IT’s all in the game. ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren Even voorstellen…… Wij werken beide bij de afdeling informatica van de HHS  Rob de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Commercial off the shelf games in de klas
Kijk op praktijk zó moet het!.
Door goede gesprekken groeien
2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding Werkplaats Brandweerdoctrine Introductie vrijdag …
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
BattleBots The school battle.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Hogescholen in Dialoog
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Probleem gestuurd onderwijs
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Leren in en door organisaties
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
NBB-B cursus Utrecht 2008.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Implementatie van het 4C-ID-model
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
“Positief op weg” Positive Drive & Fietsberaad Breda, 13 juni 2013.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Presentatie NIOC 18 april 2002
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Reflectie.
Schitterende Organisaties®
Hoe risicobewust bent u?
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Ouders en school samen Maart 2016
Trainingen Agile.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Beveiligingsbewustzijn op een speelse wijze
Transparantie over Toegang master
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Loopbaanpaden Een verkenning.
Transcript van de presentatie:

IT’s all in the game

ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren Even voorstellen…… Wij werken beide bij de afdeling informatica van de HHS  Rob de Ruiter, zelfstandig consultant, ruime bedrijfservaring in ICT, daarnaast part time docent  Peter Gerritsen, 17 jaar bedrijfservaring in ICT servicemanagement, thans teamleider deeltijd I&BI We hebben nóg een pet op……  We vonden deze games dermate interessant voor het onderwijs dat we een bedrijf hebben opgezet dat deze games toegankelijk maakt voor het onderwijs

ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren Games? Over welk soort games hebben we het?  Game, spel, simulatie  Géén computergames  Centraal spelbord met rollen  Rol ≠ karakter  rol = verantwoordelijkheid  Tijdverdichting (een maand is 2 minuten)  Verschillende rondes, elke ronde  Vergroting complexiteit  verbetering van proces/begrip  Groepen 4 tot 16 personen  Eén, twee of drie dagdelen afhankelijk van de game

ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren Gebruik games  Introductie, awareness  Bewust maken: thematiek, kennislacune, probleem  Praktijksituatie in een snelkookpan  Door versimpeling van de werkelijkheid in een sneller tempo  Instructie, verwerking  Instructie afwisselen met game als praktijk gevolgd door reflectie  Discussie opwekken, bijvoorbeeld halverwege stage  Referentiekader van game spiegelen aan praktijk tijdens de stage  Afsluiting, incentive  Samenvatting van de leereenheid, beloning  Assessement  Kennis, attitude en vaardigheidscomponent

ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren Aspecten van leren met games  Losgekoppelde systemen (Wieck)  Mensen vinden het moeilijk om gedrag te motiveren. In een spel wordt dit makkelijker daardoor betere bewustwording.  2e orde leren (Argyris/Schön)  Kijken naar hoe er geleerd wordt  Concerns Based Adoption Model (Hall)  Verandering: (1) voor mij zelf - (2) voor mijn taak – (3) samenwerken (spelsimulatie snel naar 3)  Taakvolwassenheid (Hersey & Blanchard)  Onbewust/Onbekwaam - Bewust/Onbekwaam - Onbewust/Bekwaam`- Bewust/Bekwaam  Verschillende leerstijlen (Kolb)

ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren Leerstijlen, vrij naar Kolb Doen Evalueren De-briefing Algemeen maken Nieuwe Procedures MetenCommuniceren Leren Creëren

ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren Voordelen van games  Veilige omgeving om te leren  Stimuleert deelnemers om eigen expertise in te zetten  Maakt effecten van eigen handelen zichtbaar  Direct terugkoppeling van beslissingen  Zeggen wordt direct gekoppeld aan doen  Alle deelnemers in één beperkte ruimte/zaal: je ziet ook elkaar  Deelnemers kunnen vanuit verschillende gezichtspunten vraagstukken verkennen  Biedt sterke koppeling naar praktijk  Kunnen bestaande leervormen aanvullen/versterken  Betere bewustwording (tools, handelen, keuzes, theorie)  Spelleider kan ook “spelen” met de game afhankelijk van doelgroep

ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren Welke games voor welk onderwerp  Control IT  Service Management, Dienstverlening Control IT  Apollo 13  Service Management, Samenwerking Apollo 13  A Heart Effort  Onderwerp afhankelijk vragenset  Bridge IT  Projectmanagement, produktinnovatie, Gaps tussen Business, Development, Beheer  Prince of Egypt  Projectmanagement  Q  Security(awareness), risicomanagement

ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren Start bij afdeling Informatica (2002)  Eerste twee modulen over Service Management (ITIL), gecombineerd met competenties op resultaatgericht en projectmatig werken  Een dillema…… Een uitdaging! Want …… beheer is niet sexy, zeker als je het alleen uit een boekje leert  Eerste module: “papieren simulatie” gericht op de operationele processen uit de ITIL reeks (Service Support)  Tweede module: start met Control IT simulatie als “opfrisser”, daarna aandacht voor tactische processen (Service Delivery), uitmondend in het beantwoorden van een RFP m.b.t. outsourcing van beheer  Ervaringen: Game wordt als zeer positief én leuk ervaren Sommigen (student én docent) spreekt een game niet aan Discussie over de timing van de game  Deeltijd: aan de start van module ITIL Foundation (incl. EXIN examen)

ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren Nu bij de afdeling Informatica  Control IT opgenomen in hoofdfase blokken van:  Informatica  Bedrijfskundige Informatica  Technische Informatica  Bridge IT opgenomen in IVIT programma voltijd (in afbouw)  A Heart Effort als verwerkings/discussie tool in deeltijd

ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren Afdeling Facility Management  Control IT als sessie tijdens de stage terugkomdagen om:  Stage-ervaringen gestructureerd te bespreken  Referentiekader voor het vervolg van de stage  Incentive

ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren Hoe staan wij (Rob en Peter) daarin ?  Enerzijds als docent/ontwikkelaar binnen de HHS  Betrokken bij ontwikkelen en uitvoeren van onderwijs  Anderzijds als ondernemers vanuit Parthenus leveren we desgewenst:  Licenties op de games  Facilitering van games  Train The Trainer en certificering (alleen Apollo 13)  Bijpassend onderwijs materiaal  Compleet verzorgd onderwijs

ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren Nuttige adressen  Simagine (Control IT, BridgeIT, A Heart Effort, Q en meer)  zie ook speciale onderwijs sectie  LearningWorks (Apollo 13, Prince of Egypt)    Haagse Hogeschool   Parthenus 

ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren Uitnodiging  Ontdek de wereld van games  Kom hier op het NIOC meedoen aan een demosessie  Woensdag uur in de collegezaal van de UB  Donderdag uur zaal A 257

ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren Dank u voor uw belangstelling !