerkend leren
Trainen voor waakzaamheid en dienstbaarheid
Spel als middel voor……. TEAMBUILDING.
Transcript van de presentatie:

Coachen 2 november 2010

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Coachings vaardigheden bekwaam onbekwaam onbewust bewust

Typering Mentor Sportcoach Docent Teamleider

1. Voorfase 2. Orientatiefase 3. Machtsfase 4. Affectiefase 5 1. Voorfase 2. Orientatiefase 3. Machtsfase 4. Affectiefase 5. de Autonome Groep 6. Afsluitingsfase

Voorfase Er is al geschiedenis, die ligt buiten de groep In onderwijs worden grenzen en doelen buiten de groep ontworpen Doelstellingen zijn vaak al bepaald

Voorfase Dit heeft de school al gedaan Vertaling van doelstelling in een programma van activiteiten Keuze van werkvormen Gedachten over taakverdeling Groepssamenstelling en groepsgrootte Voorfase

2. Oriëntatiefase

Oriëntatiefase Afhankelijk gedrag van leiding en sturing Aansluiting op bestaande structuren en procedures (waarom lijkt dit niet op les..?) Vragen en onzekerheden rond ‘eigen’ positie in de groep Helder krijgen van taak Vertrouwen en acceptatie Aarzelende ontwikkeling van eigen taakstructuur

Oriëntatiefase Het helder krijgen van de taak en van ieders bijdrage daaraan resulteert in een gemeenschappelijke doelstelling en in een groeiende differentiatie en rolverdeling. Dit komt in plaats van de aanvankelijke stereotiepen en vooroordelen ten opzichte van elkaar

Oriëntatiefase Advies: werk taakgericht

Oriëntatiefase Visualiseer de wijze van samenwerken

… houdt andere contraproductieve denkpatronen in stand Oriëntatiefase Als leidinggevende heb ik ervoor te zorgen dat de resultaten worden behaald. Als er problemen zijn kan ik die het snelste oplossen. VALKUILEN … houdt andere contraproductieve denkpatronen in stand

3. Machtsfase

Machtsfase Aandacht voor het interne groepsfunctioneren Onderlinge betrekkingen worden belangrijk De groep gaat de opgelegde (leiderschap) structuur vervangen door een passende eigen invloedsverdeling De groep wordt het eens over doelen en procedures

Machtsfase Hoeveel macht heb ik? Wie heeft er macht of invloed over mij? Waar ligt de controle of sturing van wat we doen? Door wie zal ik me laten beïnvloeden en hoe?

Machtsfase Er zijn samenwerkingsproblemen zichtbaar. Coach op eigenaarschap van het proces. Oefening: Maak een logo waaruit de interactielijnen blijken.

Machtsfase advies: bespreek dit als denkpatronen We bereiken nooit ons doel, omdat we de hele tijd praten over samenwerking. We zijn een heel gezellig team, want we hebben nooit ruzie. Mijn team is eigenwijs, ze doen nooit wat ik wil advies: bespreek dit als denkpatronen

Machtsfase Samenwerking is een groepscompetentie ‘overdenking’

4. Affectiefase tekst

Affectiefase Er is taakvolwassenheid en dat maakt de groep een team Het team gedraagt zich als geheel volwassen ten aanzien van het resultaat en ten aanzien van de interne interactie om collectieve en individuele belangen te behartigen

Affectiefase Persoonlijke betrokkenheid wordt bevraagd Er komt een relatiepatroon, waarin de onderlinge verhoudingen geregeld zijn, tot stand Soms emotionele tegenstellingen: grote groepsverbondenheid vs afstand en zakelijkheid

Affectiefase Hou groep op koers door oefeningen Bijvoorbeeld: Twee subgroepen. Creëer een lastige situatie voor de andere groep. Speel daar mee een rollenspel. Inventariseer de oplossingen

5. De autonome groep Eigen taakstructuur, invloedverdeling en relatiepatroon is ontwikkeld Groepsklimaat is niet een opgelegde structuur Niet de onderlinge wisselwerking staat voorop, maar de individuele bijdrage vanuit een persoonlijke betrokkenheid

De autonome groep Eigenaarschap op resultaat Eigenaarschap op inhoud van werk Eigenaarschap op procedures van het werk Eigenaarschap op proces van samenwerking in het team Eigenaarschap op proces van samenwerking met andere teams of organisaties

Groepsdynamische Ontwikkeling M1 Oriëntatiefase M2 Machtfase M3 Affectiefase M4 Autonomie

Zelfsturing

Motivatie Internal Involving Withdrawing External

Zelfsturing Pro actief Proces & Resultaat Ziekmelding Alleen BOers aansturen Agendering van bijeenkomsten Projectontwikkeling in tijd uitzetten en bewaken

Zelfsturing Sluit aan bij de persoonlijke ontwikkeling van studenten.

Multidisciplinair ~ Interdisciplinair Teamleden verplaatsen zich in de individuele deskundigheid van elkaar. Ze kennen hun eigen grenzen

Beslissingen door het hele team genomen worden. Er bestaat consensus Beslissingen door het hele team genomen worden. Er bestaat consensus. Interdisciplinair is iets anders dan multidisciplinair. Multidisciplinair slaat meer op de veelheid van specialismen aan het bed van de patiënt en dat is meestal niet de bedoeling. Interdisciplinair betekent niet alleen dat de verschillende bij de zorg betrokken professionals goed met elkaar communiceren, maar ook dat ze hun eigen grenzen kennen, zich kunnen verplaatsen in de positie van een ander en respect hebben voor elkaars deskundigheid. Een goede communicatie (mondeling en schriftelijk) en coördinatie is essentieel voor de continuïteit van de behandeling en een optimaal therapeutisch effect. Zowel voor de familie als voor de patiënt is het belangrijk om te weten dat de betrokken hulpverleners goed met elkaar communiceren en elkaar begrijpen en respecteren. Men ontleent aan dit proces het gevoel van veiligheid.

Tips & Adviezen

SBC Coaching Individuele Coaching