De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een visie gebaseerd op feiten en meningen,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een visie gebaseerd op feiten en meningen,"— Transcript van de presentatie:

1 Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Pedagogische visie Een visie gebaseerd op feiten en meningen,

2 Inleiding Visie van onze scholen bekeken Overeenkomsten in mindmap
Brainstormen, wat vinden wij belangijk Schrijven, met literatuur

3 Veiligheid Pyramide van Maslov Veilige school

4 Veiligheid Open communicatie naar ouders
Vertrouwen in de ontwikkeling van het kind Aansturing van het gedrag

5 Regels en gedrag Regels herhalen Ondertekenen van regels
Regels in de hoeken Leerkrachtgedrag wederkerig.

6 Structuur als hulpmiddel
Biedt veiligheid en duidelijkheid Dagritme kaarten Leerkracht handen vrij om te coachen

7 Thomas Gordon De Amerikaan Thomas Gordon was een ontwikkelingspsycholoog die uitging van gelijkwaardigheid in relaties. Centraal in Gordon's visie staan respect en aandacht voor elkaar en ruimte voor ieders eigen karakter. De rode draad van zijn methode is de taal van acceptatie. We nemen kinderen serieus en laten ze in hun waarde, zodat we goede relaties met ze op kunnen bouwen. In die context kan een kind groeien, zich ontwikkelen en problemen leren oplossen. Het maakt dat een kind productiever en creatiever wordt en zich gelukkig zal voelen. Het kind aanspreken op zijn gedrag geen waardeoordeel.

8 Goed gedrag belonen Positief gedrag belonen, bijvoorbeeld, kijk eens hoe netjes Kees al zit in de kring. Kinderen aandacht geven bij positief gedrag. Ongewenst gedrag niets laten opleveren

9 Echtheid en empathie Reageren vanuit negatieve ervaringen.
Wees eerlijk tegenover jezelf en reflecteer op je eigen handelen.

10 Leer de kinderen kennen
Tonen van empathie

11 Reflecteren Reflecteren, zonder oordeel
Ik zag dat je hem duwde, ipv. Nee, je mag hem niet duwen, ga jij maar eens even naar de gang, want dat doen we hier niet! (thomas gordon) , actief luisteren.

12 Gedrag onderling Regels in de klas, invloed op gedrag onderling
Complimenten geven

13 Gedrag onderling Inzicht krijgen door een sociogram (geen vervanging voor observatie)

14 Gedrag ondeling Cooperatieve werkvormen gebruiken is samenbindend.

15 Tot slot Door te rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer door te gaan leren we!


Download ppt "Een visie gebaseerd op feiten en meningen,"

Verwante presentaties


Ads door Google