Een beknopte juridische benadering in mens-maatschappelijk perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VERTEGENWOORDIGER EN VERTROUWENSPERSOON
Advertisements

Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
PATIENTENRECHTEN EN PLICHTEN
Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
van verdragsbepalingen
relevante wetgeving en achtergrondinformatie
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
GEDEELD BEROEPSGEHEIM ONDER ARTSEN SYMPOSIUM PROVINCIALE RAAD ANTWERPEN ORDE VAN ARTSEN G. ALBERTYN
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
SUBROGATIE Aon Risk Services.
WMO Praat mee!.
De rechtsbijstandverzekering, enkele deontologische aspecten Permanente vorming Vlaams pleitgenootschap 16 november 2001.
Aanbesteding of Subsidie
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
Welkom bij de STABU.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Het veilig uitwisselen van elektronische patiëntengegevens.
J AARVERSLAG D ISCRIMINATIE / D IVERSITEIT 2010 Het centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding Hanne Degrande 1BaSWC.
De Patiëntenrichtlijn
IVRK EN HET FAMILIERECHT Ccra-symposium 27 juni 2012 Toepassing van het ivrk in de Nederlandse rechtspraak Mr E.A.A. van Kalveen.
Jezus vroeg zijn leerlingen: `Wie is de Mensenzoon volgens de mensen?' Matt 16/13.
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Koning Boudewijnstichting "De sociaalprofessionele integratievrijstelling in de berekening van het leefloon: knelpunten en denkpistes met het oog op hervorming"
Decreet GIS en Jeugdgezondheidzorg Herman Nys. Gezondheidsinformatiesysteem Operationale informatiesysteem : optimaliseren van gegevensuitwisseling tussen.
Pensioenverzekeren over de grens
Overzicht Kanttekeningen bij enkele aanbevelingen
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
Leiden University. The university to discover. Elektronisch procederen bij de bestuursrechter Marga Groothuis NVvIR, Den Haag 23 juni 2011.
Wet op de patiëntenrechten Geen vuurwerk Gezonde plant met toekomst Magda Aelvoet Magda Aelvoet Leuven 13 februari 2012 Leuven 13 februari 2012.
INZAGERECHT EN ELEKTRONISCH MEDISCH DOSSIER
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Beroepsgeheim van de tandarts
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Opvolgend vervoer: een nuttig instrument
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Medisch toezicht van personen in de levensmiddelensector. Koninklijk besluit tot wijziging van.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Die ziekte in mijn familie krijg ik die later ook?
De (T)OR en de bestuurder
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Visum en overheidsopdrachten
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
- Filip Dewallens - Beslissingen op kritieke diensten door vertegenwoordigers van minderjarigen en feitelijk onbekwamen.
De rechten van de patiënt.. Herman Nys Centrum voor biomedische en recht KU Leuven.
Toegang tot documenten “van” de Europese Commissie Caroline ten Dam Juridische Dienst Europese Commissie ECER Seminar, 5 april 2011.
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Stichting van de Arbeid
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Het vragenuurtje Symposium Provinciale Raad Orde der Artsen te Antwerpen
Transcript van de presentatie:

Een beknopte juridische benadering in mens-maatschappelijk perspectief Emeritiforum KU.Leuven 29.11.2012   Genetische informatie, private verzekeringen en rechten van de mens Een stand van zaken in recht en praktijk Een beknopte juridische benadering in mens-maatschappelijk perspectief Prof. Hubert CLAASSENS Onderzoeksgroep “Insurance”

Korte stappenplan Vooraf: bijzondere dank en waardering,   Vooraf: bijzondere dank en waardering, ook voor het vertrouwen bij de toevertrouwde uitdaging 1. Eerst het “eng” kader van het verzekeringsrecht informatieplicht met/zonder grenzen voor verzekerden en verzekeraars 2. Dan het “breder” kader van de rechten van de mens een nationale en Europese invalshoek 3. Van het recht naar de praktijk

Vooraf   Oprechte dank en waardering voor voorzitter en bestuur van het Emeritiforum m.b.t. de keuze van het thema van vandaag D.d. 24.02.2011: een bijzonder leerrijk forumgesprek over “Predictief genetisch testen: weegt “het weten” op tegen de psychologische druk ?” (Gerd Matthijs, Gery Evers-Kiebooms, Jean-Pierre Fryns). Zie ook o.m. “Die ziekte in mijn familie, krijg ik die later ook ?” (red. G. Evers-Kiebooms, M. Welkenhuysen), LannooCampus, 2005, 322 p. D.d. 03.12.2011: een even leerrijk symposium over “Totale genoomanalyse bij de mens”, door Metaforum Leuven Zie o.m. “Visietekst (6) Werkgroep Metaforum Leuven, voorgesteld op het symposium van 3 december 2011” (www.kuleuven.be/metaforum, 2011, 44 p.) D.d. 29.11.2012: de uitdaging: beknopte benadering van het onderdeel “genetische informatie” in het “eng” kader van de private verzekeringen. Doelbewuste poging tot een serene academische gedachtewisseling, zo nodig toch wel gedachtenconfrontatie   

1. Eerst: “het” antwoord op de vraagstelling in het verzekeringsrecht   1.1. Wet op de landverzekeringsovereenkomst (LVO-wet 25 juni 1992, later herhaaldelijk gewijzigd): twee bepalingen van doorslaggevend belang. Artikel 5 – Mededelingsplicht (bij alle verzekeringsovereenkomsten) “De verzekeringnemer is verplicht bij het sluiten van de overeenkomst alle hem bekende omstandigheden nauwkeurig mee te delen die hij redelijkerwijs moet beschouwen als gegevens die van invloed kunnen zijn op de beoordeling van het risico door de verzekeraar. Hij moet de verzekeraar echter geen omstandigheden meedelen die deze laatste reeds kende of redelijkerwijs had moeten kennen. GENETISCHE GEGEVENS MOGEN NIET WORDEN MEEGEDEELD. Indien op sommige schriftelijke vragen van de verzekeraar niet wordt geantwoord en indien deze toch de overeenkomst heeft gesloten, kan hij zich, behalve in geval van bedrog, later niet meer op dat verzuim beroepen”.

Artikel 95 – Medische informatie (bij alle persoonsverzekeringen) Artikel 95 – Medische informatie (bij alle persoonsverzekeringen) * “De door de verzekerde gekozen arts kan de verzekerde die erom verzoekt de geneeskundige verklaringen afleveren die voor het sluiten of het uitvoeren van de overeenkomst nodig zijn. Deze verklaringen beperken zich tot een beschrijving van de huidige gezondheidstoestand. Deze verklaringen mogen uitsluitend aan de adviserend arts van de verzekeraar worden bezorgd. Deze mag de verzekeraar geen informatie geven die niet-pertinent is gezien het risico waarvoor de verklaringen werden opgemaakt of betreffende andere personen dan de verzekerde. Het medisch onderzoek, noodzakelijk voor het sluiten en het uitvoeren van de overeenkomst, kan slechts steunen op de voorgeschiedenis van de huidige gezondheidstoestand van de kandidaat-verzekerde en NIET OP TECHNIEKEN VAN GENETISCH ONDERZOEK die dienen om de toekomstige gezondheidstoestand te bepalen. Mits de verzekeraar aantoont de voorafgaande toestemming van de verzekerde te bezitten, geeft de arts van de verzekerde aan de adviserend arts van de verzekeraar een verklaring af over de doodsoorzaak. Wanneer er geen risico meer bestaat voor de verzekeraar, bezorgt de adviserende arts de geneeskundige verklaringen, op hun verzoek, terug aan de verzekerde of, in geval van overlijden, aan zijn rechthebbenden.” *Ingrijpend gewijzigd door wet 22 augustus 2002, rechten van de patiënt. Let meteen op centrale, kapitale rol van adviserende en andere artsen.

1.2. Volledigheidshalve   Recent zijn in de LVO-wet aparte regelingen ingevoerd m.b.t. “ziekteverzekeringsovereenkomsten” – art. 138bis1-11 (wetten 20.07.2007, 17.07.2009): weinig of geen efficiënte verbeteringen wordt thans geëvalueerd en herzien, met meer aandacht voor (ex-)patiënten ? “sommige schuldsaldoverzekeringen” – art. 138ter1-13 (wet 21.01.2010): weinig of geen effectieve inwerkingtreding er wordt nu aan gewerkt …. met/zonder positieve medewerking van Assuralia (?) In beide regelingen staan ook bepalingen m.b.t. medische informatie

1.3. Netelige vraagstelling(en)   Concrete draagwijdte van de mededelingsplicht voor verzekeraars, van (medische) vragenlijsten van verzekeraars, e.d.: wat met de zgn. asymmetrische informatie? Concrete, precieze draagwijdte van “genetische gegevens” en “technieken van genetisch onderzoek” als kern- en pijnpunten hier in theorie, maar vooral in praktijk Concrete draagwijdte van rol of taak en verantwoordelijkheid van alle betrokken artsen al dan niet onder efficiënt “toezicht” van Orde van geneesheren + eigen deontologie ? maar toch ook van verzekeraars.   

2. Nu: korte belichting vanuit rechten van de verzekerden, voornamelijk ook rechten van de patiënten en rechten van de mens, e.d.   2.1. Rechten van de verzekerden Tot op heden: nog steeds geen echt of volwaardig recht op “een (of gelijk welke) verzekering”, maar toch wel al steeds meer aandacht voor recht op gelijke behandeling of niet-discriminatie Minimaal: verplichte concrete objectieve motivering van elke (mogelijk) ongelijke behandeling (weigering, bijpremies, e.d.), hier o.m. op basis van de gezondheidstoestand. Belangwekkende taak en toezicht van Centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding.

2.2. Rechten van de patiënten   Wet 22 augustus 2002 : van toepassing op elke “beroepsbeoefenaar” met betrekking tot “gezondheidszorg”, d.w.z. op elkeen die “diensten verstrekt … met het oog op het bevorderen, vaststellen, behouden, herstellen of verbeteren van de gezondheidstoestand van een patiënt” …. (artikel 2. 3° en 2°). Bijzonder belang o.m. inzake informatie aan patiënt, “consentement éclairé”, toegang tot dossier … Bijzondere aandacht voor stellingnamen door Prof. Herman NYS, hier ook als algemeen erkende terzakekundige.

2.3. Rechten van de mens   Reeds langer werd/wordt in (bepaalde) rechtsleer, ook steeds meer (?) in (bepaalde) rechtspraak gepleit voor resp. gewezen op bijzonder belang van rechten van de mens ook inzake (private) verzekeringen, meestal toch wel tegen de “gewone gang van (verzekerings)zaken” in De jongste jaren komen er steeds meer ingrijpende overheidsregelingen in België privacybescherming (wet 08.12.1992), in het bijzonder m.b.t. persoonsgegevens en wel voornamelijk gegevens i.v.m. de gezondheid hier van de verzekeringnemer maar ook van andere verzekerden antidiscriminatie (wetten 10.05.2007 … met o.m. nog steeds aanslepende betwistingen, b.v. inzake gelijkheid man/vrouw …

in Europese Unie – hier enkel pro memorie privacybescherming (EG-richtlijn 95/46, 24.10.1995) gelijkheid man/vrouw (EG-richtlijn 2004/113, 13.12.2004) in “breder” Europa-kader , meer bepaald de Raad van Europa Steeds meer aandacht voor en invloed van vooral het EVRM of Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, aansluitend ook de rechtspraak van het EHRM of Europees Hof voor de Rechten van de Mens.   Aandacht moet hier voornamelijk gaan naar het recht van elke persoon op de eerbiediging van zijn privé- en familieleven (artikel 8 § 1), met inbegrip ook van de eerbiediging van de confidentialiteit van gegevens in verband met de gezondheidstoestand. Zie b.v. of o.m. Raad van Europa, Bio-ethisch Comité “Document de consultation sur la Prédictivité, les Tests Génétiques et l’Assurance” (DH – BIO/INF (2012/1) bevat o.m. een belangwekkende “Chapitre 2. Aspects spécifiques aux données génétiques prédictives et autres données prédictives”. Hier mogelijk vertrekpunt voor “gedachtenconfrontatie”, in afwachting van nadere concretisering ?

3. Van het recht naar de praktijk   Zoals in zoveel andere domeinen van het economisch of zelfs maatschappelijk leven rijzen de meeste problemen uit de tegengestelde belangen of verwachtingen van de betrokken partijen: de consument, ook (ex-)patiënt, verwacht (financiële) zekerheid de (private) verzekeraar steunt op zijn specifieke wetmatigheden, voornamelijk inzake verzekeringstechniek: risicobeoordeling, tarifering, rentabiliteit … Welke benadering verdient de prioriteit ? M.i. – op grond van steeds meer expliciete overheidsregelingen – moet alleszins de (verzekerings-)techniek steeds voorrang verlenen aan de rechtsregels niet alleen uit het specifieke verzekeringsrecht maar ook uit de geldende grondrechten Bijzondere aandacht voor de aangekondigde gedachtenconfrontatie.