The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Het schrijven van een practicum verslag
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Gedragsproblemen
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Pijlers handelingsgerichte diagnostiek
HGW en gesprekken met leerlingen
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Welkom.
Begeleiding van kinderen met zorg
Psychologische diagnostiek bij kinderen en jeugdigen
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Evaluatie van een proces
"Als sprekers diepte missen, hebben ze nooit te kort aan lengte"
Onderzoeksfase in het CLB
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Maartje Wijnekus Marianne Pluymakers
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Handelingsgericht Werken
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Communicatie met ouders
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Cursus Handelingsgericht Werken
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Week van de intern begeleider
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Algemeen Diagnostisch Protocol
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Informatiebijeenkomst Overstap
Welkom.
Het zorgcontinuüm.
Informatiebijeenkomst Overstap
Handelingsgericht werken
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
LEERLINGBESPREKINGEN
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present. Abraham Lincoln Annual Message to Congress 1862

samen bouwen aan ‘de school’ van morgen

Doelen in sessie IV Inzicht verhogen in de aanmelding, de intake- en strategiefase binnen HGW Analyse maken van de van de schoolspecifieke intake- en strategiefase. Rol van de verschillende actoren uitklaren binnen een HGW traject.

Starten van een zorgtraject Hgw sessie 4 10 november 2010 Luc Lemarcq & Beatrijs Van De Casteele

Verschillende fasen binnen HGW Aanmelding: meer informatie nodig om vraag te beantwoorden? Nee Vraag beantwoorden Ja 1. Intake 2. Strategie 3. Onderzoek 4. Indicering 5. Advies Verschillende fasen binnen HGW Interventie- & evaluatiefase

Leerling met een nood vastlopen Aanmelden in zorgteam leerkracht observeert, zoekt .. probeert een andere benadering uit … praat met de leerling praat met de ouder overlegt met collega… zoekt in (vak) literatuur oplossing gevonden handelen checken, eventueel bijsturen vastlopen Aanmelden in zorgteam

Aanmelden in zorgteam Strategie van aanmelden: wat is de procedure voor de aanmelding ? kennen alle teamleden de procedure? Expliciet of impliciet ? hoe weet de aanmelder wanneer dat de aanmelding wordt opgevolgd? Moeten lkr wachten tot een klasseraad of niet? - Formulier hoe aanmelden? Via formulier of mondeling? Wat zijn de doelen bij een schriftelijke of mondelinge melding? Wat zijn de valkuilen? Voor- en nadelen ? Welk effect heeft de gekozen werkwijze op de werking van het zorgteam, de leerkracht, de start en het verloop van een zorgtraject? Hoe volledig moet een aanmelding zijn? zijn de HGW uitgangspunten terug te vinden bij de aanmelding? - eerst kijken naarde talenten en de positieve aspecten van leerling ? - voerde de lkr al een gesprek met de leerling ? - was er al contact met de ouders? - wat zijn de onderwijsbehoeften van de lln ? - waar wil de lkr hulp voor? (de ondersteuningsbehoeften van de lkr)

Eerste lijnszorg Kind met een nood Leerkracht handelt vastlopen Aanmelden in zorgteam : opstarten van zorgtraject intake strategie onderzoek indicering advies evaluatie handelen

Tweede lijnszorg Kind met een nood Leerkracht handelt vastlopen Aanmelden in zorgteam : opstarten van zorgtraject intake strategie onderzoek Aanmelden aan CLB vastlopen indicering advies evaluatie handelen

Intakefase = fase van de cliënt Cliënt wordt uitgenodigd om te vertellen Subjectief: elke beleving is waar Visie en perceptie wordt ernstig genomen Geen discussie: ieder heeft gelijk School vraagt en ontvangt het verhaal respectvol Doel : info verzamelen ( basis voor volgende fasen ) gericht op advies : waar willen we naartoe? Hoe : vragen en doorvragen, van algemeen naar specifiek - wie ? wat ? wanneer ? verhaal verkennen - waar hoop je op? Wat is goed nieuws? verwachtingen - welke positieve aspecten, negatieve aspecten?-> concreet - wat zijn oorzaken, redenen ? attributies: intern, extern - wat zijn de effecten van genomen maatregelen? - Afronden door - afstemming en afspraken: benoem overeenkomsten en verschillen maak goede afspraken ivm verloop vermeld wie betrokken is - maak één verslag voor alle betrokkenen

Organisatie van een intake Spreek vooraf goed af wie welke rol op neemt. Wie leidt het gesprek? Wie is aanwezig bij het gesprek? Benoem alle partners en hun rol Geef de beschikbare tijd aan Bij gescheiden ouders: liefst beiden spreek ze aan op hun “ouder” zijn Bij sluimerende conflicten school – ouders: aanvankelijk een apart gesprek

Strategiefase = fase van de professionals Doel: reflecteren over gegevens intake -beslissingen nemen over het verdere traject Wat weten we al? Wat willen we nog weten? Waarom willen we het weten?

Strategiefase: Wat weten we al? Clusteren van info Kind : leerontwikkeling Werkhouding en gedrag Cognitief functioneren Soc-emotioneel functioneren Lichamelijk functioneren Opvoedingssituatie: sociaal emotionele ontwikkeling Lichamelijke verzorging Cognitieve stimulering Onderwijsleersituatie: Pedagogische werkwijze Vakkennis en didactiek klassenmanagement

Strategiefase: Wat willen we nog weten Strategiefase: Wat willen we nog weten? Wat hebben we nodig om hulpvraag te beantwoorden? Als we weten wat aan de hand is Als we de situatie begrijpen Als de onderwijsbehoeften duidelijk zijn Als we het gewenste onderwijsaanbod kunnen formuleren >Dan is geen verder onderzoek nodig ! Als we onvoldoende info hebben om de hulpvraag te beantwoorden Verder doelgericht informatie verzamelen Formuleren van handelingsgerichte onderzoeksvragen

Strategiefase:Waarom willen we dat weten? Enkel weten om te kunnen adviseren tot handelen Hypothesen formuleren : als …dan redenering Handelingsgericht onderzoeksvragen Onderkennende vragen : om welk type stoornis gaat het? Heeft dit kind motorische onrust? Verklarende vragen: waarom doet dit zich voor? Waarom is dit kind zo angstig? Indicerende vragen: hoe kan het kind het best geholpen worden? Hoe kunnen we de omgeving prikkelvrij maken?

Organisatie van strategiefase Dit is een overleg onder professionals Doel : weten of verder onderzoek nodig is , wie het gaat doen en waarom! Afspraken maken en noteren: school, ouders, kind , CLB, anderen.. Transparantie: breng ieder op de hoogte Valkuil: vooringenomenheid en voorkeursvermoeden Tip: zoek altijd naar tweede vermoeden die je eerste vermoeden tegenspreekt