Jeugdzorg naar gemeente: agenda voor inhoudelijke vernieuwing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie en transformatie Jeugdzorg
Advertisements

SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)
Transitie Jeugdzorg.
Transitie Jeugdzorg Informele raadsbijeenkomst, maandag 10 maart 2014
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Programmaraad CJG 20 februari 2014 Pilot met huisartsen 1.
Zorginkoop 2012 portefeuillehoudersoverleg 1 december 2011.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
juni Transitie jeugdzorg
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Passend Onderwijs & Transitie Jeugdzorg Passend verbinden!
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Kenniscafé Transformatie Jeugdzorg Utrecht
‘GEZONDE JEUGD GEDEELDE ZORG’
Het nieuwe jeugdzorgstelsel op hoofdlijnen
Informele netwerken rondom kwetsbare groepen binnen jeugdzorg
Jeugdzorg naar gemeente
Verbinden van zorg en onderwijs
Decentralisatie, een oplossing voor het toenemend beroep op jeugdzorg?
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
transitie en transformatie van de Zorg voor Jeugd
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Inkoop Jeugdhulp 2015 Vóór 1 januari 2015 Inkoop 2015: proces
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Workshop Specialistische Jeugdzorg Bestuurlijke conferentie jeugdzorg Gelderland 23 mei Bert Frings Wethouder Zorg en Welzijn, gemeente Nijmegen.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Geen kind buiten spel Stelselwijziging zorg voor jeugd Bijeenkomst BOJOZ 27 januari 2012.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Jeugdhulp bij gemeenten Stand van zaken en ervaringen 11 september 2015 Gert van den Berg Nederlands Jeugdinstituut.
Jeugdzorg De opdracht Reikwijdte en verantwoordelijkheden Veranderingen in de doelgroep Kosten zorg voor jeugd in Gouda Spoorboekje besluitvorming.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Regionale Samenwerking Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst- Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle Ruim
Stelselwijziging zorg voor jeugdigen Masterclass transitie jeugdzorg Léon Wever directeur Jeugd 26 mei 2011.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
Nulmeting Jeugdbeleid van Eijsden-Margraten Marjolein Nicolaes Margraten februari 23, 2015.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
CJG4Kracht Ambulante hulp “zonder indicatie” gemeente Apeldoorn Saskia Blom, vakinhoudelijk manager CJG Monique te Wierik, beleidsadviseur jeugdzorg gemeente.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Regio Oost-Veluwe / Midden-IJssel (Apeldoorn, Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst, Zutphen) Decentralisatie jeugdzorg en het ”gedwongen” kader.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Decentralisatie Jeugdzorg
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Transcript van de presentatie:

Jeugdzorg naar gemeente: agenda voor inhoudelijke vernieuwing Tom van Yperen Nederlands Jeugdinstituut 18 januari 2012 te Den Bosch t.vanyperen@nji.nl / s.vanhaaren@nji.nl

Waarom de stelselwijziging? 1. Weinig aandacht kwaliteit gewone opgroeien/opvoeden 2. Eerste lijn (‘de pedagogische huisarts’) ontbreekt 3. Enorme toename gebruik gespecialiseerde zorg: * Jeugd- & opvoedhulp gemiddeld ± 7,4% per jaar Jeugd GGZ ± 12,5% per jaar Cluster 4 onderwijs ± 17,5% per jaar 4. Versnippering in deelsectoren. Gevolg: complexe hulp aan gezinnen en ‘waterbedeffect’ 5. Weinig zicht op effectiviteit (en waar zicht is: kan beter) Aanbod van algemene en selectieve preventieve programma’s Signalering opgroei- en opvoedproblemen Vroeginterventie, lichte pedagogische ondersteuning Indicatie voor specialistische hulp / maatregel Vrijwillige J&O-hulp: (ambulant, dag/nacht, pleegzorg) Jeugd- Bescherming & Reclassering Zorg voor Jeugd-LVG (AWBZ … etc) *Gemeten over 2004-2007. Conservatieve schattingen. Cijfers t/m 2007. Bronnen: SCP 2009 ; De Graaf e.a. 2005, CVZ & Prismant 2004; Rouvoet 2007, 2008; www.cijfers.minocw.nl, 2009

Wat gaat er gebeuren? Overheveling bestuurlijke en financiële verantwoordelijkheden jeugdzorg (transitie) Lost nog niet alle problemen op. Daarom ook: Inhoudelijke vernieuwing van het stelsel (transformatie) Wat is de rol van de gemeente als bestuurder? Welke instrumenten heeft u om vernieuwing te ‘stimuleren’? Aanbod van algemene en selectieve preventieve programma’s Signalering opgroei- en opvoedproblemen Vroeginterventie, lichte pedagogische ondersteuning Indicatie voor specialistische hulp / maatregel Vrijwillige J&O-hulp: (ambulant, dag/nacht, pleegzorg) Jeugd- Bescherming & Reclassering Zorg voor Jeugd-LVG (AWBZ … etc)

Even rekenen € 870,90 Aanbod van algemene en selectieve preventieve programma’s Signalering opgroei- en opvoedproblemen Ongewogen Vroeginterventie, lichte pedagogische ondersteuning Indicatie voor specialistische hulp / maatregel

Wat komt naar de gemeenten? Kengetallen 2009*: Aanmeldingen BJZ: 100.689 AMK 59.439 Jeugdbescherming: 51.014 Jeugdreclassering: 23.193 Jeugd&Opvoedh.(excl dubbelingen) 101.553 28,8 Jeugdzorg Plus (‘gesloten j&o’) 3.209 0,9 J-GGZ (ZVW, alleen jeugdigen) 140.569 39,86 J-LVG (AWBZ, alleen OBC’s) 26.865 3,7 per 1000 kk* 28,5 16,9 14,5 6,6 *Bron: Van Yperen & Van Woudenberg (2011). Werk in Uitvoering. Utrecht: NJi / ministerie van VWS

Wat komt naar de gemeenten? Wat voor problemen? Aanmeldingen BJZ Alle ernstige problemen AMK Vermoeden kindermishandeling Jeugdbescherming Jeugdige bedreigd, geen vrijw.hulp Jeugdreclassering Jeugdige delinquenten Jeugd&Opvoedhulp Opgroei- en opvoedproblemen Jeugdzorg Plus Ernstig risico zelf of omgeving J-GGZ Psychische en gedragsproblemen J-LVG Verst. beperking, gedragsproblemen *Bron: Van Yperen & Van Woudenberg (2011). Werk in Uitvoering. Utrecht: NJi / ministerie van VWS

Algemeen uitgangspunt Visie, collectieve ambitie en prognose Hoeveel jeugdigen bijv. Nemen deel aan sport Behalen startkwalificatie Komen in intensieve jeugdzorg en speciaal onderwijs Hoe moet dit er over 4 jaar uit zien? Waar gáán we voor? Wat moeten partners doen, wanneer, met welk resultaat?

Uitgangspunten inhoudelijke vernieuwing 0e lijn Voorzieningen gewone opgroeien en opvoeden jeugdigen - ouders eerstverantwoordelijk; opvang/school ook opvoedmilieu - problemen effectief oplossen of draaglijk maken (in eigen omge- ving, samenwerkend, duurzaam) - gespecialiseerde zorg blijft nodig; alleen exclusie als problematiek of veiligheid dat vereist Aanbod van algemene en selectieve preventieve programma’s 1e lijn Signalering opgroei- en opvoedproblemen Vroeginterventie, lichte pedagogische ondersteuning Indicatie voor specialistische hulp / maatregel 2e lijn Jeugd-GGZ (AWBZ pgb zorgverz.) Vrijwillige J&O-hulp: (ambulant, dag/nacht, pleegzorg) Jeugd- Bescherming & Reclassering Zorg voor Jeugd-LVG (AWBZ … etc) Speciaal onder- wijs (Cluster IV)

Inhoudelijke vernieuwing stelsel (Bijv. stepped care gedragsproblemen) Pedagogisch klimaat gezin, klas, buurt (info, advies) Gedragsproblemen/opvoedvragen goed signaleren Nazorg Ondersteun gezin (bv Triple P) e/o klas (bv. Taakspel) in eigen omgeving in de nieuwe jeugdzorg. (‘resistentie’) Intensieve interventies Jeugdzorg/Rebound/Cluster 4 Bron: Yperen, T.A. van (2007). Schakelen. Utrecht: NJi

Inhoudelijke vernieuwing stelsel Tip 1. Geef veldpartners opdracht: Maak dit soort arrangementen voor i.i.g. de top 10 van meest voorkomende problemen/vragen Vraag bijv. uw GGD naar de top 10 Pedagogisch klimaat gezin, klas, buurt (info, advies) Gedragsproblemen/opvoedvragen goed signaleren Nazorg Ondersteun gezin (bv Triple P) e/o klas (bv. Taakspel) (‘resistentie’) Intensieve interventies Jeugdzorg/Rebound/Cluster 4 Bronnen: Yperen, T.A. van (2007). Schakelen. Utrecht: Nji (te downloaden van www.nji.nl) Yperen, T.A. van & Woudenberg, A. van (2011). Werk in uitvoering. Nederlands Jeugdinstituut (te downloaden van www.nji.nl)

Inhoudelijke vernieuwing stelsel Tip 2. Geef veldpartners mee: Ga uit van één gezin, één plan Zorg voor zo min mogelijk smoelen Per arrangement Per gezin en leerkracht Pedagogisch klimaat gezin, klas, buurt (info, advies) Gedragsproblemen/opvoedvragen goed signaleren Nazorg Ondersteun gezin (bv Triple P) e/o klas (bv. Taakspel) (‘resistentie’) Intensieve interventies Jeugdzorg/Rebound/Cluster 4 Bronnen: Yperen, T.A. van (2007). Schakelen. Utrecht: Nji (te downloaden van www.nji.nl) Yperen, T.A. van & Woudenberg, A. van (2011). Werk in uitvoering. Nederlands Jeugdinstituut (te downloaden van www.nji.nl)

Inhoudelijke vernieuwing stelsel Tip 3. Opdracht aan CJG: Organiseer versterking pedagogisch klimaat (bijv. via ‘Allemaal opvoeders’) Organiseer sterke eerste lijn voor info, advies, ondersteuning (‘pedagogische huisartsenpost’) Pedagogisch klimaat gezin, klas, buurt (info, advies) Gedragsproblemen/opvoedvragen goed signaleren Nazorg Ondersteun gezin (bv Triple P) e/o klas (bv. Taakspel) (‘resistentie’) Intensieve interventies Jeugdzorg/Rebound/Cluster 4 Bronnen: Yperen, T.A. van (2007). Schakelen. Utrecht: Nji (te downloaden van www.nji.nl) Yperen, T.A. van & Woudenberg, A. van (2011). Werk in uitvoering. Nederlands Jeugdinstituut (te downloaden van www.nji.nl)

Inhoudelijke vernieuwing stelsel Tip 4. Opdracht aan CJG: Inroepen intensieve zorg (‘indicatie-stelling’) voldoet aan kwaliteitseisen Beslissers zijn gekwalificeerd Er is toetsing op kwaliteit Pedagogisch klimaat gezin, klas, buurt (info, advies) Gedragsproblemen/opvoedvragen goed signaleren Nazorg Ondersteun gezin (bv Triple P) e/o klas (bv. Taakspel) (‘resistentie’) Intensieve interventies Jeugdzorg/Rebound/Cluster 4 Bronnen: Yperen, T.A. van (2007). Schakelen. Utrecht: Nji (te downloaden van www.nji.nl) Yperen, T.A. van & Woudenberg, A. van (2011). Werk in uitvoering. Nederlands Jeugdinstituut (te downloaden van www.nji.nl)

Inhoudelijke vernieuwing stelsel Tip 5. Alleen zaken met aanbieders die: Zich voegen in stepped care arrangementen Zich voegen naar 1 gezin, 1 plan Werken met erkende middelen (keurmerk) Werken met gecertificeerde professionals Met prestatie-indicatoren resultaatcijfers leveren Pedagogisch klimaat gezin, klas, buurt (info, advies) Gedragsproblemen/opvoedvragen goed signaleren Nazorg Ondersteun gezin (bv Triple P) e/o klas (bv. Taakspel) (‘resistentie’) Intensieve interventies Jeugdzorg/Rebound/Cluster 4 Bronnen: Yperen, T.A. van (2007). Schakelen. Utrecht: Nji (te downloaden van www.nji.nl) Yperen, T.A. van & Woudenberg, A. van (2011). Werk in uitvoering. Nederlands Jeugdinstituut (te downloaden van www.nji.nl)

Inhoudelijke vernieuwing stelsel Uw instrumenten t.a.v. inhoudelijke zorgvernieuwing: Visie, collectieve ambities & prognoses Opdrachten aan veldpartners Kwaliteitseisen & subsidie-/inkoopbeleid Prestatie-indicatoren Landelijk regelen / afstemmen: Kwaliteitseisen & keurmerken Certificering professionals Pedagogisch klimaat gezin, klas, buurt (info, advies) Gedragsproblemen/opvoedvragen goed signaleren Nazorg Ondersteun gezin (bv Triple P) e/o klas (bv. Taakspel) (‘resistentie’) Intensieve interventies Jeugdzorg/Rebound/Cluster 4 Bronnen: Yperen, T.A. van (2007). Schakelen. Utrecht: Nji (te downloaden van www.nji.nl) Yperen, T.A. van & Woudenberg, A. van (2011). Werk in uitvoering. Nederlands Jeugdinstituut (te downloaden van www.nji.nl)

Meer informatie: Yperen, T.A. van & Stam, P. (2010). Opvoeden versterken. Advies i.o.v. Vereniging Nederlandse Gemeenten. Den Haag: VNG. (te downloaden van www.vng.nl) Yperen, T.A. van & Westering, Y.C. van (2010). Pijlers voor nieuw jeugdbeleid. Nederlands Jeugdinstituut. (te downloaden van www.nji.nl) Yperen, T.A. van & Woudenberg, A. van (2011). Werk in uitvoering. Nederlands Jeugdinstituut (te downloaden van www.nji.nl) Yperen, T.A. van & Steenhoven, P. van der (2011). Doorlichting basisset prestatie-indicatoren CJG. Nederlands Jeugdinstituut (te downloaden van www.nji.nl) t.vanyperen@nji.nl