Coachen 2 november 2010
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Coachings vaardigheden bekwaam onbekwaam onbewust bewust
Typering Mentor Sportcoach Docent Teamleider
1. Voorfase 2. Orientatiefase 3. Machtsfase 4. Affectiefase 5 1. Voorfase 2. Orientatiefase 3. Machtsfase 4. Affectiefase 5. de Autonome Groep 6. Afsluitingsfase
Voorfase Er is al geschiedenis, die ligt buiten de groep In onderwijs worden grenzen en doelen buiten de groep ontworpen Doelstellingen zijn vaak al bepaald
Voorfase Dit heeft de school al gedaan Vertaling van doelstelling in een programma van activiteiten Keuze van werkvormen Gedachten over taakverdeling Groepssamenstelling en groepsgrootte Voorfase
2. Oriëntatiefase
Oriëntatiefase Afhankelijk gedrag van leiding en sturing Aansluiting op bestaande structuren en procedures (waarom lijkt dit niet op les..?) Vragen en onzekerheden rond ‘eigen’ positie in de groep Helder krijgen van taak Vertrouwen en acceptatie Aarzelende ontwikkeling van eigen taakstructuur
Oriëntatiefase Het helder krijgen van de taak en van ieders bijdrage daaraan resulteert in een gemeenschappelijke doelstelling en in een groeiende differentiatie en rolverdeling. Dit komt in plaats van de aanvankelijke stereotiepen en vooroordelen ten opzichte van elkaar
Oriëntatiefase Advies: werk taakgericht
Oriëntatiefase Visualiseer de wijze van samenwerken
… houdt andere contraproductieve denkpatronen in stand Oriëntatiefase Als leidinggevende heb ik ervoor te zorgen dat de resultaten worden behaald. Als er problemen zijn kan ik die het snelste oplossen. VALKUILEN … houdt andere contraproductieve denkpatronen in stand
3. Machtsfase
Machtsfase Aandacht voor het interne groepsfunctioneren Onderlinge betrekkingen worden belangrijk De groep gaat de opgelegde (leiderschap) structuur vervangen door een passende eigen invloedsverdeling De groep wordt het eens over doelen en procedures
Machtsfase Hoeveel macht heb ik? Wie heeft er macht of invloed over mij? Waar ligt de controle of sturing van wat we doen? Door wie zal ik me laten beïnvloeden en hoe?
Machtsfase Er zijn samenwerkingsproblemen zichtbaar. Coach op eigenaarschap van het proces. Oefening: Maak een logo waaruit de interactielijnen blijken.
Machtsfase advies: bespreek dit als denkpatronen We bereiken nooit ons doel, omdat we de hele tijd praten over samenwerking. We zijn een heel gezellig team, want we hebben nooit ruzie. Mijn team is eigenwijs, ze doen nooit wat ik wil advies: bespreek dit als denkpatronen
Machtsfase Samenwerking is een groepscompetentie ‘overdenking’
4. Affectiefase tekst
Affectiefase Er is taakvolwassenheid en dat maakt de groep een team Het team gedraagt zich als geheel volwassen ten aanzien van het resultaat en ten aanzien van de interne interactie om collectieve en individuele belangen te behartigen
Affectiefase Persoonlijke betrokkenheid wordt bevraagd Er komt een relatiepatroon, waarin de onderlinge verhoudingen geregeld zijn, tot stand Soms emotionele tegenstellingen: grote groepsverbondenheid vs afstand en zakelijkheid
Affectiefase Hou groep op koers door oefeningen Bijvoorbeeld: Twee subgroepen. Creëer een lastige situatie voor de andere groep. Speel daar mee een rollenspel. Inventariseer de oplossingen
5. De autonome groep Eigen taakstructuur, invloedverdeling en relatiepatroon is ontwikkeld Groepsklimaat is niet een opgelegde structuur Niet de onderlinge wisselwerking staat voorop, maar de individuele bijdrage vanuit een persoonlijke betrokkenheid
De autonome groep Eigenaarschap op resultaat Eigenaarschap op inhoud van werk Eigenaarschap op procedures van het werk Eigenaarschap op proces van samenwerking in het team Eigenaarschap op proces van samenwerking met andere teams of organisaties
Groepsdynamische Ontwikkeling M1 Oriëntatiefase M2 Machtfase M3 Affectiefase M4 Autonomie
Zelfsturing
Motivatie Internal Involving Withdrawing External
Zelfsturing Pro actief Proces & Resultaat Ziekmelding Alleen BOers aansturen Agendering van bijeenkomsten Projectontwikkeling in tijd uitzetten en bewaken
Zelfsturing Sluit aan bij de persoonlijke ontwikkeling van studenten.
Multidisciplinair ~ Interdisciplinair Teamleden verplaatsen zich in de individuele deskundigheid van elkaar. Ze kennen hun eigen grenzen
Beslissingen door het hele team genomen worden. Er bestaat consensus Beslissingen door het hele team genomen worden. Er bestaat consensus. Interdisciplinair is iets anders dan multidisciplinair. Multidisciplinair slaat meer op de veelheid van specialismen aan het bed van de patiënt en dat is meestal niet de bedoeling. Interdisciplinair betekent niet alleen dat de verschillende bij de zorg betrokken professionals goed met elkaar communiceren, maar ook dat ze hun eigen grenzen kennen, zich kunnen verplaatsen in de positie van een ander en respect hebben voor elkaars deskundigheid. Een goede communicatie (mondeling en schriftelijk) en coördinatie is essentieel voor de continuïteit van de behandeling en een optimaal therapeutisch effect. Zowel voor de familie als voor de patiënt is het belangrijk om te weten dat de betrokken hulpverleners goed met elkaar communiceren en elkaar begrijpen en respecteren. Men ontleent aan dit proces het gevoel van veiligheid.
Tips & Adviezen
SBC Coaching Individuele Coaching