Blok 2 Collegeweek 1 De observatieopdracht Hoofdstuk 7: de toetsvragen op BSCW Onderzoek: Kindertelefoon
Blok 2 Typen bestaande gegevens Ongestructureerde gegevens –Kwalitatieve of kwantitatieve analyse Bestaande numerieke gegevens Hergebruik van onderzoeksgegevens (secundaire analyse) Analyse uitkomsten verricht onderzoek(meta- analyse) Documentenonderzoek en literatuuronderzoek
Blok 2 Opslag bestaande gegevens In: Archieven, dossiers, gegevensbestanden Datamanagementsystemen:beheer Censusdata: grote bestanden van bijv. CBS
Blok 2 Voordelen onderzoek met bestaande gegevens Goedkoop en snel Dataverzameling is non-reactief Soms ontoegankelijke data ontsluiten (oude archieven) Mogelijkheid longitudinaal onderzoek Statistisch onderzoek met grote bestanden
Blok 2 Nadelen bestaande gegevens Praktijkdata zijn niet altijd geschikt als onderzoeksdata Principieel ontoegankelijk: –Privacygevoelig –Officiële toestemming nodig –Eisen anonimisering Praktisch ontoegankelijk: –Spreidingsprobleem –Overdrachtsprobleem –Conditieprobleem
Blok 2 Kwaliteitsbeoordeling van bestaande gegevens Met welk doel is er verzameld? Op welke wijze? –Kwaliteit invuller –Standaardisatie en aard van de informatie –Verandering in de wijze van data verzamelen (meetinstrument) Definitie problemen –Vervuilde statistieken –Bij vergelijkende analyses
Blok 2 Vragen bij het onderzoek M.b.t. hoofdstuk 1 –Wat is de doelstelling? –Hoe luidt de probleemstelling? –Wat zijn de onderzoeksvragen? –Over welke onderzoekseenheden gaat het? –Welke eigenschapsbegrippen / kenmerken? M.b.t Hoofdstuk 2 –Beschrijf het onderzoek volgens de APA richtlijnen
Blok 2 M.b.t. hoofdstuk 3 –Wat voor type onderzoek is dit (beschrijvend, exploratief of toetsend)? M.b.t. hoofdstuk 4 –Wat voor grondvorm (experiment of survey)? M.b.t. hoofdstuk 5 –Definieer de populatie –Wat voor steekproef is er getrokken (aselect- select) –Welk steekproefkader is gebruikt?