Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnenisolatie van bestaande buitenmuren
Advertisements

Veertiende voortgangsrapportage over het Masterplan Antwerpen
Toelichting Propeller Club Antwerpen Mobiliteit – Antwerpen Gouverneur Cathy Berx 10/12/2013.
Studiedag Centrum voor Milieurecht/ACELS Milieukwaliteitseisen: Luchtkwaliteit Mr. Elisabeth Schippers, advocaat en vennoot Pels Rijcken & Droogleever.
Realisatie onderdoorgang Megensebaan spoor ‘s-Hertogenbosch - Nijmegen
Ringland 2.0 De Totaaloplossing.
H. Crevits Minister van Mobiliteit en Openbare Werken ir. T. Roelants
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Cluster 23 “Nieuwe Maas”. Wat bespraken we op 14 februari 2010 terugblik.
René Grispen Infovergadering Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni 2013 Doorrekeningen Plan-MER OWV 1.
Project Zuidelijke Ringweg Groningen (fase 2)
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Presentatie buurtvereniging Molenhoek Verkeerssituatie en structuurvisie.
Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni Plan-MER OosterweelverbindingDavid Stevens Dienst Mer Inhoud 1.Doelstelling van het plan-MER  Wat is een.
“Rapportages Luchtkwaliteit Limburg”
Expertmeeting DBFM-project A6 Almere Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere Ingeborg Ligtenberg Projectmanager A6 Almere Havendreef-Almere Buiten-Oost.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Libost-Groep Provincie Antwerpen: opmaak van een ontwerp voor de aanleg van twee vispassages op de onbevaarbare waterloop Loeijens Neetje van tweede categorie.
Voorontwerp bestemmingsplan ‘Hof van Cranendonck’
22 april 2013 Poort Oost – lokale besturen Oosterweelverbinding.
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Documenten Verkeerscentrum
Toelichting onderzoek uitbreiding sluiscapaciteit Albertkanaal
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Centrumontwikkeling Stein
Klankbordgroep streefbeeldstudie R11 resp
Info en kennis vergaren bij stakeholders,
Plan-MER Oosterweelverbinding
Workshop Structuurfondsen
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
De ontheffingsnota: een praktijkvoorbeeld Ir. Barbara Vael afdeling Water 24 mei 2005.
2012 Nieuwjaar: zondag 1 januari – Drie Koningen: vrijdag 6 januari.
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Presentation title 2e fase MER Planstudie Ring Utrecht van VoorKeursAlternatief (VKA) naar VoorKeursVariant (VKV) RIA 8 maart
Persconferentie stRaten-generaal 6 februari 2014 Waarom de Vlaamse regering op basis van het milieueffectenrapport voor het Meccanotracé moet kiezen Over.
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Aanpak en planning planstudie
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Varianten-studie dubbele overweg
Informatieavond 17 april 2012 project Zuidwende-Zuid.
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
Projectleider Matthijs Numan Toelichting op het Collegebesluit over het Europaplein Hoe is het besluit tot stand gekomen? Verdere besluitvorming.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Ontwikkeling Bestuurlijke Toekomst Duin- en Bollenstreek onderzoekstraject aanpak en resultaten.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Eindbijeenkomst Inrichtingsplan Dijklint 21 maart 2013.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
Beleidsplatform Slimme netten 24 juni Agenda Inleiding: Lopende initiatieven en plan van aanpak (VREG) Flexibiliteit voor behoud van.
Ontwikkeling Stationsgebied Haren 16 november 2009 Werksessie bewoners Ruimtelijke Kwaliteit.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Duinpolderweg Technische Toelichting Gemeenteraad Noordwijkerhout Bert Grotenhuis, projectmanager Duinpolderweg 9 december 2015.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Informatie voor de Raad Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Baarn Beleidsvisie en uitvoeringsprogramma 2012 – 2016, gemeente Baarn Informatie voor de.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum-West. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
19de Horta-infoavond 23 maart 2016
WELKOM.
Verbinding A8-A9 Notitie Reikwijdte en Detailniveau
Omgevingswerkgroep Meer Maas Meer Venlo
Transcript van de presentatie:

Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts

2 Agenda Doelstellingen van het plan Fase 1: kennisgeving en inspraak Fase 2: trechtering alternatieven Fase 3: verkeersonderzoek en technische uitwerking

3 Agenda Doelstellingen van het plan Fase 1: kennisgeving en inspraak Fase 2: trechtering alternatieven Fase 3: verkeersonderzoek en technische uitwerking

4 Doelstellingen van het plan Kader: Masterplan 2020 >> algemene doelstellingen: –Verbeteren van de bereikbaarheid van de haven en de verschillende delen van het Antwerps stadsgewest –Verhogen verkeersveiligheid in Antwerpse regio –Verhogen verkeersleefbaarheid in Antwerpse regio Focus: verbeteren mogelijkheden voor Scheldekruisend oost-west- verkeer >> 3 de Scheldekruising op autowegniveau naast Kennedytunnel en Liefkenshoektunnel >> specifieke accenten: –Doorstroming hoofdwegennet –Doorstroming onderliggend wegennet –Opvangen calamiteiten op de ringstructuur –Verkeersveiligheid: focus op R1 en Kennedytunnel

5 Agenda Doelstellingen van het plan Fase 1: kennisgeving en inspraak Fase 2: trechtering alternatieven Fase 3: verkeersonderzoek en technische uitwerking

6 Fase 1: kennisgeving en inspraak 3 alternatieven 2 ontwikkelingsscenario’s 2 exploitatievarianten 3x2x2 = 12 mogelijke combinaties 8 (10) alternatieven 5 ontwikkelingsscenario’s 7 exploitatievarianten 10x5x7 = 350 mogelijke combinaties Kennisgeving (november 2011) Terinzagelegging >> richtlijnen 24 april 2012 >> Trechtering noodzakelijk !

7 Agenda Doelstellingen van het plan Fase 1: kennisgeving en inspraak Fase 2: trechtering alternatieven Fase 3: verkeersonderzoek en technische uitwerking

8 Fase 2: trechtering alternatieven Kwalitatieve/semi-kwantitatieve trechtering o.b.v. beperkt aantal criteria: Qua mobiliteit, op zich en in combinatie met ontwikkelingsscenario’s Ruimtelijk (bodem, water, fauna en flora, landschap, landbouw en bewoning) Technisch (o.b.v. vuistregels, nog geen ontwerp) Conclusies trechteringsnota (juli 2012) >> niet redelijke alternatieven: Onvoldoende i.f.v. mobiliteitsdoelstellingen: –brug (voor lokaal verkeer) t.h.v. Kennedytunnel –Verbinding Kallo-Haasdonk (wel behouden als ontwikkelingsscenario) Meest negatieve ruimtelijke impact: zuidelijke grote ring (“Metropoolweg”) Technisch niet haalbaar: centrale tunnel met volledige aansluiting op R1 Exploitatievarianten nog niet behandeld !

9 Fase 2: trechtering alternatieven 5 geselecteerde tracéalternatieven (+nulalternatief):

10 Fase 2: trechtering alternatieven 5 geselecteerde ontwikkelingsscenario’s (+ alternatieven op zich): 1A102 2A102 + R11bis 3R1 met DRW/SRW 4Kallo-Haasdonk 5A102 + Kallo-HD

11 Fase 2: trechtering alternatieven Evaluatie combinatie redelijke alternatieven met ontwikkelingsscenario’s: Vertunneling Singel voor geen enkel alternatief wezenlijk versterkend 25 redelijke combinaties in verkeersmodel door te rekenen zonder exploitatievarianten (fase 3): >> aanvullende richtlijnen 25 juli 2012

12 Agenda Doelstellingen van het plan Fase 1: kennisgeving en inspraak Fase 2: trechtering alternatieven Fase 3: verkeersonderzoek en technische uitwerking

13 Doorrekeningen in verkeersmodel ZONDER exploitatievoorwaarden Trechtering exploitatievarianten Technische uitwerking tracéalternatieven: –Rekening houdend met ontwerpnormen: Europese tunnelrichtlijn, Nieuwe Richtlijnen Ontwerp Autowegen (NOA),… –Uitgangspunt: geen impact op globaal verkeerskundig functioneren van alternatief, in de geest van de inspraak –Doelstelling 1: onderzoek en beoordeling van alle alternatieven op gelijkwaardig technisch detailniveau –Doelstelling 2: nauwkeurige afbakening plangebied GRUP >> aanvullende richtlijnen 30 mei 2013 Fase 3: verkeersonderzoek + technische uitwerking

14 Fase 3: technische uitwerking alternatieven maaiveld sleuf tunnel viaduct Knooppunten: volledig onvolledig (+ uitvoeringsvarianten op Oosterweel en Meccano)