Kwaliteitszorg in het Schotse onderwijs STUDIEREIS SCHOTLAND Kwaliteitszorg in het Schotse onderwijs SKO DE DIJKEN OKTOBER 2009
Wat waren de doelen van onze reis? Kennis nemen van de structuur van de kwaliteitszorg van het Schotse onderwijs, de verbetercyclus, toetsinstrumenten en de mate van resultaatgerichtheid. Observeren van de praktijk van de Schotse kwaliteitszorg: de inbedding in de dagelijkse routine en de resultaten. Kennisdeling/expertise-uitwisseling tussen Nederlandse directeuren (en Schotse experts) Teambuilding
Kennismaking met CULTUREEL Schotland
DE DIJKEN- GROEP…………….
Oud en nieuw…… Groot en klein….. Stad en platteland….. Openbaar en particulier….. Mooi en wat minder……
Op alle scholen zijn we erg welkom!
The Curriculum for Excellence Een curriculum (beschrijving) voor uitmuntendheid
Responsible citizens Verantwoordelijke burgers Confident individuals Individuen met zelfvertrouwen In de maatschappij betekent dit dat je zorgt dat kinderen in staat zijn…….. te leren te doen te zijn samen te leven Succesfull learners Succesvolle leerlingen Effective contributors Krachtige medewerkers
De sterren van iedere klas en de gouden groepen………. Samen bouwen aan een muur van succes en bereikte doelen…………… En trots op je eigen klas! De sterren van iedere klas en de gouden groepen……….
Gedrag is belangrijk en zelfevaluatie hoort daarbij.
De scholen gebruiken nauwelijks methoden en maken veel zelf. De levels – niveaus – stelt de school zelf vast en daar wordt op getoetst
Zelfevaluatie is erg belangrijk, (ook voor leerkrachten!)
Alle scholen waren erg bezig met het milieu en konden een keurmerk halen: The Green Flag. Sommige scholen hadden er al twee.
Opvallende dingen in het Schotse onderwijs Schooluniformen…. Volle, drukke klassen…. ( Warme) lunch op school voor € 1,50…. Pupil council (lln raden)….
Hebben we onze doelen bereikt? Kennis nemen van de structuur van de kwaliteitszorg van het Schotse onderwijs, de verbetercyclus, toetsinstrumenten en de mate van resultaatgerichtheid en observeren van de praktijk van de Schotse kwaliteitszorg: de inbedding in de dagelijkse routine en de resultaten. Dit doel is ruimschoots gehaald. Doel 2: Kennisdeling/expertise-uitwisseling tussen Nederlandse directeuren en Schotse experts. Iedere middag waren er lezingen: Inspecteurs van het onderwijs, een ontwikkelaar van het curriculum, de verantwoordelijke voor de scholing van alle leerkrachten in Schotland, een lid van het Schotse parlement. Dit doel is ruimschoots gehaald.
Doel 3: teambuilding samen eten, drinken, lachen…….. Met 12 collega’s samen 5 dagen optrekken samen scholen bezoeken…………… samen eten, drinken, lachen……..
Samen genieten van schotse collega's en kinderen, Samen verbaasd zijn en nieuwsgierig…………. samen kijken, luisteren, praten, samen opdrachten maken en evalueren………
In onderlinge verbondenheid! dat levert nog meer teamgevoel op dan er al was, Daar groei je samen van…. In onderlinge verbondenheid!
Wat is er over 5 jaar zichtbaar bij de Dijken... ..als gevolg van deze reis? onze school / het Dijkenkantoor is zichtbaar in de regio trots en profilering staat nog beter op de kaart kinderen en leerkrachten hebben meer zelfverantwoordelijkheid Ik ben trotser op de school en mezelf en laat dit zien Doelen staan centraal in de school voor team , ouders en kinderen Er wordt doelbewust gewerkt aan resultaten door kinderen, leerkrachten, directie, bovenschools management Over 5 jaar staan we aan de top!