Implementatie van het 4C-ID-model

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herontwerp PDG-opleiding
Advertisements

Kwalificatiestructuren en wat daarbij komt kijken
Handelingsgericht werken en de IB
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie
LLB (met LEV) Kwalificeren van ontwikkeling
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Ontwerpprojecten In de praktijk
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
Vijf-gelijke-dagen model
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Microsoft Dynamics NAV Meerwaarde voor leerlingen/cursisten.
Voorzitter programmacommissie NPO
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
En de toepassing van VO&O in INHOLLAND
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
Destillatie.
Van leerdoel naar leeropbrengst
Registratie en certificatiesoftware bestaand residentiële gebouwen.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Examinering Conferentie BTG HTVF
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !!
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Een blik op toekomstige ontwikkelingen… Witboek innovatie in de publieke dienstverlening.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
Al doende leren training docenten
Visie Verbindingsdienst 2020 “We deliver Information Dominance”
© de vries business consultancy, 2008
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Beter Benutten-aanpak
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Competentiegericht leren vmbo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Workshop Proeve van Bekwaamheid
KNVB Opleidingen.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Transcript van de presentatie:

Implementatie van het 4C-ID-model The "Dutch approach" Implementatie van het 4C-ID-model Eventuele voettekst

De rode draad Beeldvorming van de KL De gegeven opdracht Mogelijke aanpak Uiteindelijke aanpak Conclusies Eventuele voettekst

Eventuele voettekst

Voer competentiegericht opleiden en trainen in waarbij: De opdracht Voer competentiegericht opleiden en trainen in waarbij: De beroepstaken centraal staan De beroepspraktijk naar voren komt Personeel zo optimaal mogelijk voorbereid wordt op het uitvoeren van hun taken Train as you fight De vorming als militair van belang is De leerstof just in time & just enough wordt aangeleerd Eventuele voettekst

? Eventuele voettekst

De aanpak in de praktijk Eventuele voettekst

Voer competentiegericht opleiden en trainen in waarbij: De opdracht Voer competentiegericht opleiden en trainen in waarbij: De beroepstaken centraal staan De beroepspraktijk naar voren komt Personeel zo optimaal mogelijk voorbereid wordt op het uitvoeren van hun taken Train as you fight De vorming als militair van belang is De leerstof just in time & just enough wordt aangeleerd 2005 Eventuele voettekst

Implementatie stap voor stap (retrospectie) Concept ‘cgo’ verder uitwerken Nota’s, beleidsbrieven Richtlijnen en uitgangspunten 2. Ontwikkelmodel kiezen Onderbuikgevoel Ervaringen Match met CGO Eventuele voettekst

Implementatie stap voor stap Ontwikkelaars opleiden Opleidingsontwikkeling algemeen Toepassen 4C-ID Opleidingen en trainingen ontwikkelen Onder begeleiding Instructeurs in het proces meenemen Uitleggen, toelichten, beargumenteren Oog voor de praktijk Eventuele voettekst

Implementatie stap voor stap Effecten/meerwaarde onderzoeken Ontwerponderzoek Praktijk en theorie gecombineerd Training militaire besluitvorming Herontwerp op basis van 4C-ID Eventuele voettekst

Implementatie stap voor stap Vergelijken bestaande ontwerp versus herontwerp Zelfbeoordelingen Proeve van bekwaamheid Tevredenheid van de deelnemers Resultaat: positief effect op alle fronten Eerste bevestiging keuze Eventuele voettekst

Lessons learned Alle ideeën en kennis delen Eventuele voettekst

Samen met de instructeurs en docenten Lessons learned Samen met de instructeurs en docenten Eventuele voettekst

Lessons learned Communicatie: Formeel Informeel Op alle niveaus In alle stadia Eventuele voettekst

Lessons learned Zelf mee lopen Niet vanuit een machtspositie, maar als een gelijke Eventuele voettekst

Lessons learned Dutch approach Keuzes maken, praten met de “bevolking”, keuze verder uitwerken, keuze beproeven, iteratief De ultieme combinatie dus theorie en praktijk Dus zeker niet evidence based, top-down, op basis van rigide plannen Eventuele voettekst

Vragen en discussie Eventuele voettekst