Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Advertisements

Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Passend Onderwijs een korte inleiding
LEA en Zorg: ZAT’s als voorwaarde voor passende onderwijstrajecten in goede afstemming met CJG en borging in LEA Gerard Bouma
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Informatieavond team Zorg Advies Team maandag 1 februari 2010.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Integraal handelingsgericht adviseren doe je samen Portefeuillehoudersoverleg Jeugd, stadsregio Rotterdam donderdag 21 april 2011.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Tegel 1: Versterken preventie Tegel 2: Kennisinfra Tegel 3: Toerusten professionals Tegel 4: ZAT Tegel 5: CJG Tegel 6 en 8: Effectief portfolio Tegel.
Harmonisatieplannen kabinet
De Lokale Educatieve Agenda en de Centra voor Jeugd en Gezin.
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
REA en kleine gemeenten
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Ieder kind de best passende ontwikkeling
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Analyse  Kinder en ouders niet centraal - Ontschotting en meer samenwerken  Beperkt bereik van risicogroepen - Vindplaatsen jeugdproblematiek.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
‘GEZONDE JEUGD GEDEELDE ZORG’
Onderzoek Regionalisering Leerplicht RMC Utrecht Zuid
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
SWV Walcheren Zorg in en om de School (ZioS) ‘Samenwerken op maat’
Verbinden van zorg en onderwijs
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
SAmenwerken aan VEiligheid
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Digitale JGZ, noodzaak of onzin
“Deurbroez´n” Decentraliseren vanuit gemeentelijk perspectief´
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Veiligheidshuis Centra Jeugd en Gezin Agenda 21.30Inleiding door Burgemeester en Wethouder - Stand van zaken / Plan van aanpak - Samenhang 21.40Presentatie.
TASK FORCE JEUGD Zeeland Centra voor Jeugd en Gezin: Afspraken binnen Zeeland en beleidsruimte gemeenten.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Toekomst JGZ Aad Koster VNG, 24 januari 2008 Platform GGD bestuurders.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Het Centrum voor Jeugd en Gezin en het Veiligheidshuis Inleiding door Aad Kouwenhoven.
Presentatie themaraad 3 nov Basismodel CJG a.Jeugdgezondheidszorg consultatiebureau en GGD b. 5 WMO functies - informatie en advies - signalering.
Passend Onderwijs en nieuwe Jeugdwet Ben Plandsoen wethouder portefeuillehouder PaOn wederzijdse verwachtingen grijs gebied netwerken houding & paradigmashift.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Transcript van de presentatie:

Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs & Jeugdzorg

2 NJi/Afdeling Onderwijs & Jeugdzorg We bespreken de met elkaar samenhangende ontwikkelingen: Centrum voor Jeugd en Gezin Zorg- en adviesteams en voorgenomen wetgeving ‘zorg in en om de school’ Passend onderwijs Bestuurlijke borging in Lokale Educatieve Agenda (LEA of REA)

3 NJi/Afdeling Onderwijs & Jeugdzorg Essentieel voor die ontwikkelingen: Belang onderwijs:versterken!!! Landelijke kaders (wat):lokale / regionale uitwerking (hoe) Niemand kan het alleen:samenwerken School, thuis, vrije tijd:aanpak gehele systeem Inhoudelijke ontwikkelingen:bestuurlijk borgen (LEA)

4 Urgentie NJi/Afdeling Onderwijs & Jeugdzorg Nog vele leerlingen/jongeren in de knel Samenhang?! per 2011: beleidsontwikkelingen –Centra voor Jeugd en Gezin –Jeugdzorg (toekomst ‘zorg voor de jeugd’) –Passend onderwijs –Zorg- en adviesteams Zonder verbinding geen effectieve aanpak Partners:gemeente(n) en onderwijs (ook voor afstemming zorgcoördinatie/regierol)

5 Centrum voor Jeugd en Gezin NJi/Afdeling Onderwijs & Jeugdzorg Basismodel CJG Bundeling / samenhang van –Jeugdgezondheidszorg –5 WMO functies Vroegsignalering, het geven van informatie en advies, toeleiding naar hulp, bieden van licht pedagogische hulp (zoals schoolmaatschappelijk werk) en coördinatie van zorg. –Schakel met de ZAT’s –Schakel met Bureau Jeugdzorg

6 Gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de jeugdketen NJi/Afdeling Onderwijs & Jeugdzorg Gemeentelijke regierol Gemeente draagt er zorg voor dat er gemeentelijk/regionaal schriftelijke afspraken zijn met alle aangewezen instanties -Voor goede uitvoering van al die taken en -Voor effectieve wijze van samenwerken

7 ZAT voor(waarde) aansluiting onderwijs (leerlingenzorg) en (jeugd)zorg NJi/Afdeling Onderwijs & Jeugdzorg Zorg- en adviesteam= multidisciplinair team, waarin lokale zorg en jeugdzorg samenwerken met het onderwijs. Doel van een ZAT = kinderen en ouders, waarbij op school problemen gesignaleerd worden, vroegtijdig, snel, effectief en samenhangend zorg bieden door het lokale/regionale aanbod dicht rond de school te organiseren. In het ZAT participeren: –Onderwijs (zorgcoördinator - voorzitter) –Maatschappelijk werk –Jeugdarts/-verpleegkundige –Bureau jeugdzorg –Speciaal onderwijs –Leerplicht/rmc –Politie en anderen………………..

8 ZAT’s als voorwaarde voor continuüm van zorg en sluitende aanpak NJi/Afdeling Onderwijs & Jeugdzorg ZAT per school of samenwerkingsverband Ontwikkeling naar passend onderwijs: alle ‘zorg’leerlingen via ZAT in beeld, ook voor overgang PO-VO-MBO en toeleiding naar SO/VSO Samenhang met lokale jeugdbeleid, vereist afstemming CJG - ZAT Samenhang Wet op de Jeugdzorg, vereist afstemming ZAT - Bureau Jeugdzorg

9 CJG en ZAT NJi/Afdeling Onderwijs & Jeugdzorg CJG vooral van belang voor: –Afstemming zorg voor -9 maanden tot 4 jaar –Informatie en advies over opvoeding en vroeghulp –Bundeling lokaal aanbod: opvoedingsondersteuning, jeugdgezondheidszorg en maatschappelijk werk –Coördinatie van zorg - verwijsindex ZAT´s zijn hét casuïstiekoverleg voor alle 4 tot 18 (23) jarigen op lokaal niveau; dicht bij de signaleringsplaats, noodzakelijke partners sluiten aan; Voorkom inrichting van een afzonderlijke kolom; CJG neemt deel aan ZAT´s (in PO, VO, (V)SO en MBO), bijvoorbeeld via de jeugdarts en (school-) maatschappelijk werk; LEA benutten voor borging inzet lokale partijen in ZAT en voor relatie ZAT – CJG (en justitieel casusoverleg – JCO)

10 Stand van zaken passend onderwijs Passend onderwijs –Aanleiding en stand van zaken ZAT’s en het passende onderwijs –In ZAT leerling in beeld + afstemming gezamenlijke aanpak Passend onderwijs: ZAT voor doorgaande lijn -Voorschools-PO-VO-MBO-werk, met inzet (V)SO Alle ‘zorg’leerlingen in beeld; niemand tussen ‘wal en schip’ Gezamenlijke onderwijsarrangementen en onderwijs-zorgarrangementen via ZAT –versterken perspectief leerlingen, met inzet partners uit onderwijs,gemeente en jeugdzorg.

11 Lokale educatieve agenda voor afstemming en bestuurlijke borging Niet langer OOGO, dat vooral ging over huisvesting en geld LEA vanaf 2006 verplicht overleg gemeente+onderwijs Nu slechts enkele verplichte thema’s LEA Pleidooi om vooral ook inhoudelijke samenwerking te agenderen, zoals –ZAT-ontwikkeling –Passend Onderwijs –Aandacht voor overgangen voorschools-PO-VO- (V)SO-MBO –Voorkomen voortijdige schooluitval –Veiligheid –Afstemming ZAT - CJG en JCO

12 LEA voorwaarden voor succes Deelnemers: gemeente en onderwijs –Wie en met welk mandaat? Inhoud centraal(wat-vraag) Samenwerken: investeer in vertrouwen Zorg voor consistente agenda Heldere keuzes:prioriteer Concrete afspraken: ‘educatief convenant’ Proces:reorganiseer overbodig geworden beleids- en uitvoeringsoverleg

13 Vragen voor het maken van een werkagenda: Gemeente en onderwijs een sterk koppel? Wie is dan gemeente en wie onderwijs? Wat moeten zij dan samen? Wie gaat dat regisseren en hoe? Wie zijn daarbij nodig? Kortom:Hoe gaan we gezamenlijk om met de zorg voor de jeugd, de leerling en het gezin?