PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Kwaliteit en onderwijstijd
De Ark volop in beweging!
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Presentatie gemeente Beek
Opbrengstgericht werken
Krimpen met perspectief
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Informatieavond 26 Augustus 2013
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
TOEZICHT BVE IN 2009 Conferentie Btg HTVF 15 april 2009.
45 minuten: Introductie, afstemming (10 min.)
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kwaliteitsprofielen.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Bijeenkomst GMR dinsdag 12 oktober GMR GMR De GMR doet er toe !!!De GMR doet er toe !!! Positie Positie Werkwijze Werkwijze Doel Doel.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Risicomanagement binnen de decentralisaties
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
AUDITRAPPORT BREDEROCOLLEGE
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Inspectie van het Onderwijs Johan Vos 5 oktober 2016
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Het zorgcontinuüm.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
Nieuwe onderzoekskaders
De Rechtspersoon voor Doordecentralisatie
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Doubleren.
Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Transcript van de presentatie:

PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013

1. Kenmerken langdurig (zeer) zwakke scholen 2. bestuurlijk handelen 3 1.Kenmerken langdurig (zeer) zwakke scholen 2.bestuurlijk handelen 3.gedifferentieerd toezicht

kenmerken langdurig zwakke scholen 1.Bestuur -onderschatting kwaliteitsproblemen (gebrek aan urgentiebesef) -besturen op afstand, geen eigen informatiebronnen -geen zicht op mogelijke oorzaken kwaliteitsproblemen 2.Schoolleiding -wisselingen in schoolleiding of bovenschools management -onvoldoende aansturing en regie -oorzaken worden buiten de school gelegd -geen analyse van oorzaken onvoldoende opbrengsten, te weinig focus op verbetering opbrengsten -te weinig sturing op professionalisering leerkrachten

kenmerken langdurig zwakke scholen 3.Personeel -leraren hebben onvoldoende ambitieniveau, lage verwachtingen van leerlingen (ouders) -leraren hebben moeite met complexe vaardigheden (afstemming op verschillen, analyseren) -wisselingen in interne begeleiding -leerlingen worden te snel als zorgleerling bestempeld 4.Leerlingenpopulatie -kleine school (< 100 leerlingen) -veel leerlingen met laag IQ 5.Anders -te snelle groei van de school -slechte huisvesting, spreiding locaties

Bestuurlijk handelen A. Voorwaarden voor bestuurlijk handelen Inrichting van het bevoegd gezag Verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden in het bevoegd gezag Beleid ten aanzien van onderwijskwaliteit Beleid ten aanzien van financiën Inrichting van het intern toezicht Functioneren van het intern toezicht B. Bestuurlijk handelen ten aanzien van onderwijskwaliteit Zicht hebben op kwaliteit van scholen Evalueren en analyseren van kwaliteit van scholen Planmatig werken aan behoud en verbetering van kwaliteit van scholen Borgen van kwaliteit van scholen Verantwoording afleggen over de kwaliteit van scholen C. Bestuurlijk handelen ten aanzien van financiën Inzicht hebben in de financiële situatie Evalueren en analyseren van de financiële situatie Rechtmatig verwerven en besteden van middelen Maatregelen nemen indien situatie dat vereist Verantwoording afleggen over het financieel beleid D. Resultaten van bestuurlijk handelen Kwaliteit van onderwijs (opbrengsten en onderwijsleerproces) Kwaliteit van de financiële situatie Kwaliteit van het jaarverslag/bestuursverslag Kwaliteit van de jaarrekening Bestuurlijk handelen

Leidraad bestuurlijk handelen B. Bestuurlijk handelen ten aanzien van onderwijskwaliteit   Het bestuur heeft zicht op de kwaliteit van de scholen Weet hoe scholen presteren Heeft een visie op kwaliteit Heeft doelen gesteld voor scholen Spoort risico’s op Heeft afspraken over verantwoording door scholen

Leidraad bestuurlijk handelen B. Bestuurlijk handelen ten aanzien van onderwijskwaliteit   Het bestuur evalueert en analyseert de kwaliteit van scholen Stelt jaarlijks kwaliteit van scholen vast Analyseert oorzaken Vergelijkt de gegevens (benchmarking) en trekt daar conclusies uit

Leidraad bestuurlijk handelen B. Bestuurlijk handelen ten aanzien van onderwijskwaliteit   Het bestuur werkt planmatig aan behoud en verbetering van kwaliteit van scholen Heeft beleidsprioriteiten geformuleerd Communiceert actief met betrokkenen Zorgt voor randvoorwaarden om te verbeteren Maakt zo nodig gebruik van externe expertise Gebruikt personeelsbeleid tbv onderwijskwaliteit

Leidraad bestuurlijk handelen B. Bestuurlijk handelen ten aanzien van onderwijskwaliteit   Het bestuur borgt de kwaliteit van scholen Zet voldoende financiële middelen in Heeft afspraken over borging vastgelegd Gaat na of afspraken worden nagekomen Waarborgt continuïteit in schoolleiding Reageert op veranderende omstandigheden Gaat verschillend om met verschillende scholen

Gedifferentieerd toezicht

Gedifferentieerd toezicht - gedachten Arrangementen > beslisregels -alle leerlingen tellen mee -opbrengsten en onderwijsleerproces -cognitieve en sociale opbrengsten -eind en tussenopbrengsten -meerdere vakgebieden Aanpak van het toezicht -gedifferentieerd naar soort arrangement -bestuurskwaliteit

Vragen en dilemma’s -Excellentie: -wat is een excellente school? -hoe kan inspectie excellentie vaststellen? -Opbrengsten: -blijven opbrengsten leidend in arrangement? -zijn tussenopbrengsten indicator voor onderwijsleerproces? -wat is rol van de sociale opbrengsten?