Implementatie van het 4C-ID-model The "Dutch approach" Implementatie van het 4C-ID-model Eventuele voettekst
De rode draad Beeldvorming van de KL De gegeven opdracht Mogelijke aanpak Uiteindelijke aanpak Conclusies Eventuele voettekst
Eventuele voettekst
Voer competentiegericht opleiden en trainen in waarbij: De opdracht Voer competentiegericht opleiden en trainen in waarbij: De beroepstaken centraal staan De beroepspraktijk naar voren komt Personeel zo optimaal mogelijk voorbereid wordt op het uitvoeren van hun taken Train as you fight De vorming als militair van belang is De leerstof just in time & just enough wordt aangeleerd Eventuele voettekst
? Eventuele voettekst
De aanpak in de praktijk Eventuele voettekst
Voer competentiegericht opleiden en trainen in waarbij: De opdracht Voer competentiegericht opleiden en trainen in waarbij: De beroepstaken centraal staan De beroepspraktijk naar voren komt Personeel zo optimaal mogelijk voorbereid wordt op het uitvoeren van hun taken Train as you fight De vorming als militair van belang is De leerstof just in time & just enough wordt aangeleerd 2005 Eventuele voettekst
Implementatie stap voor stap (retrospectie) Concept ‘cgo’ verder uitwerken Nota’s, beleidsbrieven Richtlijnen en uitgangspunten 2. Ontwikkelmodel kiezen Onderbuikgevoel Ervaringen Match met CGO Eventuele voettekst
Implementatie stap voor stap Ontwikkelaars opleiden Opleidingsontwikkeling algemeen Toepassen 4C-ID Opleidingen en trainingen ontwikkelen Onder begeleiding Instructeurs in het proces meenemen Uitleggen, toelichten, beargumenteren Oog voor de praktijk Eventuele voettekst
Implementatie stap voor stap Effecten/meerwaarde onderzoeken Ontwerponderzoek Praktijk en theorie gecombineerd Training militaire besluitvorming Herontwerp op basis van 4C-ID Eventuele voettekst
Implementatie stap voor stap Vergelijken bestaande ontwerp versus herontwerp Zelfbeoordelingen Proeve van bekwaamheid Tevredenheid van de deelnemers Resultaat: positief effect op alle fronten Eerste bevestiging keuze Eventuele voettekst
Lessons learned Alle ideeën en kennis delen Eventuele voettekst
Samen met de instructeurs en docenten Lessons learned Samen met de instructeurs en docenten Eventuele voettekst
Lessons learned Communicatie: Formeel Informeel Op alle niveaus In alle stadia Eventuele voettekst
Lessons learned Zelf mee lopen Niet vanuit een machtspositie, maar als een gelijke Eventuele voettekst
Lessons learned Dutch approach Keuzes maken, praten met de “bevolking”, keuze verder uitwerken, keuze beproeven, iteratief De ultieme combinatie dus theorie en praktijk Dus zeker niet evidence based, top-down, op basis van rigide plannen Eventuele voettekst
Vragen en discussie Eventuele voettekst