TOM keurmerk Marius Berendse.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
INK Management Model.
Renco Bakker BPMConsult
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
‘t Schrijverke Zoetermeer
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Sharepoint als werk- en leeromgeving
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Passend Onderwijs een korte inleiding
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
NME: kiezen, leren, meedoen
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Ondernemen(d) in het onderwijs
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Van zorgstructuur naar begeleidingscultuur
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Netwerken kleine scholen
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Bedrijfsvoeringsscan
Leid jezelf Leid anderen Leid operatie Leid verandering Zingeving bepalen, Visie uitlijnen en Strategie cascaderen Waarde toevoegen vanuit de Klant Waarde.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
Naar een duurzaam HRM beleid
Geïntegreerde schoolverbetering
Op weg naar high performance! VGN P & O dag Chiel Vink Center for Organizational Performance 30 september 2009.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Toekomstige veranderingen:
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Voor goed bijzonder onderwijs
Uitdagingen voor lokale overheden
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

TOM keurmerk Marius Berendse

TOM Keurmerk: enkele vragen Wanneer mag je een TOMschild dragen? Willen we dit? Moeten we dit willen? Wat hebben we daar voor over? TOM kwaliteitsstandaard zelf maken? Een panel van deskundigen? Elkaar visiteren? Welke criteria en waarom?

TOM-scholen noemen rijp en groen (1) Krachtige leeromgeving: Kind centraal, mederegisseur van eigen ontwikkeling Geen frontaal onderwijs ICT speelt belangrijke rol Werken met portfolio’s Uitdagende leeromgeving Ruimte voor initiatief van leerlingen Leerlingen zichtbaar betrokken Uitnodigend pedagogisch klimaat

TOM-scholen noemen rijp en groen (2) Organisatie: Klassendoorbrekend Het gebruik van het gebouw De inrichting Units gekoppeld aan zelfsturende teams Flexibele groepering Afstemming van leerinhoud en wijze van leren Weekplanning en keuzebord

TOM-scholen noemen rijp en groen (3) Personeel: Multidisciplinaire inzet Samenwerking met opleidingen TOM-competenties ontwikkelen, passend bij visie (bekwaamheidsdossier) Teamteaching/work Inzet onderwijsassistenten Reflectie en feedback Gericht op professionele ontwikkeling

TOM-scholen noemen rijp en groen (4) De schil: het proces van verandering Delen met… andere scholen, collega’s, ouders, bestuur Afstemming met opleidingsscholen Doorgaan: de plicht om in ontwikkeling te blijven Heldere visie op ontwikkeling via kanteling, herontwerp, geleidelijke groei,… Flexibiliteit en realisme: groeiproces met vallen en opstaan Netwerken: regionaal en landelijk…leren van elkaar Ondernemen en … verantwoorden

INK-model waardering door medewerkers medewerkers waardering door klanten en leveranciers strategie en beleid processen leiderschap eindresultaten waardering door de maatschappij middelen organisatie resultaat leren en verbeteren

Vijf ontwikkelingsfasen 1: Activiteit-georiënteerd (reactief & adhoc) 2: Proces-georiënteerd (reactief & meten = weten) 3: Systeem-georiënteerd (pro-actief & klantgericht) 4: Keten-georiënteerd (pro-actief & met partners) 5: Excelleren & transformeren (tot top behoren en vernieuwend)

Prijzen & erkenning: de Tommy awards Nederlandse kwaliteitsprijs Kwaliteitsonderscheiding INK-verbetercertificaat

Kenmerken van een excellente organisatie Leiderschap met lef Resultaatgerichtheid Continu verbeteren Transparantie Samenwerking met partners

Hoe nu verder We spelen een spel