De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Prader Willi en schoolkeuze

Verwante presentaties


Presentatie over: "Prader Willi en schoolkeuze"— Transcript van de presentatie:

1 Prader Willi en schoolkeuze
Hinke Boomsma Orthopedagoog Generalist en Psycholoog Kinderrevalidatie Beatrixoord

2 Inhoud vandaag Organisatie van het onderwijs in Nederland
Hoe kies je nu de juiste school voor jouw kind met Prader Willi? Inhoud vandaag

3 Verschillende vormen van onderwijs

4 De smaken onderwijs tot 12 jaar
Regulier basisonderwijs (BO) Speciaal basisonderwijs (SBO) Speciaal onderwijs (SO) De smaken onderwijs tot 12 jaar

5 Regulier basisonderwijs
Binnen de regulier basisscholen zijn er scholen met een traditionele onderwijsconcept, of vernieuwingsonderwijs zoals jenaplan, montessori, vrijeschool, etc. - elke school heeft ondersteuningsmogelijkheden voor kinderen met leerproblemen. Het verschilt per school hoe dit er uit ziet. Regulier basisonderwijs

6 Speciaal basisonderwijs
Soms kan een gewone basisschool een kind niet helpen bij leerproblemen. Het kind gaat dan door naar het speciaal onderwijs (SBO). Speciale basisscholen zijn bedoeld voor onder andere: - moeilijk lerende kinderen; - kinderen met opvoedingsmoeilijkheden; - kinderen met gedragsproblemen. NB: binnen het SBO staan leerproblemen centraal en is andere problematiek bijkomend. Dus bij kinderen met gedragsproblemen moet duidelijk onderbouwd worden waarom het SBO het meest passend is en Cluster 4 niet meer passend is. Speciaal basisonderwijs

7 Het speciaal onderwijs is er voor leerlingen die specialistische of intensieve begeleiding nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat zij een handicap, chronische ziekte of stoornis hebben. Er is speciaal basisonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en speciaal onderwijs.  Speciaal onderwijs

8 Cluster 1: blinde, slechtziende kinderen; Koninklijk Visio
Cluster 2: dove, slechthorende kinderen en kinderen met een taal- spraakontwikkelingsstoornis; Kentalis Tine Marcus school Cluster 3: motorisch gehandicapte, verstandelijk gehandicapte en langdurig zieke kinderen; Mytyl en Tyltylschool, Zeer moeilijk lerende kinderen (ZMLK) en langdurig zieke kinderen; de Groninger Buitenschool. Cluster 4: kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen; RENN4 scholen. De clusters van het SO

9 Samenwerkingsverband
Scholen voor regulier basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs moeten aangesloten zijn bij een samenwerkingsverband, met als doel het bieden van passend onderwijs. Binnen zo’n samenwerkingsverband moeten naast de reguliere basisscholen ook één of meer scholen voor speciaal (basis)onderwijs participeren. De scholen hebben met elkaar een budget voor leerlingen met speciale zorgbehoeften. Binnen een samenwerkingsverband moet alle zorg geleverd kunnen worden. Scholen kunnen zich specialiseren en gezamenlijk afspraken maken wie welke kinderen het beste kan opvangen. Als een school geen passend onderwijs heeft voor een kind, kan zo’n leerling terecht op een andere school binnen het samenwerkingsverband. In het samenwerkingsverband hebben de scholen voor speciaal (basis)onderwijs de rol van expertisecentrum. Zij kunnen leerlingen opvangen die intensieve zorg nodig hebben of ambulante begeleiding aanbieden aan de reguliere basisscholen. Samenwerkingsverband

10 Zmlk BO SBO Mytyl Tinemarcus Hoe maak je een keuze

11 Waar hou je rekening mee?
cognitie IQ leermogelijkheden Gedrag Dwanghandelingen Oppositioneel gedrag Fysiek regulatiestoornis in de hormoonhuishouding, verkromming van de rug, verstoorde lichaamstemperatuur, hoge pijngrens, slaap-/ademhalingsstoornissen, lagere spierspanning, minder lichamelijke activviteit . Spraak-taal Moeite met het vormen van klanken. Voeding Drang om te eten Meer vetweefsel minder spiermassa Waar hou je rekening mee?


Download ppt "Prader Willi en schoolkeuze"

Verwante presentaties


Ads door Google