Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Veranderingen in de zorg
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
VIVIS BEKOSTIGINGSSYSTEMATIEK Cluster 1 14 december 2007 Frits Grevink
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Op weg naar passend onderwijs
Passend Onderwijs een korte inleiding
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
De grote sprong! VO PO.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ieder kind de best passende ontwikkeling
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
De kern van het arrangeren
Platform PO/VO Veldlijnbijeenkomsten rond de “zorgplicht” Data: 8 mei sbo De Wissel 8 mei sbo De Wissel 16 mei Praktijkschool Hoorn 16 mei Praktijkschool.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland 24 juni 2010.
Passend onderwijs in getallen
1zorg-route.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Handelingsgericht werken
PASSEND ONDERWIJS: STAND VAN ZAKEN. DIRECTEURENOVERLEG SWV WSNS 33-07, 20 november 2007 LANDELIJK REGIONAAL SWV BREED.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Basisschool ‘t Heuvelke
Voorschoolse instellingen Haaksbergen & Hof van Twente
informatiebijeenkomst
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
23 september 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Zorgen in de basisschool
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Beleidsvoorstellen Passend Onderwijs Aleid Schipper en Lia van Meegen 8 februari 2011.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Passend onderwijs.
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Prader Willi en schoolkeuze
Transcript van de presentatie:

Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs? Passend Onderwijs in de klas. De toekomst van Passend Onderwijs.

Schooltypen PO Reguliere basisscholen (Bao). Speciale basisscholen (SBO) diverse problematieken, plaatsing via de PCL (permanente commissie leerlingenzorg vanuit het samenwerkingsverband). Speciale scholen (SO) -> 4 verschillende clusters, plaatsing via de CVI (commissie voor indicatiestelling).

Het speciaal onderwijs Verdeling in 4 clusters behorende bij de Regionale Expertise Centra (Rec’s): Cluster 1: kinderen met een visuele beperking (slechtziende en blinde kinderen) Cluster 2: dove en slechthorende kinderen meervoudig gehandicapte kinderen kinderen met ernstige spraakmoeilijkheden (ESM) -spraak- of taalstoornis -communicatieve incompetentie

Cluster 3: zeer moeilijk lerende kinderen IQ < 55 of IQ tussen 55 en 70 met een stoornis lichamelijk gehandicapte kinderen (mythyl) langdurig zieke kinderen meervoudig gehandicapte kinderen (lichamelijk) Cluster 4: zeer moeilijk opvoedbare kinderen langdurig zieke kinderen (psychiatrisch)

Weer Samen naar School (plus) Basisscholen en scholen voor Speciaal Basisonderwijs werken in een samenwerkingsverband aan de doelstelling om zorgleerlingen zo lang mogelijk onderwijs te geven in de reguliere basisschool.

WSNS (plus) onderwijsinhoud: Richten op leerlingenzorg: Fasen: Alarmering Hulpverlening Afstemming

Samenwerkingsverband… “Samen” sterker in de zorg voor kinderen. In de meest brede zin van het woord of juist heel smal……. Geen enkel samenwerkingsverband is gelijk!! Het samenwerkingsverband is dus niet ons bestuur!!

Knelpunten Een complex systeem met te veel bureaucratie en ondoorzichtigheid. Onduidelijkheid over verantwoordelijkheden en regie, met als gevolg ll’n die thuis zitten of voor wie lang gezocht moet worden naar een geschikte plek. Gebrek aan afstemming en aan flexibiliteit, waardoor onvoldoende maatwerk kan worden geleverd.

Het onderwijs nu Richten op wetgeving: integratie gehandicapten in de samenleving. Gevolgen voor het onderwijs: kinderen volgen m.b.v. een rugzak(lgf) vanuit het speciaal onderwijs (S.O.) het reguliere onderwijs enorme groei van cluster 4 indicaties en in geringere mate cluster 3

Het kind Geen kind tussen wal en schip. Thuis- school- zorg. Afstemming (weten van elkaar).

Passend onderwijs Aansluiten bij de onderwijsbehoefte van elk kind: (ortho) pedagogische en (ortho) didactische afstemming. Elk kind wordt een ononderbroken ontwikkelingslijn geboden. Onderwijs zo dichtbij mogelijk, zo normaal mogelijk met de ouders als gesprekspartners. Sociaal-maatschappelijke afstemming. Zorgplicht, zorggewicht, 2011.

Gevolgen van passend onderwijs Het vermogen tot differentiëren bevorderen. Van elkaar (blijvend) leren. Van aanbod gestuurd onderwijs naar vraaggestuurd onderwijs. Mogelijkheden tot plaatsing op speciale scholen open houden.

Hoe? De 1-zorgroute en haar betekenis: -samenwerking in de regio: Regionetwerk -taken PCL en ZAT -positie en dienstverlening SBO -samenwerking met SO (Rec’s) -samenwerking met Jeugdzorg, GGnet -samenwerking met gemeenten -inrichten 1-(zorg)loket

Kwaliteitsverbetering door volgen van de 1-zorgroute (handelingsgericht werken)

De essentie van de 1-zorgroute Geen plan per kind Plan Plan Plan Plan Plan

De essentie van de 1-zorgroute GROEPS PLAN

De essentie van de 1-zorgroute Ik kan al…! Onderwijs behoefte: * Achterstand: * Beheerst nog niet: * Tekort

De essentie van de 1-zorgroute Samenwerken Samen verantwoordelijk 1 zorg

Succes- en faalfactoren Pedagogisch klimaat Professionalisering-competenties: 1 zorg-proof Logboeken Ontwikkelingsperspectief Didactisch en sociaal emotioneel volgen Continue evaluatie (elke 8 weken) Schoolconcept 1-zorg binnen de brede school

Passend Onderwijs in de klas Het kind passend maken voor ons onderwijssysteem of….. Het onderwijs passend maken voor het kind? Centraal: kinderen verschillen. De leerkracht als regisseur van het onderwijsproces aan de leerlingen: de leerkracht legt de Accenten!! Kansen!

De rol van de leerkracht: Accenten durven formuleren! Observeren. Verwoorden. Interpreteren. Registreren. Clusteren van leerlingen met een vergelijkbare onderwijsbehoefte (groepspan). Delen van de informatie met intern-begeleider, collega’s, ouders. Durven vertrouwen op kennis en inzicht in de leerlijnen!

De toekomst Heroverweging: Zorgplicht en samenwerking besturen (2011?). Samenwerking met VO slechts verplicht bij ll’n met een zorgvraag. Rol van het samenwerkingsverband/ het regionetwerk. Inzet zorgmiddelen: SWV en besturen bepalen. Speciaal onderwijs wordt onderdeel van SWV. Herziening taak van het Rec en de ambulante begeleiding. Plaatsen van leerlingen in SO/SBO op basis van begeleidingsbehoefte. Niet meer op basis van diagnose, maar handelingsgericht.

Als er een wind van verandering waait, bouwen sommige mensen windschermen, anderen bouwen windmolens.