De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
HAVISTEN COMPETENT
Edushock leerfestival
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
BattleBots The school battle.
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Studieloopbaancoaching
Ontwerpprojecten In de praktijk
Microsoft Dynamics NAV Meerwaarde voor leerlingen/cursisten.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Mediatheken dichter bij het onderwijs
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Docentenopleiding UV. 1,5 jaar, 35 bijeenkomsten HBO modulen en belevingsthema’s, apart voor kappers, schoonheidsspecialistes en voetverzorgers. Competentiegericht.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Niets is wat het lijkt.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Daphne Keller 30 augustus 2017
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Leiding geven aan school ontwikkeling
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Niemand vergeet een goede leraar
Heb jij ballen voor scrummen?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool Bert Reijnen ©Stoas - University of applied sciences and teacher education, The Netherlands Utrecht, 2 juni 2009 CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

Opbouw van de presentatie Stoas Hogeschool ?? Curriculum en beroepssituaties Kenniscreatie Van abstract naar concreet Kennis Creatie Spiraal Uitwerking en ervaring CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Stoas Hogeschool opleiding Educatie & Kennismanagement groene sector; lerarenopleiding voor het agrarisch onderwijs. Locaties in Dronten en ‘s Hertogenbosch Level of studies: Bachelor of Education; Master of Education (m.i.v. 1 augustus 2009) CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek curriculum Gebaseerd op 21 “beroepssituaties” 10 verplicht / 6 keuze situaties elke beroepssituatie (BS) bevat verschillende competenties studenten volgen 2 BS per half jaar afgesloten met een portfolio-assessment CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Beroepssituatie 40% contacttijd op de hogeschool: colleges, training, coaching, slb 60% werkplekleren op scholen en in bedrijven: uitvoeren van rollen en taken passend bij de competenties van de betreffende BS CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

Leren en Knowledge Building (Bereiter en Scardamalia) Belief mode Design mode CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

Knowledge Forum© software CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Uitwerking Werken in leergroepen (3 – 6 studenten) Aan “authentieke” opdracht, gerelateerd aan de BS inhoud en competenties Gedurende 15 weken Begeleid door docent / coach / expert Resulterend in een (kennis)product dat inzetbaar is op de verschillende werkplekken van de leergroep CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Werkwijze (1) CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ervaringen (1) Proces niet haalbaar in de tijd Relatie met te behalen summatieve bewijsmaterialen onduidelijk Te abstract Te weinig structuur CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

Van abstracte principes naar concrete resultaten (1) Knowledge building principes (Bereiter, Scardamalia, 2002) De combinatie leidde tot de Kennis Creatie Spiraal, als een concreet instrument voor student en docent Ontwerp principes voor kennisproductiviteit (Keursten, Verdonschot, c.s., 2004), CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

Knowledge building principes CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpprincipes voor kennisproductiviteit (Verdonschot, Keursten c.s.) 1. Formuleer een urgente en intrigerende vraag 2. Neem een andere aanpak (out of the box) 3. Werk vanuit individuele motivatie 4. Maak ongebruikelijke combinaties van expertise 5. Werk vanuit wederzijdse aantrekkingskracht 6. Start vanuit je krachten 7. Leer door samen iets te ontwerpen 8. Laat je verleiden door nieuwe inzichten en geef er een nieuwe betekenis aan 9. Verbind de ‘binnenwereld’ aan de ‘buitenwereld’ 10. Maak er een sociaal en communicatief proces van (11. Ondersteun actief de ‘ontwikkel-competenties’) CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

Werkwijze (2) Stap 1 Idee / vraag Stap 2 Wat willen we als resultaat Verkenning (hoe denkt mijn omgeving over mijn idee / vraag) Stap 4 Welke bronnen zijn beschikbaar (literatuur, experts, enz) Stap 5 Bronnenstudie Stap 6 Ontwikkelen / presenteren van de voorlopige eindresultaten Stap 7 Afronding Stap 8 Reflectie (individuele verantwoording) CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kenniscreatiespiraal

Van abstracte principes naar concrete resultaten (2) Kennis Creatie Spiraal Stap 1 - 8 Ontwerp principes Knowledge building principes Inter-venties Werkvormen concreet abstract CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Can we do this ? Studenten zeggen: Het is erg uitdagend Dit is het leukste leerproces dat ik heb meegemaakt in mijn studie Het werken met een diversiteit aan ideeen leidt tot een overweldigende kennis input De Kennis Creatie Spiraal helpt mij greep te houden op het proces Studenten zeggen ook: Het is voor mij moeilijk mijn manier van leren te veranderen Ik werk liever alleen zonder verantwoordelijkheid naar een groep Ik houd mij liever aan het summatief bewijs materiaal CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Can we do this ? Docenten zeggen: Het is uitdagend De producten van studenten zijn van hogere kwaliteit De relatie met het werkplekleren is sterker Ik leer veel van mijn studenten als mede-onderzoeker in het proces Docenten zeggen ook: Het is voor mij moeilijk mijn manier van lesgeven te veranderen Het is vreemd studenten te stimuleren in het vinden van het tegendeel Mijn rol verandert van het verstekken van lesmateriaal naar coach en expert CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

“Yes, we can”, someone said CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

Kennis Creatie Spiraal Vragen ? CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

Relatie KCS en KB principes CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

Herkennen van KB principes (N=20) CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

Ondersteuning van leergroep en KCS CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek

Bijdragen aan kennisontwikkeling CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek