De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool Bert Reijnen ©Stoas - University of applied sciences and teacher education, The Netherlands Utrecht, 2 juni 2009 CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
Opbouw van de presentatie Stoas Hogeschool ?? Curriculum en beroepssituaties Kenniscreatie Van abstract naar concreet Kennis Creatie Spiraal Uitwerking en ervaring CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Stoas Hogeschool opleiding Educatie & Kennismanagement groene sector; lerarenopleiding voor het agrarisch onderwijs. Locaties in Dronten en ‘s Hertogenbosch Level of studies: Bachelor of Education; Master of Education (m.i.v. 1 augustus 2009) CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek curriculum Gebaseerd op 21 “beroepssituaties” 10 verplicht / 6 keuze situaties elke beroepssituatie (BS) bevat verschillende competenties studenten volgen 2 BS per half jaar afgesloten met een portfolio-assessment CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Beroepssituatie 40% contacttijd op de hogeschool: colleges, training, coaching, slb 60% werkplekleren op scholen en in bedrijven: uitvoeren van rollen en taken passend bij de competenties van de betreffende BS CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
Leren en Knowledge Building (Bereiter en Scardamalia) Belief mode Design mode CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
Knowledge Forum© software CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Uitwerking Werken in leergroepen (3 – 6 studenten) Aan “authentieke” opdracht, gerelateerd aan de BS inhoud en competenties Gedurende 15 weken Begeleid door docent / coach / expert Resulterend in een (kennis)product dat inzetbaar is op de verschillende werkplekken van de leergroep CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Werkwijze (1) CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ervaringen (1) Proces niet haalbaar in de tijd Relatie met te behalen summatieve bewijsmaterialen onduidelijk Te abstract Te weinig structuur CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
Van abstracte principes naar concrete resultaten (1) Knowledge building principes (Bereiter, Scardamalia, 2002) De combinatie leidde tot de Kennis Creatie Spiraal, als een concreet instrument voor student en docent Ontwerp principes voor kennisproductiviteit (Keursten, Verdonschot, c.s., 2004), CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
Knowledge building principes CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpprincipes voor kennisproductiviteit (Verdonschot, Keursten c.s.) 1. Formuleer een urgente en intrigerende vraag 2. Neem een andere aanpak (out of the box) 3. Werk vanuit individuele motivatie 4. Maak ongebruikelijke combinaties van expertise 5. Werk vanuit wederzijdse aantrekkingskracht 6. Start vanuit je krachten 7. Leer door samen iets te ontwerpen 8. Laat je verleiden door nieuwe inzichten en geef er een nieuwe betekenis aan 9. Verbind de ‘binnenwereld’ aan de ‘buitenwereld’ 10. Maak er een sociaal en communicatief proces van (11. Ondersteun actief de ‘ontwikkel-competenties’) CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
Werkwijze (2) Stap 1 Idee / vraag Stap 2 Wat willen we als resultaat Verkenning (hoe denkt mijn omgeving over mijn idee / vraag) Stap 4 Welke bronnen zijn beschikbaar (literatuur, experts, enz) Stap 5 Bronnenstudie Stap 6 Ontwikkelen / presenteren van de voorlopige eindresultaten Stap 7 Afronding Stap 8 Reflectie (individuele verantwoording) CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kenniscreatiespiraal
Van abstracte principes naar concrete resultaten (2) Kennis Creatie Spiraal Stap 1 - 8 Ontwerp principes Knowledge building principes Inter-venties Werkvormen concreet abstract CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Can we do this ? Studenten zeggen: Het is erg uitdagend Dit is het leukste leerproces dat ik heb meegemaakt in mijn studie Het werken met een diversiteit aan ideeen leidt tot een overweldigende kennis input De Kennis Creatie Spiraal helpt mij greep te houden op het proces Studenten zeggen ook: Het is voor mij moeilijk mijn manier van leren te veranderen Ik werk liever alleen zonder verantwoordelijkheid naar een groep Ik houd mij liever aan het summatief bewijs materiaal CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Can we do this ? Docenten zeggen: Het is uitdagend De producten van studenten zijn van hogere kwaliteit De relatie met het werkplekleren is sterker Ik leer veel van mijn studenten als mede-onderzoeker in het proces Docenten zeggen ook: Het is voor mij moeilijk mijn manier van lesgeven te veranderen Het is vreemd studenten te stimuleren in het vinden van het tegendeel Mijn rol verandert van het verstekken van lesmateriaal naar coach en expert CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
“Yes, we can”, someone said CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
Kennis Creatie Spiraal Vragen ? CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
Relatie KCS en KB principes CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
Herkennen van KB principes (N=20) CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
Ondersteuning van leergroep en KCS CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek
Bijdragen aan kennisontwikkeling CoP Verbinden van Onderwijs en Onderzoek