De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociaal in het bestek Groepsbijeenkomst MKB - aanbesteders Lectoraat Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt Kenniscentrum Arbeid 5 februari 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociaal in het bestek Groepsbijeenkomst MKB - aanbesteders Lectoraat Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt Kenniscentrum Arbeid 5 februari 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Sociaal in het bestek Groepsbijeenkomst MKB - aanbesteders Lectoraat Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt Kenniscentrum Arbeid 5 februari 2013

2 Welkom Petra Oden Vorige 2 groepsbijeenkomsten
Aanbevelingen besproken: Strategie MKB en aanbesteder Invloed MKB op besluitvorming -> transparant inkoopproces MKB-bedrijf inrichten op doelgroepen <= ruimte zoeken in regelgeving Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

3 Programma Petra Oden Vandaag:
Juridische mogelijkheden voor SR – inleiding Mr. Geke Werkman Focusgroep 1 Transparant inkoopproces -> groslijst; Kansen voor MKB Diner 3. Focusgroep 2 Doelgroepen: Match, mogelijke samenwerking, begeleiding (en kosten) Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

4 Focusgroepen Petra Oden Focusgroep
Verzamelen gegevens voor het onderzoek Groepsdiscussie Met de focus op 1 bespreekpunt Om te komen tot gedeelde inzichten, ervaringen en visies ten aanzien van de betreffende aanbeveling Als input om de aanbevelingen aan te scherpen Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

5 Regelgeving Geke Werkman Europese Richtlijnen (nieuwe in de maak)
Nationaal gelaagde structuur: Aanbestedingswet (streven 1 april 2013) Trekt daarmee Raamwet, Bao, Bass en Wira in Aanbestedingsbesluit (streven 1 april 2013) (Amvb) Gids Proportionaliteit Aanbestedingsreglement Werken 2013 Aanvullend beleid (beleidsmaatregelen) Richtsnoer levering en diensten Klachtenloket VNG model algemene inkoopvoorwaarden levering en diensten VNG model inkoop- en aanbestedingsbeleid Beleidsmaatregelen geven richting aan de praktijk van aanbesteden en verdere professionalisering ondersteunen en stimuleren. Dit aanvullend beleid wordt in nauwe samenwerking met PIANOo, aanbestedende diensten en ondernemers ontwikkeld. Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

6 Nieuwe Aanbestedingswet
Geke Werkman Beginselen voor boven en onder drempel Stimuleren kansen voor het MKB: Niet (onnodig) clusteren, en anders percelen Beperkingen aan omzeteisen Maatregelen ter beperking van de kosten: Alle aankondigingen op TenderNed Een uniform Model Eigen verklaring; Een Gedragsverklaring Aanbestedingen (2 jaar geldig) ipv VOG(rp) Kosteloze toegang tot alle stukken Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

7 Nieuwe aanbestedingswet
Geke Werkman Systematiek van de Aanbestedingswet Deel 1: Beginselen en uitgangspunten bij aanbesteden Voor alle opdrachten: boven/onder/2B/ad/ssb Deel 2: overheidsopdrachten (boven drempel) Bao plus Deel 3: speciale sectoropdrachten (boven drempel) Bass plus Overige bepalingen Gedragsverklaring Nadere regels ter uitvoering richtlijnen Vernietigbaarheid en boete etc Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

8 Artikel 1.4 Geke Werkman 1. Een AD of SSB bepaalt op basis van objectieve criteria: De keuze voor de wijze waarop de ad/ssb voornemens is de ovk tot stand te brengen; De keuze voor de ondernemer(s) die worden toegelaten tot de aanbestedingsprocedure 2.De ad (…) draagt zorg voor het leveren van zoveel mogelijk maatschappelijke waarde voor de publieke middelen bij het aangaan van een schriftelijke ovk… 3. De ad (…) verstrekt een ondernemer op diens schriftelijke verzoek de motivering van de in lid 1 onder a of b bedoelde keuze. Boven de drempel heb je de keuze Europees openbaar of Europees niet openbaar. Onder drempel ‘4 smaken’. Hoe maak je die keuze nu objectief? Ad 2: amendement nr. 46 Koppejan: AD moet zorgen voor het leveren van zoveel mogelijk maatschappelijke waarde bij het aangaan van een ovk. Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

9 Onderhandse procedure en objectiviteit
Dilemma: hoe verhoudt het uitnodigen van inschrijvers zich met het beginsel van objectiviteit? Aanbestedingswet hoofdstuk 1: Keuze aanbestedingsprocedure (waarom onderhands) en keuze ondernemers die worden toegelaten: Wel: objectief, proportioneel Niet (verplicht): transparant, non-discriminatoir Motiveren indien ondernemer dit vraagt. Hieruit blijkt dat je wel moet motiveren waarom je er bijvoorbeeld 5 uitnodigt, maar niet hoeft uit te leggen waarom nou juist die 5! Groslijst dus van belang. TK vergaderjaar , , nr.11 onder C: Ook de uit te nodigen ondernemers dienen op basis van objectoieve criteria uitgekozen te worden. De AD kan objectieve criteria toepassen. Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

10 Keuze ondernemers en objectiviteit (1)
Objectieve criteria o.a.: Ervaring in desbetreffende sector Omvang en infrastructuur van de onderneming Technische en professionele vaardigheden Sociale voorwaarden? Ook loting is een keuzemogelijkheid Bij enkel- of meervoudige procedure moeten in elk geval voldoende mogelijke aanvragers op een shortlist worden geplaatst om adequate mededinging te garanderen. De ad kan objectieve criteria toepassen zoals: Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

11 Keuze ondernemer en objectiviteit (2)
Ook kunnen AD en SSB gebruik maken van systemen waarbij een lijst van potentiële gekwalificeerde ondernemers worden opgesteld. De AD kan dan naderhand, bij de plaatsing van indiv. opdrachten, uit de lijst van gekwalificeerde ondernemers op niet-discriminerende wijze ondernemers selecteren die worden uitgenodigd een offerte in te dienen (vb. door toepassing van een rouleersysteem) Nota van Wijziging 28 maart nr. 11 Deze lijst is dus van belang! Een criterium zou kunnen zijn: invulling van social return. Daar geldt de eis ‘redelijke verhouding tot opdracht’ niet en kan het dus een eis zijn die op eiogen wijze door MKb wordt ingevuld. Je staat dan op de lijst OMDAT je aan SR doet en vervolgens hoef je het niet te eisen in de aanbesteding zelf….. Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

12 Tweede Kamer Geke Werkman
MOTIE VAN HET LID VLIETSTRA C.S. Voorgesteld 23 oktober 2012 De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende, dat groot belang moet worden gehecht aan het vinden van werk(ervarings)plaatsen voor langdurig werklozen en arbeidsgehandicapten; overwegende, dat bij overheidsaanbestedingen voorwaarden kunnen worden gesteld die ertoe leiden dat een bepaald percentage langdurig werklozen en/of arbeidsgehandicapten wordt ingezet bij de uitvoering van opdrachten; van mening, dat het gewenst is dat bij overheidsaanbestedingen social return als voorwaarde wordt opgenomen, tenzij gemotiveerd wordt aangegeven waarom dit niet mogelijk of gewenst is («pas toe of leg uit»); verzoekt de regering decentrale overheden aan te moedigen in hun beleid op te nemen dat zij tenminste 5% langdurig werklozen en/of arbeidsgehandicapten inschakelen bij de uitvoering van werken en diensten, conform het beleid dat het Rijk voert, en gaat over tot de orde van de dag. Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

13 Contouren Participatiewet
21 december 2012 Uitgangspunten: Meedoen is belangrijk Versnipperde regelgeving naar 1 regelgeving Meer kansen op (regulier) werk of andere vormen van participatie Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

14 Actieve rol van werkgevers
Participatiewet Actieve rol van werkgevers Quotumregeling: een quotum van 5% (van het werknemersbestand) bij ondernemingen met meer dan 25 werknemers Geen vrijblijvend systeem Verder Mobiliteitsbonus voor arbeidsgehandicapte medewerkers (ipv premiekorting) UWV en VNG gaan dienstverlening organiseren in 35 arbeidsmarktregio’s Social return zal dus eerder toenemen dan afnemen…… Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

15 Proportionaliteitsbeginsel
Objectief Proportionaliteitsbeginsel de overheid mag alleen eisen, voorwaarden en criteria aan ondernemingen en hun offertes stellen die in een redelijke verhouding staan tot het voorwerp van de aanbestede opdracht. Dit geldt voor Europese aanbestedingen (1.10 Aw), voor nationale aanbestedingen (1.13) en voor meervoudig onderhandse aanbestedingen (1.16) Het criterium SR moet dus in redelijke verhouding staan tot het voorwerp! Verder met objectieve keuze en maatschappelijke waarde artikel 1.4. Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

16 Wat is een redelijke verhouding?
Jurisprudentie…… Voldoe ik aan het SR criterium op het moment dat ik iemand met een handicap heb werken op mijn administratie en ik lever aan betreffende AD een dienst in de catering? Of een schildersopdracht? Is er ruimte om Social Return ‘creatief’ in te vullen? Wat een redelijke verhouding is als het gaat om de invulling van SR, zal in de jurisprudentie worden uitgemaakt. Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

17 SR creatief? Diensten/leveringen Werken Europees aanbesteden >200K€
> 5M€ Nationaal aanbesteden +/- 110 – 200 K€ +/- 1,5 – 5M€ Meervoudig onderhands +/- 30 – 110K€ 70K€ - 1,5 M€ Enkelvoudig <30K€ < 70K€ Er is dus voor het MKB ruimte om SR op creatieve wijze in te vullen als het gaat om opdrachten beneden de 30 of 70K. Mogelijk ruimte bij meervoudig onderhands, maar dat lijkt bijna uitgesloten, vandaar oranje….. Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

18 Tot slot Petra Oden Mocht u vragen, opmerkingen of aanvullingen hebben voor Overzicht met financiële mogelijkheden Geef ze aan ons door! Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

19 Tot slot p.a.t.oden@pl.hanze.nl Petra Oden
Heeft u vervolgvragen voor onderzoek over Social Return? Neem contact met ons op! Sociaal in het bestek groepsbijeenkomst

20 Bedankt voor uw medewerking!!


Download ppt "Sociaal in het bestek Groepsbijeenkomst MKB - aanbesteders Lectoraat Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt Kenniscentrum Arbeid 5 februari 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google