Welkom Startbijeenkomst Pilot 2012-2013 11 september 2012 30-01 Welkom WSNS HET GOOI 30-03 Startbijeenkomst Pilot 2012-2013 11 september 2012 Annie MG Schmidtschool
Programma Welkom Deelnemers MDO op school in 2012-2013 Werkwijze Documenten Pauze: nadere kennismaking + een broodje Tops, tips en valkuilen Dossiers van 2011- 2012 Vragen en afspraken Afsluiting 11-09-2012
Avonturijn --- Hilversum Curtevenneschool --- Kortenhoef WSNS HET GOOI 30-01 30-03 Avonturijn --- Hilversum Curtevenneschool --- Kortenhoef De Dubbeldekker --- Hilversum Fabritiusschool --- Hilversum Graaf Florisschool --- Loenen De Hoeksteen --- Bussum Jozefschool --- Weesp Kinderrijk --- Naarden Kors Breijerschool --- Weesp De Levensboom --- Blaricum 11-09-2012
Lorentzschool --- Hilversum Montessorischool Zuid --- Hilversum WSNS HET GOOI 30-01 30-03 Lorentzschool --- Hilversum Montessorischool Zuid --- Hilversum Nassauschool --- Hilversum Nieuw Baarnse school --- Baarn De Parel --- Huizen De Regenboog --- Kortenhoef Violenschool --- Hilversum Vitusschool --- Bussum De Wegwijzer --- Eemnes Zuidwend --- Eemnes 11-09-2012
Rec 1 Visio Rec 1 Bartimeus Rec 2 MZw Auris Rec 3 De Kleine Prins Rec 3 Stg. CSO Gooi Rec 3 Waterlelie Rec 4 Donnerschool WSNS HET GOOI 11-09-2012
BJZ CJG GGD afd. JGZ MEE OC Trompendaal RBL RCKJP Sherpa Vangnet Jeugd Versa Zandbergen Trompendaal Orthopedagogisch Centrum 11-09-2012
Loketgroeppilot: Ada Fischer Angeline Gorgels Hans Harmsen WSNS HET GOOI Loketgroeppilot: 30-01 30-03 Rob van Elswijk Ada Fischer Angeline Gorgels Hans Harmsen Mirella van Minderhout Noëlle Pameijer Caroline van Veen Jennie de Wit 11-09-2012
Multi Disciplinair Overleg op school Werkwijze: doelstelling & organisatie Angeline Gorgels Mirella van Minderhout Noëlle Pameijer SWV-en Het Gooi e.o en Annie M.G. Schmidt 11 september 2012, AMGS te Hilversum 8 11-09-2012
Doelen Informeren over werkwijze MDO Voorbeelden van ‘good practices’ Vragen en reacties bespreken 9 11-09-2012
Passend onderwijs: geen kind in ons SWV tussen wal en schip 10
Kansen Passend Onderwijs Van wat een kind heeft of is wat het nodig heeft om …. (doel) Eenvoudiger procedures Minder formulieren Ondersteuning in/rondom de school Jeugdhulp de school in Onderwijs jeugdhulp arrangement: OJA 11 11-09-2012
Doelen pilot MDO HGW HGD HGA Korte lijnen en snel Transparante procedures Expertise van SO/SBO de school in leerkrachten en interne begeleider Flexibele arrangementen, in ‘natura’ (expertise en ondersteuning) Samenwerking onderwijs en jeugdhulp 12 11-09-2012
Streven is Hoe meer onderwijs/opvoedbehoeften kind … en hoe meer ondersteuningsbehoeften leerkracht, IB-er en/of ouders … … hoe meer begeleiding in onderwijs en/of opvoeding: OJA op maat een formulier, samen, open, ouders erbij, passend in groepsplan (haalbaar?) Meer leerlingen profiteren ervan? 13 11-09-2012
Uitgangspunten HGW Doelgericht werken en evalueren Onderwijs/opvoedbehoeften kind & ondersteuningsbehoeften leraren en ouders Wisselwerking en afstemming (integraal) Samenwerking ouders, leraren, kind, OW en JH Positieve factoren kind, onderwijs en opvoeding Systematische werkwijze & transparantie Gebaseerd op onderzoek, praktijkervaringen en beroepscodes 14 11-09-2012
Op alle niveaus HGW Groep: groepsplan met – bespreking en observatie (leerkracht en IB-er) Leerlingenbespreking: enkele leerlingen (leerkracht en IB-er) MDO: 1 leerling (leerkracht, IB-er, ouders en 1 of meer externen) Bovenschoolse pool: multidisciplinair, professionals uit onderwijs en zorg 15 11-09-2012
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau HGW- cyclus op groepsniveau schoolniveau Groepsoverzicht Bijstellen & GP evalueren 2a. Doelen komende periode 2b. Signaleren leerlingen die extra begeleiding nodig hebben groepsbespreking + groepsobservatie waarnemen CJG Preventief/ lichte opvoedondersteuning 6. Uitvoeren groepsplan leerling- bespreking Jeugdhulp Zat PO Leerlingen realiseren 5. Opstellen groepsplan begrijpen Ouders Leerkracht OPP 4. Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijs- behoeften Multidisciplinair Overleg op school: leerkracht, IB-er, RT-er, ouders en één of meer deskundigen uit de “pool” 3. Benoemen van hun onderwijsbehoeften plannen LOKET Traject begeleider bovenschoolse pool: AB-ers (SBO en SO), schoolpsychologen/orthopedagogen, (school) maatschappelijk werk, jeugdartsen + jeugdverpleegkundigen, procesregisseurs CJG, hulpverleners uit BJZ, MEE/VTO, JGGZ, OC Trompendaal, RBL, Sherpa, Vangnet Jeugd, Versa, Zandbergen 16 16
Waarom een pilot? Think big, start small (Fullan) Van discussie doen Experimenteer en evalueer Van wenselijk haalbaar? Van inhoud organisatie? Meerwaarde? 17 11-09-2012
Waarom ouders erbij? Evaluatie 5 jaar ZAT Gooi Passend Onderwijs: vergroten ouderbetrokkenheid Samenwerking ouders welbevinden en prestaties leerling beter (HGW) Ouders als ervaringsdeskundigen Betere samenwerking school – ouders Ervaringen pilots ZT en ZAT: positief 18 11-09-2012
Voor welke leerlingen? Na leerlingenbespreking zorgen en vragen Problemen met leren en gedrag OPP leerlingen met complexe problemen Opvoed/gezinsproblemen Leerlingen die nu bij SWV: CC/begeleiding door AB (SO/SBO), SMW, psycho/ortho (HGD), verwijzing jeugdhulp of SBO/SO (traject) 19 11-09-2012
Aanmelding MDO IB-er, leerkracht en ouders vullen samen Groeidocument in: Aanleiding, wat gaat goed/moeilijk kind, onderwijs & opvoeding Wensen, verwachtingen & doelen? Vragen school & ouders (beslissingen?) Wie is/zijn nodig om die vragen te beantwoorden; beslissingen te nemen? 20 11-09-2012
Werkwijze MDO Groeidocument + Groepsoverzicht + Groepsplan + LVS + HP’s Welke deskundigen uit OW en/of JH nodig? Trajectbegeleider? Leerkracht, IB-er en ouders Wie uit netwerk aanwezig? Doel MDO: vragen/beslissingen? 21 11-09-2012
Werkwijze MDO Wie beantwoordt & neemt deze? Aanvullende doelen bespreking? 7. Groeidocument samen nalopen en aanvullen 8. Analyse: kind, onderwijs & opvoeding? Visualiseer! 9. Doelen: kind, onderwijs & opvoeding? 22 11-09-2012
Werkwijze MDO Wat willen we veranderen? Wat kunnen we veranderen? 10. Onderwijs/opvoedbehoeften kind: Instructie/uitleg/feedback … Opdrachten/activiteiten Andere kinderen .. Leerkracht … Ouders … (!) 23 11-09-2012
Werkwijze MDO verslag = aangevuld groeidocument! 11. Ondersteuningsbehoeften leraar & ouders Kennis of vaardigheden … Ondersteuning bij, met of door ... 12. Arrangement 8,9,10 & afspraken = verslag = aangevuld groeidocument! 13. Evaluatie (MDO-2): doelen bereikt? 24 11-09-2012
Tops van vorig jaar Effectief, meteen allemaal om de tafel Snel, korte lijnen, directe actie, vlot Gedeelde zorg, “samen”, open/transparant Formulier samen met ouders invullen Deskundigen die al vroeg meedenken Gezamenlijke afspraken op papier Groeidocument als aanmelding + verslag 25 11-09-2012
Tips van vorig jaar Kindgesprek voor en na MDO Alle pooldeskundigen passen HGW toe CJG meer benutten op alle niveaus Route die start vanuit JH (deel II) Wanneer welke discipline pool: richtlijnen Ondersteuning bij OPP leerling VO 26 11-09-2012
Voorstel taakverdeling IB-er en trajectbegeleider (TB-er) organiseren bespreking MDO TB-er is gespreksleider/voorzitter IB-er notuleert de afspraken in GD (eventueel met steun TB) TB-er: contact school - pool OZ/obs deskundige pool: deze maakt kort HG verslag (vraag antwoord) 27 11-09-2012
Doelstellingen pilot (par 2.3 notitie) Is dit een wenselijke werkwijze? Is het haalbaar/te organiseren? Tevredenheid scholen, ouders en deskundigen uit pool? CED- evaluatie! Ondersteunt pilot HGW op school? Bij grenzen school: goed traject S(B)O? Kosten qua inzet mensen? Infinite! 28 11-09-2012
Wat kan deze pilot niet? Extreme conflicten oplossen Indicaties en wachtlijsten jeugdzorg en SO omzeilen Verspreiding over schooljaar? Snel en efficiënt? 29 11-09-2012