Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 ORGANISATIECULTUUR EN COMPETENTIEMANGEMENT Leen Lanslots Caroline Van Damme AZ Sint-Jozef en PC Bethanië (Malle/Zoersel) – Emmaüs vzw ompetent van kop tot teen !
Organisatiecultuur Moeilijk definieerbaar maar wel reëel Campus Malle / Zoersel : 4 verschillende organisaties (AZ, PZ, PVT, BW) Een aantal gemeenschappelijke diensten (focus vivo: technisch en facilitair departement) ompetent van kop tot teen !
OrganisatieCULTUUR Wordt door mensen gedeeld en gedragen Is aangeleerd Is niet onmiddellijk zichtbaar of direct beïnvloedbaar Heeft een duurzaam stabiel karakter ompetent van kop tot teen !
organisatiecultuur “ Het verschil tussen een goede of een slechte organisatiecultuur is de mate waarin onderdelen met elkaar samenwerken en communiceren om doelstellingen te verwezenlijken ” Van’t Hof ompetent van kop tot teen !
Organisatiecultuur en competenties Voor ons was het project belangrijk om in de verschillende departementen eenzelfde taal te spreken + overal resultaatsgericht en ontwikkelingsgericht denken en handelen te introduceren ompetent van kop tot teen !
Gewenste competenties Visie Missie Kernactiviteiten Basiswaarden Kerncompetenties Structuur Processen Systemen Rollen/ functies Resultatenmanagement Prestatie objectieven Follow-up, coaching Evaluatie Waardering / feedback Loopbaanplanning Ontwikkelings objectieven Follow-up, coaching, training Ontwikkelingsmanagement Gewenste resultaten taken Gewenste competenties ompetent van kop tot teen !
Organisatiecultuur en competenties Een essentiële stap was het opstellen van functieomschrijvingen met functiehouders: duidelijke verwachting met betrekking tot ontwikkeling en resultaat van/voor de individuele medewerker een onderbouwde en transparante begeleidingsbasis voor leidinggevenden ompetent van kop tot teen !
Organisatiecultuur en competenties Concreet : Met (afvaardiging van) alle functies binnen Technisch en Facilitair Departement samen gezeten om hun competenties te bepalen (aanwezigheid van eigen leidinggevende) ompetent van kop tot teen !
Binnen- en buitenkant Binnenkant : Maatschappelijke betekenis (spiritualiteit) Missie en zelfbeeld (identiteit) Waarden, normen en motivatie (overtuigingen) Strategie, plan, mensen en middelen (vermogens) ompetent van kop tot teen !
Binnen- en buitenkant Buitenkant : Diensten, processen, structuur, procedures (gedrag) Locatie, markt, patiënten, bewoners en cliënten (omgeving) Bateson/ Dilts ompetent van kop tot teen !
Binnen- en buitenkant Interventies : Effectieve interventies zijn een mix en bevinden zich op verschillende logische niveau’s : Zeker aan de binnenkant Buitenkantinterventies voor snelle, zichtbare succesjes ompetent van kop tot teen !
Organisatiecultuur en competenties Leidinggevenden een cruciale rol in vormgeven/ ontwikkelen én in het handhaven van de gewenste organisatiecultuur ompetent van kop tot teen !
Organisatiecultuur en competenties Leidinggevenden een cruciale rol door : Gewenst gedrag uit te leggen en vooral zelf voor te leven Interventies te doen bij ongewenst gedrag (bijv. medewerkers aanspreken) Publiekelijk te ‘belonen’ van gewenst gedrag Collectieve teamdoelen te bewaken ompetent van kop tot teen !
Organisatiecultuur en competenties Leerpunten : Voorbeeldgedrag directie = cruciaal Nog meer draagvlak door persoonlijk engagement van leidinggevenden ‘ het leren willen stimuleren’ is essentieel Verandering van organisatiecultuur is werk van lange adem ompetent van kop tot teen !
Organisatiecultuur en competenties Het scherpt de organisatie en individuele competenties aan om met ‘organisatiecultuur en competenties’ bezig te zijn….. ompetent van kop tot teen !