Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zorgwerking in onze school
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Informatieavond 22 april 2013
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
Gedragsproblemen
Verantwoordelijke Leni.
Coronel Instituut, Academisch Medisch Centrum Amsterdam Documentatiefunctie NCvB - Inrichting documentatiecentrum - Dienstverlening Gonnie.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
   .
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Welkom.
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Begeleiding van kinderen met zorg
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Conferentie leerlingenbegeleiding Workshop: Niet storen, hier wordt geleerd! Leerlingenbegeleiding en onderwijsleerproblemen.
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
DPB Fysica Gent.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
1 ste collegagroep voor zorgcoördinatoren 17 oktober 2013 Beatrijs Van de Casteele & Luc lemarcq PBD Gent.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Voortgangsgesprek fase 1
Zorgvisie van RP2.
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
competentieontwikkeling
Zorg op niveau van de scholengemeenschap SG VBS LInden VBS Lubbeek VBS Bierbeek VBS Roosbeek VBS SJW BuBaO Lovenjoel.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Zorgteam: juf Inge P, juf Inge DW, juf Martine, juf Heidi L, meester Dirk, juf Caroline V, juf Caroline P, juf Nicol.
binnen Passend Onderwijs
BEZORGD OM ZORG?! Zorgdagen Basisonderwijs -- voorbeelden van goede praktijk -- Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde Gent, 10 maart 2004 netwerk Nascholing.
Informatie zorgkundige
Wij ondersteunen en begeleiden kerken bij het gemeente-zijn in deze wereld.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
MEE maakt meedoen mogelijk
Deskundigheid in Creatief vermogen Utrecht
Welkom.
Het zorgcontinuüm.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Welkom.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Naam school Datum Logo van de school
Bijlage bij hoofdstuk Zorgcontinuüm, in powerpoint
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Zorgdagen Basisonderwijs Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Heb jij ballen voor scrummen?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel netwerk Nascholing en Educatieve Dienstverlening BEZORGD OM ZORG?! Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel

SLEUTELEN AAN EEN ZORGBELEID uben.vanderlinde@UGent.be nNED@UGent.be Inleiding tot de studiedag  Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde Coördinatoren nNED                            

SLEUTELEN AAN EEN ZORGBELEID ... … via een aanpak op drie niveaus: De leerlingen: Het gericht begeleiden van leer-lingen of van groepen leerlingen De leerkrachten: Het d.m.v. collegiale coaching ondersteunen van het handelen van leerkrachten De school: De coördinatie van zorginitiatieven op niveau van school (of scholengemeenschap) uben.vanderlinde@UGent.be nNED@UGent.be                            

… drie niveaus ... nNED@UGent.be Figuur overgenomen uit “Klasse”                            

COÖRDINEREN Bijv. Organiseren en toegankelijk maken van een registratiesysteem met informatie over leerlingen Uittekenen en uitproberen van meer flexibele groeperingsvormen en gedifferentieerde leer-trajecten Organiseren van intern overleg en uitbouw van een netwerk van contacten met externe actoren Inrichten van een documentatiecentrum of een gespecialiseerde bibliotheek Kwaliteitsbewaking van het eigen zorgbeleid nNED@UGent.be                            

COACHEN Bijv. Didactische suggesties geven inzake het omgaan met diversiteit Hulpmiddelen aanreiken op vlak van detectie en probleemanalyse Ondersteuning geven via een handelingsgerichte diagnostiek Samen werken aan het opstelling van leerling- specifieke handelingsplannen nNED@UGent.be                            

BEGELEIDEN Bijv. Versterken van het welbevinden van leerlingen (Samen) uitvoeren van handelingsplannen Individuele remediëring bij hardnekkige lees-, reken- en schrijfproblemen Training van basisvaardigheden inroosteren Extra stimulering van de motoriek nNED@UGent.be                            

NODIGE VAARDIGHEDEN? Coördineren: Het schoolteam kunnen aanspreken en inspireren Veranderingsprocessen kunnen begeleiden Een zorgnetwerk kunnen organiseren en uitbouwen Coachen: Lerende teams kunnen sturen en ondersteunen Via intervisie het leren ‘gaande’ kunnen houden Begeleiden: Orthodidactisch en remediërend kunnen interveniëren Gericht kunnen inschakelen van specialistische hulp nNED@UGent.be                            

NODIGE VAARDIGHEDEN? … en meer in het algemeen: Communicatief vaardig zijn Relationeel vaardig zijn Systemisch vaardig zijn nNED@UGent.be