INKOOP- EN AANBESTEDINGSBELEID

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aanbesteden in het verleden, nu en in de toekomst!
Advertisements

Aanbestedingswet 2012 en de gevolgen voor inspectieopdrachten
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Woensdag 29 september 2004 Open Source Software en Open Standaarden bij de overheid Van Doorne 2004 Harry van Zon, ministerie BZK, IIOS.
Symposium ‘Europa dichterbij’ Groningen, 2 december 2013
Analyse HOOFDSTUK 6 Public procurement Hoofdstuk 6.
WIN advies, inkoop en organisatie Aanbestedingswet- en regelgeving
Aanbesteding of Subsidie
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Aanbestedingswet 2013 en inkoopbeleid RU
Inkopen en aanbesteden
Opfrisser Aanbestedingsrecht Werkgroep Leveranciersselectie Polo. G. van der Putt 9 december 2008.
Inkoop en aanbesteden in de Wmo
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.

Inkoopprocedures UT Diensten en Leveringen
C o m m e r c i ë l e & J u r i d i s c h e a a n b e s t e d i n g s s p e c i a l i s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t C o r.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Facility management en inkoop
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Welkom bij de MKB Ontbijtbijeenkomst Leveringen
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
VNG Model Algemene Inkoopvoorwaarden
© Significant Algemene Ledenvergadering PON “Praktijkervaringen: gelijk hebben en gelijk krijgen” D.T. (Dik) Geelen MSc MBA Managing consultant Significant.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Inkoop en aanbesteden in de Wmo
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
Veranderingen in Aanbestedingsregels De Nieuwe Wet en andere ontwikkelingen Joost Fijneman, oktober / november 2012.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
1 Toegang en indicatiestelling 6 februari Inhoud presentatie Beleidsvisie gemeente Vught Samenhang met Lokaal loket WegWijs Medische Indicatiestelling.
Onderhands op z’n Steenwijkerlands Tiel, 1 juli 2014 Erik van der Kamp (inkoopcoördinator)
1 + 1 = 2 Overheid koopt in bij MKB Sportief gunnen 26 november 2013 Nevi en MKB-Rotterdam Hogeschool Rotterdam Suzanne Brackmann.
Maatschappelijk Verantwoord Inkopen
1 Elektronisch aanbesteden anno 2013 Eis of wens? 7 november Daan Versteeg
Gids proportionaliteit; geen nieuwe kansen voor het MKB Katja van der Sluijs – Gustian Roskam – Sven Engelchor – Melvin van Winden – Jeroen Coppejans.
EMVI in de digitale praktijk
Inkoop bij de gemeente Veenendaal
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
Presentatie PSO Nederland
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
OCW Conferentie: Antwoorden bij Verantwoorden VISIE OP AANBESTEDEN Wouter Stolwijk 23 september 2015.
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
Social Return Bouwend Nederland / Gemeente Amersfoort februari 2014 José Dohle Patricia Rath.
Aanbestedingsbeleid gemeente Apeldoorn presentatie 22 maart 2016 voor (lokale) ondernemers Jan Teunis Hartgers inkoopadviseur, team inkoop.
Inkopen en aanbesteden Sittard-Geleen 16 september 2013.
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
Eerste Hulp Bij Aanbesteden Wat zijn de spelregels Hans van Wijck.
Programma: uurInloop - Koffie en thee uur Welkom, wethouder Jaap Melse uur Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Matty Gabriëlse uur.
Marktdag aanbesteden Workshop 6 Uitnodigingsbeleid Gemeente Lochem, Marleen Oltvoort Gemeente Zutphen, Ceciel Lurvink Apeldoorn Brummen Deventer.
Zorginkoop is teamsport op teamniveau! MKB, 30 mei 2016 Intercoaches, Alice Hilbers.
Aanbesteden door de lokale overheid (gemeente). presentatie 30 mei 2016 regionale marktdag Stedendriehoek Jan Teunis Hartgers inkoopadviseur, team inkoop.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Rechtmatig en doelmatig inhuren op basis van de herziene Aanbestedingswet Het Dynamisch aankoopsysteem CLAIRE LEUSSINK-NIES – 22 NOVEMBER 2016.
Workshop 6 Uitnodigingsbeleid
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Aanbesteding onderhoud technische installaties
Aanbesteding schoonmaak en sanitaire artikelen
Sociaal in het bestek Groepsbijeenkomst MKB - aanbesteders Lectoraat Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt Kenniscentrum Arbeid 5 februari 2013.
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Beter aanbesteden: mensenwerk!
STRATEGISCHE PRODUCTEN
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Transcript van de presentatie:

INKOOP- EN AANBESTEDINGSBELEID Model VNG Yamuna Ditters (VNG) Marcel Stuijts (Bizob) Martine Vidal (AKD)

Convenant Verdere professionalisering via aanvullend beleid

Nut en noodzaak professioneel inkoop- en aanbestedingsbeleid

Totstandkoming Schrijfgroep Klankbordgroep Expertmeetings Ambtelijke Commissie Inkoop en Aanbesteding (ACIA)

Eindresultaat VNG Model Raamwerk Handvat

Agenda Organisatorische uitgangspunten Definities en Juridische uitgangspunten Gemeentelijke doelstellingen Economische uitgangspunten Ethische en ideële uitgangspunten

VNG Model inkoop- en aanbestedingsbeleid als raamwerk

Relatie met Inkoophandboek Uitwerking in een operationeel document

Organisatorische uitgangspunten (1) Inkoopproces Inkoop in de organisatie Centraal/decentraal/mix/inkoopsamenwerking Verantwoordelijken Ambtenaar/Portefeuillehouder/B&W

Organisatorische uitgangspunten(2)

Definities Inkoop/ Inkoopproces Aansluiten bij Aanbestedingswet Aansluiten bij VNG Model AIv

Bron: http://www. stabu

Juridisch kader Overheidsopdrachten boven Europese Drempelwaarde Europese Richtlijnen 2004/18 en 17 (! Nieuwe concepten) +Rechtsbeschermings- richtlijnen Aanbestedingswet Algemene beginselen van het aanbestedingsrecht Algemene beginselen van behoorlijk bestuur Gids Proportionaliteit Richtsnoeren Leveringen en Diensten ARW Overheidsopdrachten beneden Europese Drempelwaarde Met grensoverschrijdend belang (deel 1) Zonder grensoverschrijdend belang Vrijwillige nationale aanbesteding Meervoudig onderhandse procedure Enkelvoudig onderhandse procedure

Casus: Grensoverschrijdend belang De gemeente Aal (vlakbij de grens) wil graag een bepaald type jeugdzorg inkopen. Er zijn verschillende aanbieders en de waarde van de opdracht bedraagt EUR 190.000. Enkele aanbieders hebben zich al gemeld bij de gemeente. Is sprake van een grensoverschrijdend belang?

Duidelijk grensoverschrijdend belang Duidelijk (of bepaald) grensoverschrijdend belang hangt af van de omstandigheden van het geval. Aanknopingspunten: Waarde van de opdracht Aard van de opdracht Plaats waar de opdracht moet worden uitgevoerd Potentiële belangstelling van buitenlandse ondernemingen lijkt voldoende! “…in die lidstaat activiteiten hebben willen of willen uitoefenen…” [onderstreping MAV] (HvJ EU d.d. 10 mei 2012, zaak C- 357/10 t/m C-359/10, r.o. 27) “Een onderneming die is gevestigd in een andere lidstaat dan die waar de diensten opdracht word verleend, in deze opdracht geïnteresseerd kan zijn” [onderstreping MAV] (HvJ EU d.d. 11 november 2010, zaak C-226/09, r.o. 32)

Aanvullende maatregelen Gids proportionaliteit. Voorstel klachtenafhandeling. Richtsnoeren leveringen en diensten / ARW 2012. VNG Model Inkoop- en aanbestedingsbeleid. VNG Model Algemene Inkoopvoorwaarden.

Casus: Beers Heeft de inschrijver gelijk? Bron: http://hulpdozijn.webklik.nl/page/help-advies-nodig#__frame__ De gemeente Beers heeft een aanbesteding georganiseerd voor het inkopen van adviesdiensten (consultancy) op diverse beleidsterreinen. De consultants zullen nauw samenwerken met de ambtenaren op diverse grote projecten binnen de gemeente. Eén van de eisen is dat de inschrijver alle cv's moet overleggen van haar personeel. Inschrijver A klaagt bij de gemeente dat dit een disproportionele eis is. Heeft de inschrijver gelijk?

Proportionaliteit ‘Europees’ proportionaliteitsbeginsel Evenredigheid Eisen en criteria stellen die verband houden met en in redelijke verhouding staan tot het voorwerp van de opdracht. ( Nationaal) proportionaliteitsbeginsel Eisen, voorwaarden en criteria aan de inschrijvers en inschrijvingen die in redelijke verhouding staan tot het voorwerp van de opdracht. (codificatie Aanbestedingswet) Evenredigheidsbeginsel artikel 3:4 lid 2 Awb Proportionaliteitsbeginsel in Gids Prop Eén van de dragende beginselen van het aanbestedingsrecht. De keuzes die de aanbestedende dienst maakt en de eisen en voorwaarden die zij stelt bij een aanbesteding staan in redelijke verhouding tot de aard en omvang van de opdracht.

Gemeentelijke doelstellingen Rechtmatig en doelmatig inkopen Volgens de wet en het moet bijdragen aan gestelde doelen Zakelijke en professionele inkoper Continue investeren in kennis en ontwikkelingen/ervaringen Meest optimale prijs-kwaliteit Integrale kosten en kwaliteit staan centraal Continue positieve bijdrage leveren Inkoop is afgeleide van de gemeentelijke doelstellingen

Economische uitgangspunten (1) Product- en marktanalyse Zicht krijgen in de aard(en ontwikkelingen) van het product en de markt. Relatie ondernemers Onafhankelijkheid De best passende ondernemersrelatie Lokale economie en het MKB Kansen pakken, maar niet discrimineren Samenwerkingsverbanden Werkvoorzieningsschappen, milieudiensten etc.

Economische uitgangspunten (2) Bepalen inkoopprocedure Optie (1): Drempel bedragen

Concurrentiestelling Strategische produkten Veiligstellen levering Inkoopportfolio van Kraljic(1983) Hoog Hefboomprodukten - alternatieve leveranciers beschikbaar substitutie mogelijk Concurrentiestelling Voorbeelden: bedrijfswagens, civieltechnisch, werkzaamheden, WVG-materiaal, cviel Strategische produkten - moeilijk om te wisselen van leverancier kritische voor kostprijs en levering Samenwerking Voorbeelden: (uitbestede) exploitatie zwembaden, softwarepakketten, architecten Routineprodukten  - groot aanbod, bewerkelijk - grote diversiteit aan produkten System contracting Electronisch bestellen   Voorbeelden: abonnementen, catering, kantoorartikelen, verkeersborden Knelpuntprodukten - monopolistische markt - hoge entreebarrières Veiligstellen levering Ontwikkelen alternatieven Voorbeelden: software, onderhoud installaties Invloed op het financieel resultaat Laag Toeleveringsrisico Hoog

Economische uitgangspunten (3) Bepalen inkoopprocedure Optie (2): Inkoopstrategie

Ethische en ideële uitgangspunten Duurzaam inkopen Milieuaspecten: Duurzame producten Duurzaamheid criteria opnemen E-procurement Monitoren: inbedden in organisatie Maatschappelijk verantwoorde wijze: Arbeidsre-integratie, social return Social return Innovatie

Casus: innovatie en duurzaam KADEMUUR

Casus: social return Leerlingen vervoer 5% van de waarde inbrengen door leverancier Hoe: uit de bakken 55+ als chauffeur GWW – sector Mensen uit de bakken van de gemeente, houden de bouwplaats schoon.

Casus: Aanbesteding verkeersborden

Casus: Uitgangspunten 2007 aanbesteding 2007: 15 deelnemende gemeenten gezamenlijke spend circa € 500.000,- per jaar (o.b.v. analyse 2008) markt bestaat (nog) uit circa 9 fabrikanten/leveranciers (NL) 3 raamovereenkomsten gesloten (looptijd 3 jaar)

Casus: Marktontwikkelingen - in 2010 nog maar 5 producerende leveranciers (lid VNVF) met ingang van 2013 wordt het gebruik van CE-gemarkeerde borden verplicht VNVF leden introduceerden in 2010 al CE-label samenstelling inkoopprijs verkeersbord: circa 60% reflectiemateriaal circa 20% aluminium (incl. lak) circa 20% overige kosten (lonen, logistiek facturatie, etc) kans op “buitenlandse” aanbieding is klein: maatvoering in NL is afwijkend dubbel omgezette rand is niet standaard in buitenland

Casus: Uitgangspunten 2011 3 leveranciers in huidige markt leidt tot vermindering concurrentiestelling 63% van de spend (2008) is ondergebracht bij 1 leverancier DUS: o.b.v. marktontwikkelingen en spend – keuze voor 1 leverancier Europese openbare procedure (o.b.v. opdrachtwaarde + omvang markt) gunning op “laagste prijs” (kwaliteit materialen vast omkaderd (CE-label)) langere looptijd raamovereenkomst (wens gemeenten) geen duurzaamheidcriteria vastgesteld door Agentschap.nl 14 deelnemende gemeenten uitvraag – kortingpercentages productgroepen t.o.v. bruto adviesprijs gunning o.b.v. fictieve jaarorder (laagste prijs)

Vragen VNG: informatiecentrum@vng.nl of 070-37338393 Marcel Stuijts (BIZOB): M.Stuijts@bizob.nl of 06-46097723 Martine Vidal (AKD): mvidal@akd.eu of 088-2535052