Het fuwa-systeem, competentiebeleid, competentiebeloning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

IB 1.
situationeel leiderschap
De rol van RI&E/ARBO begeleide duik (3* duiker)
Technicus Conferentie 2005 Positie Zweefvliegtechnicus en Klein en groot onderhoud.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Hogescholen in Dialoog
carrière maken in het onderwijs Domstad Academie Utrecht
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
De weg naar de competente docent
COMPETENTIEONTWIKKELING
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Sociaal Plan Omgevingsdienst Midden-Holland
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Organisatiestructuur en
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Leiderschap en organisatie
Motivatie: van begrip naar toepassingen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Kwartaalsessie IPMA-NL
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Management Accounting Management Control
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Marjan van Hof & Lineke Bos
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Methode Strategisch personeelsmanagement
Plateau Openbaar Onderwijs Assen
Functiefamilies Vlaamse overheid
Loopbaanontwikkeling OOP
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Functiemix in de Aloysiusstichting Voorhout, 23 maart 2010 Piet-Hein Mees Marjan van Hof.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Functiewaarderen workshop OOP
9 november 2011 Prestatie afhankelijke beloningsmethodiek Bijlage bij CAO onderhandelingsakkoord Richard Paalman en Arthur Roos Human Resources CRV.
Social work Week 2.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Functiedifferentiatie in het primair onderwijs 4 februari 2010.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
ZESC – Taken en verantwoordelijkheden
Toekomstgericht personeelsbeleid
Leiding geven aan school ontwikkeling
Leidinggeven voor eerste verkoper
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Transcript van de presentatie:

Het fuwa-systeem, competentiebeleid, competentiebeloning Welkom bij de workshop Het fuwa-systeem, competentiebeleid, competentiebeloning

Programma het waarom kaders kenmerken voorbeeldfuncties bezwarenprocedure competenties rol PMR

Reden om FUWA in te voeren Statisch Dynamisch Organisatie eenvoudig Aparte scholen BE, VAVO Organisatie complex BE, VAVO wordt ROC Normfuncties TOA 5,6 of 7 VAVO 10 of 12, BE 9 Voorbeeldfuncties instructeurs 7 of 8 Docent LB, LC of LD Landelijk voorschrift Weging landelijk Nieuwe functies moeizaam Nieuwe functies eenvoudig Eerste versie FUWA BVE kwam uit in 1997

Kaders Gelijke beloning voor gelijk(waardig) werk Opgedragen werkzaamheden en verantwoordelijkheden Beloning hoger naarmate taken complexer Hoogste taak bepalend Taakinhoud bepaalt beloning, niet functiebenaming

Kenmerken werkzaamheden 5 speelruimte 5 kennis / vaardigheden 2 contacten 2 Totaal: 14 kenmerken  5 punten = 70 punten

Kenmerk werkzaamheden Aard doel effect aanpak dynamiek Datgene wat bereikt moet worden met het verrichten van de werkzaamheden

Doel van de werkzaamheden DEFINITIE SCORE 3 Het betreft het realiseren van de taakstelling van de werkeenheid op een afgebakend werkgebied, dan wel het realiseren van een eindproduct van een werkeenheid of het verrichten van ondersteunende werkzaamheden op het gebied van beleid, onderzoek of ontwerp . Toelichting Er wordt een 3 gescoord indien het gaat om verantwoordelijkheid voor het realiseren van de taakstelling van de werkeenheid. Feitelijk betekent dit dat alle leidinggevenden en docenten minimaal een 3 scoren. In het onderwijs kan gedacht worden aan het verzorgen van kennisoverdracht of instructie waarbij het gaat om het zelfstandig uitvoeren van (delen) van het programma gericht op het bijbrengen van theoretische en praktische kennis en/of vaardigheden op een bepaald vakgebied dan wel ter ondersteuning van een vakgebied

Voorbeeldfuncties docenten Werkzaamheden LB (46) LC (49) LD (53) Leerproces/leren leren stuurt aan stimuleert initieert Leefwereld/Ontwikk. speelt in Curriculum/afstemm. draagt bij zorgt Contacten (incid./struct.) initieert (i) initieert(s) Overleg (klein/groot) stuurt(k) initieert(g) Kennis/vaardigheden is actief is voorbeeld Contractactiviteiten Draagt bij Ontwikkeld mede ontwikkeld Kader verzorgen ontwikkelen strategisch

Voorbeeld functies OBP Onderwijsassistent 5 Senior Onderwijsassistent 6 Instructeur 7 Senior Instructeur 8 En uiteraard voorbeeldfuncties voor management ICT Staf en Administratie

Van voorbeeld naar eigen functies organieke functie het groeperen van werkzaamheden en verantwoordelijkheden tot een door de organisatie gewenste functie functiebeschrijving beschrijven van de op te dragen werkzaamheden en verantwoordelijkheden functiewaardering De werkgever stelt op basis van FUWA BVE de waardering vast mensfuncties de functie zoals die op zeker moment door een werknemer wordt uitgevoerd overgangsregeling de overgang van mens naar organieke functie maakt een overgangsregeling noodzakelijk Werkgever / PMR Werkgever / PMR Fuwa expert Werkgever / Fuwa expert Werkgever / werknemer Werkgever / vakbonden

Bezwarenprocedure Tegen: De relatie werkzaamheden  beschrijving De beschrijving De waardering Bij: Interne bezwarencommissie FUWA Externe bezwarencommissie FUWA rechtbank

Uitspraken rechtbank in zaak Horizoncollege Een aantal werknemers maakt bezwaar tegen de waardering van hun functie omdat ze lager zijn ingeschaald dan andere collega’s Kantorgerecht Alkmaar Werknemers dienen ingeschaald te worden in functieschaal 11 dan wel 12 Arrondissementsrechtbank Alkmaar Vernietigd uitspraak Kantorrechter, echter wijst er op dat: “…voorzover werknemers met deze procedure hebben willen bewerkstelligen dat zij anders dan door een hogere inschaling, op gelijke wijze zouden worden beloond als hun collega’s, hun vorderingen daarop niet zijn gericht.”

Beloningsvormen Beerenschot prestatie resultaat Persoon Persoonsgebonden competenties Functie Of Stoel Functiegebonden competenties

Functiegerelateerde competenties = functie-eisen Nodig voor het maken van een functiebeschrijving het waarderen van een functie Bruikbaar voor het maken van een opleidingsprogramma personeelsbeleid doorlichten van de organisatie

Functiegerelateerde competenties Voorstel SBL competenties voor beroep leraar interpersoonlijk pedagogisch didactisch (vakinhoudelijke kennis) organisatorisch samenwerken met collega’s samenwerken met omgeving reflectie en ontwikkeling

Persoonsgebonden competenties Doel: motiveren waarderen individuele beloningsdifferentatie

Salaris ontwikkeling Hogere functie Maximaal 5% van de werknemers 120% Hogere functie Maximaal 5% van de werknemers 100% 100% 70% 60% 18 12 18 Huidig Automatische periodieke verhoging Berenschot Afhankelijk van groei in competenties

Persoonsgebonden competenties  

Competentie Functie Competentie Persoon wat moet ik doen functiegebonden doorgroei naar hogere functie versneld doorlopen salarisschaal mogelijk hoger salaris dan schaalmaximum is niet mogelijk hoe doe ik het persoonsgebonden doorgroei naar hogere functies niet eerste optie versneld doorlopen salarisschaal is doel hoger salaris dan schaalmaximum is beperkt mogelijk

Rol Personeelsgeleding Medezeggenschapsraad Toepassen Fuwa waarderen functies Geen Huur fuwa deskundigheid in functiebeschrijvingen taken en verantwoordelijkheden functiebouwerk formatieplan invoeren competentie management / beloning Huur deskundigheid in procesbewaking