De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Toezichtfestival 2019 Jos Verkroost

2 Inspectie van het Onderwijs
Toezicht op kwaliteit van het onderwijs en financieel beheer. Basisonderwijs t/m universiteit, bekostigd en particulier, samenwerking met andere toezichthouders op het sociaal domein. Wet op het Onderwijstoezicht (WOT, 2002). Ruim 1400 besturen en rond 7000 scholen in het funderend onderwijs. Omvang organisatie: ruim 500 fte, waarvan ruim 80% primair proces. Bestuursgericht toezicht sinds 2017

3 Hoe was het toezicht eerst?
Periodiek onderzocht de inspectie alle scholen Zij rapporteerde daarover aan het bestuur Toezicht beperkte zich tot onderzochte entiteiten (scholen werden afzonderlijk bekeken) Toezicht stelde een statische situatie vast Toezichtresultaten waren vaak verrassing voor het bestuur Inspectie diende voor veel besturen als kwaliteitszorgsysteem

4 Waarom toezicht op goede besturing?
Goede besturing, gefocust op kwaliteitszorg leidt tot bewaking en permanente verbetering van kwaliteit onderwijs. Aansluiten bij eigen verantwoordelijkheid van besturen en scholen (eigenaarschap, professionalisering en verbetercultuur) Waarborgen (wettelijke eisen, ondergrens) én Stimuleren (eigen ambities, oordeel ‘Goed’)

5 Waar kijken we naar: Onderzoekskader
Kwaliteitszorg Bestuur en scholen hebben een stelsel van kwaliteitszorg ingericht en verbeteren op basis daarvan het onderwijs. Kwaliteitscultuur Bestuur en scholen kennen een professionele kwaliteitscultuur en functioneren transparant en integer. Verantwoording en dialoog Bestuur en scholen leggen intern en extern toegankelijk en betrouwbaar verantwoording af over doelen en resultaten en voeren daarover actief een dialoog. Continuïteit Het bestuur is financieel gezond en kan op korte en langere termijn voldoen aan zijn financiële verplichtingen. Doelmatigheid Het bestuur maakt efficiënt en effectief gebruik van de onderwijsbekostiging. Rechtmatigheid Het bestuur verwerft en besteedt de onderwijsbekostiging conform wet- en regelgeving.

6 Inrichting vernieuwd toezicht
Jaarlijkse check i.v.m. waarborgfunctie Jaarlijkse risicodetectie besturen en scholen Bij risico’s of signalen: onderzoek Vierjaarlijks onderzoek alle besturen Onderzoek kwaliteitszorg en financieel beheer bestuur Gesprek met Raad van Toezicht en (G)MR Verificatieonderzoek bij beperkt aantal scholen Naarmate positiever oordeel, minder vervolgtoezicht (verdiend vertrouwen)

7 Meer weten?


Download ppt "Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google