Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een kei van een medewerker januari 2008
Advertisements

Succesfactoren van teamcoaching
Professioneel sturen.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Implementeren doe je samen
Motivatie van de professional Willy Limpens
Logical Framework Approach
Waardenmanagement De Transities
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Vernieuwing Beloningsbeleid CAO-sport
Nieuwe loopbaanvisies
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Eenheid in verscheidenheid
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Ken de kerncompetenties van je organisatie! De eerste stappen Leutem Lieveke Blydhove vzw. ompetent van.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Visie & Strategie.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Geïntegreerde schoolverbetering
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Double Quality Counseling VEENENDAAL
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Woon-en zorgcentrum Ten Anker Nieuwpoort
Waarden & organisatiecultuur
Toekomstige veranderingen:
A+O project Co-creatie in de praktijk
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Werkgevers wendbaar aan de slag
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Leiderschapsontwikkeling
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 ORGANISATIECULTUUR EN COMPETENTIEMANGEMENT Leen Lanslots Caroline Van Damme AZ Sint-Jozef en PC Bethanië (Malle/Zoersel) – Emmaüs vzw ompetent van kop tot teen !

Organisatiecultuur Moeilijk definieerbaar maar wel reëel Campus Malle / Zoersel : 4 verschillende organisaties (AZ, PZ, PVT, BW) Een aantal gemeenschappelijke diensten (focus vivo: technisch en facilitair departement) ompetent van kop tot teen !

OrganisatieCULTUUR Wordt door mensen gedeeld en gedragen Is aangeleerd Is niet onmiddellijk zichtbaar of direct beïnvloedbaar Heeft een duurzaam stabiel karakter ompetent van kop tot teen !

organisatiecultuur “ Het verschil tussen een goede of een slechte organisatiecultuur is de mate waarin onderdelen met elkaar samenwerken en communiceren om doelstellingen te verwezenlijken ” Van’t Hof ompetent van kop tot teen !

Organisatiecultuur en competenties Voor ons was het project belangrijk om in de verschillende departementen eenzelfde taal te spreken + overal resultaatsgericht en ontwikkelingsgericht denken en handelen te introduceren ompetent van kop tot teen !

Gewenste competenties Visie Missie Kernactiviteiten Basiswaarden Kerncompetenties Structuur Processen Systemen Rollen/ functies Resultatenmanagement Prestatie objectieven Follow-up, coaching Evaluatie Waardering / feedback Loopbaanplanning Ontwikkelings objectieven Follow-up, coaching, training Ontwikkelingsmanagement Gewenste resultaten taken Gewenste competenties ompetent van kop tot teen !

Organisatiecultuur en competenties Een essentiële stap was het opstellen van functieomschrijvingen met functiehouders: duidelijke verwachting met betrekking tot ontwikkeling en resultaat van/voor de individuele medewerker een onderbouwde en transparante begeleidingsbasis voor leidinggevenden ompetent van kop tot teen !

Organisatiecultuur en competenties Concreet : Met (afvaardiging van) alle functies binnen Technisch en Facilitair Departement samen gezeten om hun competenties te bepalen (aanwezigheid van eigen leidinggevende) ompetent van kop tot teen !

Binnen- en buitenkant Binnenkant : Maatschappelijke betekenis (spiritualiteit) Missie en zelfbeeld (identiteit) Waarden, normen en motivatie (overtuigingen) Strategie, plan, mensen en middelen (vermogens) ompetent van kop tot teen !

Binnen- en buitenkant Buitenkant : Diensten, processen, structuur, procedures (gedrag) Locatie, markt, patiënten, bewoners en cliënten (omgeving) Bateson/ Dilts ompetent van kop tot teen !

Binnen- en buitenkant Interventies : Effectieve interventies zijn een mix en bevinden zich op verschillende logische niveau’s : Zeker aan de binnenkant Buitenkantinterventies voor snelle, zichtbare succesjes ompetent van kop tot teen !

Organisatiecultuur en competenties Leidinggevenden een cruciale rol in vormgeven/ ontwikkelen én in het handhaven van de gewenste organisatiecultuur ompetent van kop tot teen !

Organisatiecultuur en competenties Leidinggevenden een cruciale rol door : Gewenst gedrag uit te leggen en vooral zelf voor te leven Interventies te doen bij ongewenst gedrag (bijv. medewerkers aanspreken) Publiekelijk te ‘belonen’ van gewenst gedrag Collectieve teamdoelen te bewaken ompetent van kop tot teen !

Organisatiecultuur en competenties Leerpunten : Voorbeeldgedrag directie = cruciaal Nog meer draagvlak door persoonlijk engagement van leidinggevenden ‘ het leren willen stimuleren’ is essentieel Verandering van organisatiecultuur is werk van lange adem ompetent van kop tot teen !

Organisatiecultuur en competenties Het scherpt de organisatie en individuele competenties aan om met ‘organisatiecultuur en competenties’ bezig te zijn….. ompetent van kop tot teen !