Het smartboard op
Levensgeschiedenis Verwekt: BETT-reis 2002 Gezien tijdens scholenbezoek Sommige erg actief met board/anderen niet. Geboren: november 2002 gekocht. proefballon! is het wat? Hoe zetten we het in?
Wat doen we ermee? Inzet als schoolbord - krijtbord is verdwenen. Klassikaal-, groeps- en niveau-gerichte instructie Bij bijvoorbeeld: - spelling - schrijven - rekenen - ICT-lessen (hoe kan het ook anders)
Waar zijn we goed in ? Scannen - alle kopieerbladen pluspunt, taalactief - praatplaten van BAS - boekjes van bijvoorbeeld “Nieuws uit de natuur” Knippen en plakken met programmatuur - Paint - Coreldraw (op dit moment 3 lkr.) PP-presentatie maken - scholing tijdens ICT-middagen Actievolle PP-presentatie maken - animaties - actieknoppen - hyperlinks etc. Maar vooral: INTERACTIE MET DE KINDEREN.
Schrijven ( in ontwikkeling) Blokschrift Schrijfbladen zelf gemaakt. Juiste lettertype zoals op school wordt gebruikt. Projectie op het smartboard. Behandeling letter(s) (grootte,afstand etc.)
Spelling in de lift Plus Woordenlijsten in een Word-bestand. Wordbestand geïntegreerd in PP-presentatie. Hyperlinks naar juiste niveau. Per niveau hyperlinks naar juiste woordenlijst.
Spelling in de lift Plus Gebruik Projectie op smartboard. Samen met kinderen zoeken naar juiste woordenlijst (kinderen bedienen smartboard) Moeilijke woorden op smartboard (voor)schrijven.(naast voorbeeld) Kinderen kunnen per niveau aan de slag. Hele groep leert omgaan met de PP en kan deze ook op de LL.- computers gebruiken. Leerlingen schrijven dan woordenlijsten over vanaf het beeldscherm van de leerl.-computers achter in de klas. PP spelling
Wat doet de groep dan ? Er onstaan 3 groepen: 1 groep kijkt naar het smartboard (instructie) 1 groep is zelfstandig aan het werk in het werkboek/schrift 1 groep werkt aan de LL-computers (wrd.lijsten)
Spelling in de lift (schermbeeld)
Rekenen Instructie bij rekenproblemen. vb. optellenoptellen Oefeningen vb. splitsensplitsen Organisatie vb. Vorderingen+kopieerbladenVorderingen+kopieerbladen
Wat doet de groep dan? Zelfstandig werk. Individuele instructie (lkr.loopt rond) Nakijken waar nodig Leerlingen Werken aan oefeningen Kijken op ll.computers naar benodigde instructie PP (bijv. optellen) Doen hoofdwerk op computer Houden vorderingen bij/printen kopieerbladen
En verder……… Microsoft Encarta ICT-lessen (aanleren Word/PP/Internet/webwandelingen) Praatplaten methode BAS Behandelen toetsvellen Rekenen/Taal
Ons gebruik… De powerpoint-presentaties (visueel aantrekkelijk) De interactie met kinderen Druk op het smartboard en er gebeurt iets. Klassikaal, groeps-, niveau-instructie. PP’s zijn ook op leerlingcomputers te gebruiken waardoor LL. zelfstandig aan de slag kan.
Hoe verder ? Eind 2005: Alle groepen hebben een beamer (op dit moment 5 groepen). Alle groepen hebben een smartboard (op dit moment 1 groep) >>> Teaminstructie en daadwerkelijk gebruik van de nieuwste software voor het Smartboard( v. 9.1) Verdere uitbouw van mogelijkheden (er zijn veel meer mensen beschikbaar)
Met dank aan Mijn smartboard-testers team