Monitoring Groen Proeven 2009- 2010: resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
03/04/2017 Competenties beoordelen met GP Hoe doe ik het en hoe borg ik kwaliteit? Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Leerbehoeften van VMBO docenten in de eerste stappen richting kwalitatief goed competentiegericht beoordelen Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies,
Differentiëren naar leerwegen
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Landbouwbreed Klaaswaal
1.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Presentation Of Learning
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Portfolio
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
‘Wat biedt het het vmbo groen?’
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Welkom Groen Proevers! ‘Kick off’ 13 september 2011.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Bewust toetsen met Groen Proeven
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Waar staan we nu?.
03 februari Breed draagvlak AOC’s 2. Subsidietoekenning LNV Resultaten breed beschikbaar voor het groene onderwijs. Dit moet ‘leiden tot een versterking.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Aan de slag met competenties beoordelen
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Interpreteren van data
Ervaringen Implementatie in Nederland
Competentiegericht leren vmbo
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
De kubus van CSPE succesfactoren!
Bloemschikken Modeshow bloemschikken in kleding.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Redmer Jorna 1T. Agenda  Afgelopen jaar  Studiekeuze & ambities  Osiris  Competenties  Leerdoel  Werkveldoriëntaties  Feedback klasgenoot  Toekomst.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Onze doelen en visie in beeld
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Het coachende functioneringsgesprek
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Transcript van de presentatie:

Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR

Inhoud De monitoringsprocedure Wat cijfertjes Reflectie op intakes De ervaren kwaliteit Aandachtspunten voor vervolg van GP en monitoring

De monitoringsprocedure Intake Observatie van uitvoering Directe feedback op locatie Evaluatiegesprekken Verslagen  direct overleg projectleiding  acties

Wat cijfertjes 34 pilots 10 AOC’s (excl. Citaverde en Edudelta) en 1 SG 28 intakegesprekken; bij 20 leidinggevende aanwezig 453 evaluaties ingevuld door lln., 76 door examinator 4 plant, 6 dier, 6 groen, 9 bloem, 5 voeding, 4 groenbreed 10 ljr.4, 21 ljr. 3, 3 ljr.2 24 school, 10 bedrijf (ljr. 4) 35% opdrachtgever

In PTA? Aantal pilots Ja15 Nee, wel gewenst7 Nee, formatief5 Anders2 Onbekend5

Reflectie op intakes Enthousiasme! “Grote waardering voor intensieve begeleiding vanuit GP” (Helicon) 20x leidinggevende betrokken Verschil in mate van voorbereiding Kennis van PvB Intake vragenlijst bekeken / besproken

Reflecties op intake (2) leidinggevende Externen: 1.Docent van ander AOC 2.“van de universiteit...oeoe!”

Effectiviteit van intake Docenten voelen zich serieus genomen mn. aanwezigheid MT en externen Professionalising op eigen werkplek, in eigen context, samen met collega’s wat betekent GP? wat is competentiegericht beoordelen? Pro-actief werken aan kwaliteit Vergelijkbaarheid (tussen en binnen) Herhaalbaarheid  zelfde beeld docenten

Onderzoeksresultaten per doelgroep Ervaren kwaliteit: 12 kwaliteitscriteria Wat vinden de leerlingen….??

Bepaald door locatie, maar vooral opdrachtgever / op te leveren resultaat  “extra je best doen” (motivatie)  Leerlingen snappen de ‘ opdracht’ Authenticiteit “echtheid” Geen: minst authentiek, wel beste voorbereid Docent: authentiek, maar minder competentieontwikkeling Externe: authentiek, meer competentieontwikkeling, maar nieuw Opdrachtgever Jaar 4: meest authentiek, maar minst voorbereid  66% vs. 4.5% in bedrijf (ljr. 3) Verschillen leerjaren “ik mocht zelf keuzes maken” scoort hoogste “ik heb in les kunnen oefenen met taken die ik in de PvB moest doen” scoort laagste Niveau verschillen: GL-ers Theoretischer GL? Praktijk is nog nieuw? Remt de docent? Geen = net zoals normaal op school

Competenties Eerst frustratie  worstelen  trots Maar: ‘Maar wat ik dan eigenlijk wel vind, is dat ze al eerder op school moeten leren hoe je zelfstandig moet werken. Nu moesten we dat ineens in deze toets doen en dat zijn we helemaal niet gewend.’ (Pizzabakker) Zelf keuzes maken Samenwerken Omgaan met klanten / communiceren ed Plannen / taken verdelen Maar ook inhoud Niet ervoor maar ervan leren “ leerzaam” Veranderingen in onderwijs nodig!!

Docenten/examinatoren 76 docenten !! Positief over……….

Docenten/examinatoren 76 docenten !! Verrast over wat de leerlingen laten zien: Creativiteit, niveau Professioneel gedrag (ook probleem leerlingen) Motivatie Reflectie (stille wateren…!) Maar: wordt dit wel goed gestimuleerd?? Wat een NIVEAU!! HerhaalbaarheidWe zijn het met elkaar eens!! Reëel oordeel Maar: wat beoordelen we? “qua kennis is hij competent” (maar is dat genoeg??) Veel ruimte gekregen en goed begeleid Individuele RG-en is uitdaging…. Maar: Veel ondersteuning gehad  Hoe gaat dit in normale onderwijs?? Uitvoerbaarheid

Wat vraagt nog aandacht CSPE

Reflectiegesprekken: leerlingen “Ik vond het wel goed en ook wel leuk eigenlijk. Ik hoorde daar van alles waar ik van dacht: huh heb ik dat echt gedaan? …. Euh …. Waarom eigenlijk. Daar moest ik dan wel even over gaan nadenken” (Kweker) “Ik vond het goed dat je zelf kon uitleggen hoe je alles bedoelde. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je goed kunt uitleggen waarom je iets doet” (zorg&welzijn dieren)

Reflectiegesprek: docenten Ook sceptici worden positief “Zelfs een leerlinge die autistisch is en in onze ogen ook niet competent was, kon zelf zeggen: “Nee, het ging eigenlijk niet goed. Ik deed steeds weer de hoeveelheid grond in potten verkeerd! Dat is echt iets wat ik nog moet leren”. Fantastisch als een kind dat zelf zegt.” (Kweker) “Ik dacht dat leerlingen echt niks zouden kunnen zeggen op de vraag: ‘waar ben je trots op’, maar dat vonden ze juist een prachtige vraag. Ik kreeg hier antwoorden als: ‘Dat ik toch naar die opdrachtgever heb gebeld dat er te weinig potten waren. Dat vond ik hartstikke eng, maar ik heb het toch gedaan” (kweker)

Maar……… “ op gesprek komen….ieieieie!” Wat wordt van mij verwacht in een RG?  oefenen Beoordelingsgesprek of feedbackgesprek? “Je kreeg ook te horen wat er goed was gegaan en wat minder” (Pizzabakker) RG is cruciaal onderdeel van de beoordeling  Hoe meewegen in beoordeling?

Beoordelings en / of leermoment?? “De PvB verliep meer als een ‘gewone’ praktijksituatie; de docent was erg behulpzaam, dat werd ook erg door de leerlingen gewaardeerd. Echter, de PvB als een toetsmoment zoals bedoeld is in GP kwam niet uit de verf” Heel veel leerlingen zeggen uit zichzelf dat ze de PvB leerzaam vinden In kader van doorlopende ll  JAA! In kader van: dit heb ik nog nooit eerder gedaan  NEEE!

Beoordeling en / of leermoment ie Is ‘t er een of is ‘t er geen een? Waar staat ie?? Competentie-werkproces matrix

Kritische Succes Factoren voor kwaliteit Echtheid: praktijksituatie en opdrachtgever Bewust worden van leerbehoeften Samen beeld creeren van: competenties en “hoe zie je ze in deze PvB, op onze school?” “Mmijn mond houden” WAT, HOE en WAAROP beoordelen Reflectiegesprek is beoordelingsgesprek en cruciaal onderdeel van beoordeling PvB plaatsen in doorlopende leerlijn (competentie-werkprocesmatrix) Serieus nemen van pilot en benodigde verandering. Keuzes maken Organisatie, facilitering, ondersteuning, motivatie Plek in het onderwijs Professionalisering docenten In het onderwijs leerlingen voorbereiden

Vervolg en acties Veranderingen in templates Meer gebruik website Monitoring van pilots, maar ook verdere implementatie Implementatie/organisatie strategieën Ondersteuning MT Effect op onderwijs Voelen docenten zich competent? Welke keuzen worden gemaakt voor verandering?

Vooral doorgaan…….. Niet DIPPEN, maar DIMMEN! Zie uitgebreid monitoringsrapport Groen Proeven geeft een zichtbare impuls aan competentiegericht vmbo groen!