De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots."— Transcript van de presentatie:

1 Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots

2 Kwaliteit garanderen! GP in de PDCA GP ontwikkelt kant en klare Proeven van Bekwaamheden (producten) vanuit een bepaalde visie op toetskwaliteit Kwaliteit van toetsing ligt echter niet alleen in een goed toetsinstrument / product Implementatie ervan bepaalt de kwaliteit Om doelen te bereiken moet GP ook aan implementatie ondersteuning doen (PLAN) Monitoringsprocedure opgezet en ondersteuningsmateriaal ontwikkeld (DO)  huidige pilots ondersteunen een PvB van GP kwaliteit neer te zetten (DO)  kritisch evalueren op pilot niveau en over pilots heen (CHECK)  producten en ondersteuningsmiddelen van GP aanpassen (ACT)

3 Monitoringsprocedure en instrumenten PLAN en DO 1.Intake gesprek • intakevragenlijst: Dé kritische vragen gebaseerd op de uitgangspunten van GP  een PvB met zo hoog mogelijke kwaliteit uitvoeren • groepsgesprek met docenten, teamleider, GP expert van andere school en onderzoeker 2.Observatie tijdens de uitvoering met feedback: GP expert van andere school 3.Evaluatie: • Evaluatie vragenlijsten voor leerlingen, docenten en observator (GP expert) • Evaluatiegesprekken met leerlingen en docenten olv. onderzoeker

4 Check & Act Voldoet de implementatie aan de gewenste kwaliteit? En wat doen we er dan mee? Een selectie uit de monitoringsresultaten

5 Check & Act Het intakegesprek ahv intake vragenlijsten was van grote meerwaarde voor een PvB van kwaliteit: • Inzicht krijgen in wat een GP PvB nu eigenlijk allemaal inhoudt • Een gezamenlijk beeld krijgen met je team over hoe deze PvB, op deze school, met deze leerlingen er concreet uit gaat zien • Het ontdekken van “oeps, hier hebben we nog niet over nagedacht” of “Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen?”  samen benoemen van actiepunten ACT • Intake vragenlijst toegankelijk maken op GP-website • GP experts aanwijzen per school die teams via monitoringsprocedure kunnen ondersteunen

6 Check & ACT Docenten moeten een beeld vormen van competenties • Hoe ZIE ik competenties in leerling gedrag? (observeren) • Hoe praat ik over competenties? (Reflectiegesprek voeren) ACT • GP ontwikkelgroep heeft in PvB’s competenties op concreet gedrag beschreven • Observatieformulier met daarin concreet gedrag per competentie toegevoegd aan PvB • Workshops reflectiegesprek voeren op verschillende DOE-dagen • Dag 2 van leergang gaat voor docenten over: Observeren en reflectiegesprek voeren

7 Check & ACT Onderwijs en PvB matchen niet bij elkaar wat toetskwaliteit in gevaar brengt • Leerlingen: Eerst frustratie  worstelen  trots ‘Maar wat ik dan eigenlijk wel vind, is dat ze al eerder op school moeten leren hoe je zelfstandig moet werken. Nu moesten we dat ineens in deze toets doen en dat zijn we helemaal niet gewend.’ • Evaluatievragenlijst: “ik heb in les kunnen oefenen met taken die ik in de PvB moest doen” scoort laagste • Docenten: “als wij deze manier van toetsen goed willen wegzetten, dan vraagt dit aanpassing in ons onderwijs” (100% van de betrokken docenten) ACT: • Aandachtspunten opgenomen in PvB template (bv. ‘reflectiegesprek oefenen’, ‘planningen maken’ oefenen, werken met complexe taken in onderwijs) • Dag 2 leergang voor TL-ers: Inbedden van GP in het onderwijs

8 Check and ACT Allerlei obstakels ervaren in organiseren, maar vooral ook veel creatieve oplossingen bedacht ACT: GP kan dit niet standaardiseren. Organisatie is sterk school- afhankelijk • Leren van elkaar  creatieve oplossingen uitwisselen  GP leergang ondersteund bij bouwen aan GP netwerk • Organiseren thema op iederen DOE dag • Dag 2 leergang voor Tl-ers

9 Met de input van deze dag 2 van de leergang • TL: organiseren en inbedden in onderwijs (PDCA en OGW) • Docenten: hoe beoordeel ik een PvB? • hoe observeer ik? • hoe voer ik reflectiegesprek? Hopen we met jullie samen een nieuwe cyclus van nieuwe verbeterede PvB’s in te gaan! Alle inzichten uit de monitoring van de 36 pilots: Zie GP-site of judith.gulikers@wur.nl judith.gulikers@wur.nl

10 Zaalindeling programma docenten Docenten van locaties vanNaar zaalMet workshopleiders en experts Nordwin College Van Lodensteincollege Lentiz Edudelta Bisschopszaal (Voorhuis)Liesbeth Marjolein, Ton, Jaspert AOC Oost Clusiuscollege Groenhorstcollege Helicon Opleidingen Haarsezaal (Voorhuis)Judith Riekele, Loes, Jan AOC Terra AOC Groene Welle Prinsentuincollege SG Stevensbeek Wellantcollege HooischuurLinda Ineke, Roland, Nicolle, Chris Jan


Download ppt "Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots."

Verwante presentaties


Ads door Google