LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

EDO in de lerarenopleiding
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Rekenproblemen en Dyscalculie
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Autonomie in de derde graad
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.
MBO passend onderwijs
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Interculturele communicatie
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Voorstelling 6de leerjaar
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Herlancering educatieve website
Vergadering werkgroep: differentiatie:03/02/09
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Cultuurprofieldoelen;
Hoe bereid je lessen voor?
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerk coördinatoren VZ
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Bijeenkomst September 2015
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Pedagogiek als beroep.
Gelijke kansen op school: het kan!
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
nieuwe leerplannen DKO
Een beetje menselijk doen, graag!
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Doubleren.
Doubleren.
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion Uiteenlopende doelstellingen classificeren Doelstellingen inventariseren en evalueren Didactische werkvormen leren kennen

Motorische doelstellingen Classificatieschema van Brion

Waarneming Automatisatie Nabootsing Toepassing Beheersing = bewust zijn van zintuiglijke prikkels/deelhandelingen = taak uitvoeren zonder moeite of inspanning = Basis voor psychomotoriek = gewoonte/automatisme Nabootsing Toepassing = Nabootsen van een typevoorbeeld/model onder begeleiding = Beheerste handeling ook in nieuwe situaties vlot gebruiken = wendbaarheid = Oefenfase = Probleemoplossend denken Beheersing Originaliteit = zelfstandige uitvoering: accuraat, soepel en gemakkelijk = Op basis van het geleerde iets nieuws, iets origineel creëren = Geen assistentie meer nodig

Inventariseren en evalueren van doelstellingen Differentiatie naar didactische realiteit Algemene doelstellingen van de school Dubbele functie van de school

1. Differentiatie naar didactische realiteit Didactisch wenselijke doelstellingen Na te streven doelen rekening houdend met Actuele opvattingen over persoonlijkheidsontwikkeling en gegeven sociaal-culturele situatie Reële mogelijkheden van school en leerlingen Actueel geldende doelstellingen Doelen die door het onderwijsbeleid worden voorgeschreven In eindtermen en leerplannen Feitelijk nagestreefde doelstellingen Doelen die in de dagelijkse onderwijspraktijk door de leerkracht daadwerkelijk worden nagestreefd.

Spanning tussen ...? Als een leerkracht zich laat leiden door een handboek dat niet helemaal in overeenstemming is met de leerplandoelstellingen. Als leerkrachten vinden dat de leerplandoelstellingen niet actueel zijn en ze deze vervangen door doelen die naar hun mening beter aansluiten bij de persoonlijkheidsontwikkeling. Als de doelen in het leerplan niet beantwoorden aan de eisen/verwachtingen van de veranderende maatschappij.

1. Differentiatie naar didactische realiteit Dynamisch karakter van doelstellingen geen vaststaande gegevens Voortdurend kritisch bevragen Evaluatie van doestellingen: Zijn de actueel geldende doestellingen en/of de feitelijk nagestreefde doelstellingen ook de didactisch wenselijke doelstellingen?

2. Algemene doelstellingen van de school Welke factoren bepalen mee de eindtermen die door S.O. nagestreefd worden?

2. Algemene doelstellingen van de school Factoren die eindtermen van S.O. mee bepalen Mensbeeld (waardenpatroon) Traditie Evoluties in maatschappij/ wetenschap Verhouding tussen school en andere opvoedingsmilieus Verhouding tussen het S.O. en de voor- en vervolgopleiding (lager en hoger onderwijs)

3. Dubbele functie van de school Functie t.o.v. de samenleving (toerusting) Socialisatie en enculturatie Dubbel doel: Conserverend (cultureel waardevolle overdragen) Innoverend (jongeren voorbereiden op de toekomstige maatschappij) Socialiserende doelstellingen

3. Dubbele functie van de school Functie t.o.v. het individu (ontplooiing) Pedagogische verantwoordelijkheid: Bevorderen van De ontwikkeling De individuele (totale) persoonlijkheidsvorming Individualiserende doelstellingen