De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek

Verwante presentaties


Presentatie over: "Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek"— Transcript van de presentatie:

1 Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Vakgroep Experimenteel-Klinische en Gezondheidspsychologie

2 Overzicht Methode ontwerpen Doel van methode sectie Schrijfstijl
Onderdelen Opmerking over Ethische aspecten

3 Structuur van thesis Inleiding * Wat? Relevantie?
* Bestaande visies/modellen * Probleemstelling * Hypothesen/doelstelling Methode Resultaten Discussie

4 1. Hoe onderzoek ontwerpen (design) a) Probleemstelling bepaalt design
- Onderzoeksvraag en/of hypothesen moeten duidelijk zijn (CLARIFY) - Verantwoording (JUSTIFY): Waarom doe je wat je doet? Wat is nieuwe, belangrijke? Waarom die voorspelling? => Uitgaande van een verantwoorde en duidelijke vraag en hypothese kan je een adequate methode ontwerpen => link probleemstelling-methode moet duidelijk zijn (waarom dat design)

5 b) Haalbaarheid van design
- Kiezen: Je kan niet alles doen (OVs, AVs, aantal Ppn): Voorkomt problemen met data verzameling en analyse - Als deel van groter onderzoek: Vermeld dit maar zeg enkel wat belangrijk is voor jouw onderzoek c) Analyse => bij het maken van een design moet je toch al een idee hebben over data reductie en analyse

6 2. Doel van methode sectie
= Duidelijk maken wat je gedaan hebt => Laat de lezer toe om * onderzoek te evalueren - zijn er confounds - adequate manipulaties/groepen * onderzoek te repliceren - voldoende detail nodig (maar niet overdrijven) - Appendices: nuttig voor bv. lijst van stimuli, instructies, vragenlijsten,...

7 3. Schrijven a) APA + kijk naar representatieve artikels b) Spell check c) geen ‘roman-taal’ d) onderscheid probleemstelling/methode - Probleemstelling: kader + wat wil je doen en waarom? - Methode: Wat heb JIJ gedaan? => in methode geen algemene punten (bv. niet logica van een test, wel specifieke implementatie van test) e) plagiaat: Niet schrijven met andere tekst ernaast f) Vraag je steeds af: Is het duidelijk voor ANDEREN?

8 4. Onderdelen a) Deelnemers: Beschrijving van de steekproef, maar ENKEL WAT RELEVANT IS Karakteristieken (bv., Geslacht, leeftijd, SES, etniciteit, burgerlijke status, duur symptomen, tijd sedert diagnose, medicatie, hulpvraag,…) (Schriftelijk) geïnformeerde toestemming (“informed consent”) Motivatie voor deelname: Vrijwillig, op basis van betaling Rekrutering Waar (unief, zelfhulpgroep, UZ, …) Inclusie/exclusie criteria (vb., diagnose, medicatie)

9 b) Apparatuur en materiaal: WAT GEBRUIKT
- Apparatuur: computers, software, … - Materiaal: * Experimentele taken: stimuli in detail (aard, grootte, kleur,…) * eventueel vragenlijsten / standaard testen c) Procedure: VERLOOP STAP VOOR STAP * instructies * gebeurtenissen op iedere proefbeurt (ISI, ITI, …) * volgorde van proefbeurten

10 Ethiek: Informed consent
Is ethisch vereist 2. Niet over doel van studie maar wat er gaat gebeuren + vrijheid van proefpersoon 3. Speciale populaties (kinderen, patiënten)

11 Opdracht - opdracht 3: “Schrijf op maximaal 2 bladzijden hoe je de data zou verwerken en rapporteren”. - opdracht 2bis: “Herwerk opdracht ivm “Methoden”. Feedback ivm probleemstelling bij begeleider/promotor (enkel indien referenties volgens APA-normen) Feedback ivm herwerkte methode bij begeleider/promotor (na 3 december)

12 Volgend scriptieseminarie
Resultaten-Vragenlijst onderzoek: Donderdag 06/12: 9u30 (PC klas 2, Dunantlaan 2) Resultaten-Experimenteel onderzoek: Donderdag 06/12: 11u30 (PC klas 2, Dunantlaan 2) Opdracht: De herwerkte versie methode én de nieuwe opdracht resultaten (2 verschillende papers!) moeten ingediend worden op het secretariaat van onze vakgroep, ten laatste op vrijdag 30 november (feedback enkel als referenties volgens APA)


Download ppt "Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek"

Verwante presentaties


Ads door Google