Project ter bevordering van sociale cohesie en veiligheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
De ontwikkeling van de 7 competenties
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Ouders en Kinderen Centraal
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Schoolsportclub SCOOL (Den Haag, stadsdeel Laak)
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Pastoraal op school.
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Maatschappelijk Aanbesteden
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Inhoudelijke samenwerking “……..Palet Vliedberg”
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Twinning 2011 Verruiming door kennis
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Gezondheid! Hoe dan? Hans Krosse, sept 2008
Jongeren Preventie Team
Kernprocessen van de Act methodiek
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Een theoretische verkenning
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De wildwaterbaan van de wijk: naar een trechtermodel voor monitoring
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Kwaliteit en beleid Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Geïntegreerde schoolverbetering
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Jan de Bont vice voorzitter Taskforce VMBO Koen Stephan beleidsmedewerker Bouwend Nederland
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
voor Rotterdamse kinderen
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Heb jij ballen voor scrummen?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

Project ter bevordering van sociale cohesie en veiligheid regio uden/Veghel

Begrippen Sociale veiligheid: manier waarop je met elkaar omgaat: psychische en lichamelijke veiligheid van mensen Sociale cohesie: verschillende manieren waarop mensen met hun sociale omgeving verbonden oftewel geïntegreerd zijn, zowel dichtbij als veraf

Achtergrond MeeMaken Enkele conclusies van het onderzoek “Maatwerk in dialoog”: De onderzochte scholen in de regio Uden-Veghel proberen allen om de condities voor sociale cohesie te verbeteren Scholen doen dit echter nog niet planmatig en in onderlinge samenhang, waardoor slechts in beperkte mate de condities worden gecreëerd waaronder sociale veiligheid en sociale cohesie tot stand kunnen komen. Curatief veiligheidsbeleid is weinig ontwikkeld. De open opstelling van scholen naar de maatschappij gering.

Achtergrond MeeMaken Enkele adviezen van het onderzoek “Maatwerk in dialoog”: Explicitering van de maatschappelijke opdracht school Monitoring van (beleids)maatregelen op effecten Verbeteren van de schoolorganisatie en op één lijn brengen van betrokkenen Sterkte en zwakte analyse van de schoolsituatie Focus op effectieve programma’s die een bijdrage kunnen leveren aan schoolontwikkeling Versterken van de relatie met de buitenwereld

Uitgangspunten project MeeMaken Gedeelde en gezamenlijke verantwoordelijkheid voor alle betrokkenen in de regio Contextuele benadering: ander gedrag ontstaat doordat de omgeving zodanig wordt ingericht dat ander gedrag wordt uitgelokt Team als drager van veranderingen ‘Democratisch principe’: ook voor leerlingen Werken vanuit aanwezige kwaliteiten en met een door de scholen zelf te ontwikkelen plan

Doelstellingen op schoolniveau Explicitering van de pedagogische en maatschappelijke opdracht met consensus team Analyse schoolsituatie, planmatige acties ontwikkelen, verankeren in het beleid Veranderingen sturen op basis van effect, methodieken en uitwisseling van ervaringen Samenwerking: andere scholen en ketenpartners

Stappenplan uitvoering MeeMaken 1e Fase: Analyse en inventarisatie schooldocumenten m.b.v. indicatoren sociale cohesie en veiligheid Terugkoppeling analyse schoolleiding; bewustwording eigen schoolsituatie 2e Fase: Per schoolteam planmatige acties ontwikkelen, verankeren in het beleid: duurzaamheid en borgen Aanbod van (keten)partners voor scholen inzichtelijk en toegankelijk maken Acht indicatoren sociale cohesie en veiligheid zoals aangegeven in het onderzoek 1e fase wordt in deze periode voor de meeste scholenafgerond; 2e fase is bij een aantal scholen al begonnen.

MeeMaken in de praktijk: Antoniusschool Keldonk Situatie Antoniusschool: De school wil een “omgeving bieden waarin cohesie en integratie zichtbaar zijn en in de praktijk worden gebracht”. (indicator 3, sociale cohesie). Kinderen uit Keldonk krijgen voor het eerst met allochtone kinderen te maken als zij naar de middelbare school in Veghel gaan. De Antoniusschool moet zelf actief een omgeving creëren zodat haar leerlingen in aanraking komen met de verscheidenheid van godsdiensten, etniciteiten, culturen, opvattingen, leefwijze en gewoonten van onze samenleving. Zij heeft dit gedaan door gedurende zes weken haar projectwerk in ateliers te wijden aan Turkije en Marokko. Keldonk is een dorp waar geen allochtonen wonen; kinderen krijgen pas op de middelbare school voor het eerste met allochtone kinderen te maken

MeeMaken in de praktijk: Antoniusschool Keldonk Projectwerk “Turkije en Marokko” Werkvorm ateliers: mediatheek, werkplaats, multi-culti. Onder begeleiding van de ouders van de kinderen en mensen van de Marokkaanse gemeenschap uit Veghel hebben de kinderen gezamenlijk gekookt, gedanst en geknutseld Keldonk is een dorp waar geen allochtonen wonen; kinderen krijgen pas op de middelbare school voor het eerste met allochtone kinderen te maken

MeeMaken in de praktijk: Antoniusschool Keldonk Projectwerk “Turkije en Marokko” Bezoek Turkse en Marokkaanse moskee met de gehele school. Contact islamitische school Bedir uit Uden. Dit heeft geleid tot een bezoek van groep 6 van de Bedir naar de Antoniusschool. Tijdens dit bezoek hebben de kinderen elkaar geïnterviewd en iets over elkaars school verteld. Keldonk is een dorp waar geen allochtonen wonen; kinderen krijgen pas op de middelbare school voor het eerste met allochtone kinderen te maken

MeeMaken in de praktijk: Antoniusschool Keldonk Het project is voor de Antoniusschool een eerste aanzet om te komen tot een duurzame aandacht voor cohesie en integratie. Om de positieve resultaten te borgen zal wil zij de contacten met de Bedir school verwarmen en verstevigen. Daarnaast wil zij in het komende schooljaar contacten leggen met een GOA school in Veghel om te zien of zij gezamenlijk activiteiten kunnen gaan uitvoeren. Dit project krijgt de werktitel “In vriendschap verbonden met . . .” In navolging van het succes van de Antoniusschool heeft de school uit Mariaheide het verzoek bij de projectcoördinator MeeMaken neergelegd, om een vergelijkend project op haar school te begeleiden. Keldonk is een dorp waar geen allochtonen wonen; kinderen krijgen pas op de middelbare school voor het eerste met allochtone kinderen te maken

MeeMaken in de praktijk: St Paulusschool Uden Situatie St. Paulusschool De school wil “een open opstelling naar de (lokale en regionale) omgeving vertonen en brengt leerlingen hiermee in contact”. (indicator 4, sociale cohesie) Uitwerking: De school zoekt de samenwerking met de welzijnsinstelling “Dichterbij”. Er wordt gezocht om structureel contact momenten te laten plaats vinden tussen de leerlingen en de cliënten van de welzijnsinstelling. De school wil hiermee haar kinderen de diversiteit van onze samenleving laten ervaren De eerste gezamenlijke activiteiten zullen dit schooljaar plaats vinden.

MeeMaken in de praktijk: St Paulusschool Uden Situatie Springplank De school wil “een open opstelling naar de (lokale en regionale) omgeving vertonen en brengt leerlingen hiermee in contact. (indicator 4. sociale cohesie) Uitwerking: De school wil samenwerken met het jongerenwerk in Uden (Compas) aan een “zakgeld project” . Hierbij zullen jongeren (10- 14 jr.) onder begeleiding van een jongerenwerker activiteiten in de wijk, voor de wijk, uitvoeren. De school kan hierover informatie verstrekken en ruimte beschikbaar stellen. Bij de woningcorporatie SVUwonen zal om financiële ondersteuning worden verzocht.