Agenda vanavond: 19:45 uur: Welkom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Workshop Handelingsgericht werken
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Realisatie kindcentrum
Obs de Werkschuit Informatie avond Groep 1-2a en 1-2 b.
Ouderportaal Een nieuwe manier van ouderbetrokkenheid. Korte informatie wat u van ons ouderportaal mag verwachten.
JAARVERGADERING 1 OKTOBER Agenda  Opening  Agenda  Rondvraag  Notulen jaarvergadering 2011  OR  MR  Directie/Team obs De Bussel.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Bewonersvergadering 13 april 2011 Welkom Opening Bestuurszaken 20.25Waar staan wij nu? 20.40Buurt Interventie Team 20.50Pauze 21.10Politie.
Agenda vanavond Welkom Presentatie OB (20 minuten) Koffie (15 minuten)
“Andere Schooltijden”
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Vijf-gelijke-dagen model
Informatieavond Petrus en Paulusschool
In het bestuursakkoord
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Onderwijsinspectie zegt: “als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van haar leerlingen.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Samenwerken in burgerschap
de ouderbetrokkenheid vergroten
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Welkom MAS
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Talenreizen Derde leerjaar IJburg College.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
Informatieavond schooltijden
Voorlichtingsavond: maandag 20 januari Open Huis: 25 januari Hartelijk welkom!
Handelingsgericht werken
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Groepsouderavond 10 september. Agenda uurkoffie en thee uurWelkom door directeur Korte inleiding uurBezoek in de klas van uw kind
Informatie avond 4e klas
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
Bijeenkomst voor (G)MR passend onderwijs
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Ouderavond Groepsorganisatie
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Kennismakingsavond ( uur) Christa Folmer Mentor 3V2, docent geschiedenis Marcel Lensink Afdelingsleider.
MEESTERPROJECT. Welkom Ronnie Peters | VL1A Joris Houben | VL1B Marcel Craenmehr | VB1A
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 3. VORIGE BIJEENKOMST  Werkcollege oriënteren huidige praktijkplek.  Groepsopdracht “labeling”: Per VVE methode de manieren.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Wat is coöperatief leren?
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Medezeggenschap bij De Eshoek
Arline Spierenburg november 2018
Transcript van de presentatie:

Agenda vanavond: 19:45 uur: Welkom 19:50 uur: Presentatie OB schoolleider 20:10 uur: Parallelsessies“4 x een kwartier” 1. Leerlingvolgsysteem 2. Thuisbegeleiding 3. Activiteiten, cultuur, sport **incl. koffie** 4. Schoolplein 21:15 uur: Afsluiting door schoolleider 21:30 uur: Einde avond

Waarom deze avond? “De basis is het onderwijs & de vorming; de troepen eromheen, zoals de ouders, moeten we actiever erbij betrekken dan nu het geval is”. – Minister van Onderwijs in 'Avond van het Onderwijs', 3 okt 2011 – Dáárom vanavond: Ónze troepen in actie!! * De troepen: plenair → Ouderbetrokkenheid, waar staan we: Update! (OB) lokalen → Activiteiten, fin. verantw., ideeën, gezocht... (OR) lokalen → Medezeggenschap, hoe & wat (MR, GMR) lokalen/plein→ Uw inbreng, wat is uw mening? M.b.t. sport, cultuur, schoolplein, expertise, ... (Alle ouders) * De basis: onderwijs & leerlingen: lokalen → Presentatie leerlingvolgsysteem lokalen → Een kwartiertje op de stoel van uw kind! Leef u in i.v.m. een goede thuisbegeleiding (=OB!)

OB is actueel. OB is belangrijk. Daverhof & OB, een goed initiatief! Ouderbetrokkenheid 2 quotes uit de actualiteit (Avond van het Onderwijs, Publieke Omroep, 3 okt. jl.) “Ontwikkeling van het kind is een co-productie van ouders en leerkrachten” Minister van Onderwijs Marja van Bijsterveldt “Goede leraar/ouder relatie is minstens zo belangrijk als goed taal- en rekenonderwijs. Ouderbetrokkenheid verbetert leerlingresultaten en de ontwikkeling van het kind” Micha de Winter, Hoogleraar Pedagogiek OB is actueel. OB is belangrijk. Daverhof & OB, een goed initiatief!

Ouderbetrokkenheid:. wat was het ook al weer Ouderbetrokkenheid: wat was het ook al weer? Ouderparticipatie gebeurt op school (OR act.), Ouderbetrokkenheid speelt zich vooral thuis af. Wat is ouderbetrokkenheid? Interesse voor/betrokkenheid bij: de ontwikkeling van het kind de school van het kind de leraar het huiswerk ouderavonden en tienminuten-gesprekken respectvolle communicatie tussen ouders, leraren en leerlingen Waaróm ouderbetrokkenheid? Aangetoond positief effect op leerprestaties Positief effect op werkhouding en cognitief leren Pas wanneer je informatie hebt over prestaties en leerdoelen, kun je kiezen en een afweging maken: of, en zoja, wát je er mee doet!

OB: 4 fasen Fase 1: Informatiegericht (Daverhof 2010/2011) Info vaak achteraf, alleen enkele formele overlegmomenten, algemene info vooraf. Fase 2: Structuurgericht (Daverhof 2012/2013) Verwachtingen en verantwoordelijkheden van leerkrachten, leerlingen en ouders zijn duidelijk omschreven en vastgelegd; school stelt snel en adequaat gegevens beschikbaar. Fase 3: Relatiegericht Meer tijd in opbouwen relatie met ouders; handelen is pro actief en gericht op voorkomen en oplossen van problemen. Fase 4: Samenwerkingsgericht (doel De Daverhof 2015) School kijkt voortdurend waar ouders kunnen worden ingeschakeld vanuit hun specifieke kennis en probeert samenwerking met ouders steeds te verbeteren. Fase 5: Innovatiegericht Ouders vroegtijdig betrekken bij onderwijsvernieuwing; ouders hebben gelijkwaardige positie in besluitvormingsstructuur.

OB Daverhof Enquête ouders & leerkrachten Installeren regiegroep OB (uitkomst: Daverhof fase 1, Informatiegericht) Installeren regiegroep OB Visie & doelen OB formuleren, door team & regiegroep Actielijst opstellen Uitvoering Periodieke terugkoppeling ('OB-avonden')

Visie Daverhof op OB Op de Daverhof werken ouders en team samen aan de ontwikkeling van de kinderen. Ieder heeft daarin een eigen rol en verantwoordelijkheid, gericht op het welbevinden en de optimale ontwikkeling van ieder individu. Wij geven aan wat ouders kunnen verwachten van de school en wat daarbij de grenzen zijn en wij geven aan wat wij van de ouders verwachten. Wederzijdse open communicatie is hierbij essentieel. Wij gaan met respect met ouders en leerlingen om en verwachten van hen dat ook met ons te doen. De Daverhof is een transparante school, die duidelijk onderdeel uit maakt van de dorpsgemeenschap en aantrekkelijk is voor ouders en leerlingen.

Korte termijn doelstellingen Fase 1 en 2 bereiken voor aanvang schooljaar 2012/2013 Bestaande protocollen zijn geactualiseerd en gecommuniceerd Communicatie vanuit school tijdig, verzorgd, uniform en waar mogelijk per e-mail Ouders worden betrokken bij opstellen van een handelingsplan Website is actueel en verschaft ook echt info Per periode worden leerdoelen en thema's vooraf met ouders gecommuniceerd

Lange termijn doelstellingen (2014/2015) De fasen relatie- en samenwerkings- gericht zijn volgens ouders en leerkrachten verbeterd, minimaal 75% geeft “tevreden” Handelingsplannen worden samen met ouders (en leerlingen) opgesteld en ondertekend (100%) Docenten ervaren dat ouders precies weten wanneer en hoe ze hun kinderen kunnen onder- steunen met schoolwerkzaamheden (75%)

Doelen: Over 4 jaar willen we... Standaard 1 PTA (Actieve ouders): Ouders zijn actieve deelnemers bij de totale schoolontwikkeling van hun kind Standaard 2 PTA (Effectief communiceren): Taken en verantwoordelijkheden van team en ouders zijn duidelijk omschreven en vastgelegd Tijdige, duidelijke communicatie

Doelen: Over 4 jaar willen we (vervolg) Standaard 3 PTA (ondersteuning van leerlingresultaten): Ouders en leraren werken samen aan de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen Standaard 4 PTA (recht voor ieder kind): Ouders weten hoe het schoolsysteem werkt De school stimuleert en ondersteunt ouders om hun eigen en andere kinderen succesvol te laten zijn

Doelen: Over 4 jaar willen we (vervolg) Standaard 5 PTA (Gelijkwaardigheid in besluitvorming): De school houdt rekening met de stem van ouders in gezamenlijke besluitvorming Standaard 6 PTA (Samenwerken met de gemeenschap): Ouders en school werken samen aan de maatschappelijke participatie van de leerlingen

OB Daverhof Enquête ouders & leerkrachten Installeren regiegroep OB (uitkomst: Daverhof fase 1, Informatiegericht) Installeren regiegroep OB Visie OB formuleren, door team & regiegroep Actielijst opstellen Uitvoering Periodieke terugkoppeling ('OB-avonden')

OB, 1e terugkoppeling: Wat vond u ook al weer (ouderenquête)? * Veel informatie wordt onduidelijk en niet tijdig gegeven * Structuren zijn onduidelijk m.b.t. kinderen met een zorgvraag; ouders voelen zich vaak onbegrepen, moeten zelf initiatief nemen en afspraken worden niet altijd nagekomen * Het is niet helder wat de school van ouders verwacht (leerondersteuning thuis, hoe/waar kunnen klachten / opmerkingen het best gecommuniceerd worden) * Behoefte aan duidelijke afspraken over effectieve, respectvolle communicatie, zowél bij ouders als team

OB, 1e terugkoppeling: Info avond OB 28 maart Voor de volledige actielijst: www.dedaverhof.nl Uitgevoerde acties: (m.n. gericht op behalen fase 2: structuurgerichte school) Info avond OB 28 maart Actielijst opstellen (door regiegroep & input alle ouders) Infobrief 1e schooldag: wederzijdse verwachtingen (fase 2) Periodiek themabrieven met leerdoelen (fase 2) Eenduidige huisstijl in alle uitingen Uitgebreide(re) info via Daverpraet (fase 2) Agendagebruik groep 8 Inloopavond (i.p.v. informatieavond) E-mailadressen ouders vergaren 2e OB avond organiseren: update & terugkoppeling

OB, 1e terugkoppeling: Geplande acties (korte termijn): Planning sportieve & culturele activiteiten 2011/2012 Actiever gebruik website (themabrieven, notulen MR) Informeren via e-mail Registratie suggesties/opmerkingen/klachten & follow up 'Gezicht' geven in de school (foto's team/OR/MR/OB) Herschrijven protocollen (o.a. Pesten, zorgleerlingen) Folder met samenvatting van regels&afspraken op school

OB Interactief: troepen aan de slag Parallelsessies “4 x een kwartier” 1. Demo leerlingvolgsysteem (Ouderbetrokkenheid) Om 20:10 en 20:40 uur 2. Instructie door leerkrachten aan ouders t.b.v. thuisbegeleiding: (Ouderbetrokkenheid) 20:10 uur Groep 3/4: Lezen 20:25 uur Groep 5/6: Optellen 20:40 uur Groep 7/8: Staartdelingen 3. Activiteiten, sport, cultuur, hulp, ideeën, inventarisatie van úw expertise (OR/MR) (Ouderparticipatie) .... én koffie & thee !!! 4. Schoolplein: uw ideeën, wensen, extra commissie- leden gevraagd, (financiële) realisatie (Ouderparticipatie)

Tot slot Uitkomsten & terugblik parallelsessies Doelen realiseren we alleen met úw medewerking Niet in 1 dag/schooljaar volbracht.... We houden u op de hoogte! Hartelijk dank voor uw belangstelling & deelname!