Reputatietafel 22 januari 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Porter en toekomst medisch specialistische zorg
Advertisements

2 agrarische familie’s Grote boerderijen
Suriname Health Care Vision 2030: het verpleegkundig perspectief
Ervaringen in samenwerking
Eerstelijnszorg De Nederlandse situatie in vogelvlucht
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
Congres Bekostiging 2013 / 22 november 2012
Sturen op gezondheid Rien Meijerink “Sturen op gezondheid, betere zorg, andere prikkels” 24 januari 2013 – Glazen Zaal Den Haag.
16 huisartsen gezondheidscentrum  gemeentegerichte samenwerking
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Samenwerkingsverband eerstelijns praktijkhoudende fysiotherapeuten Westelijke Mijnstreek.
Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Ervaringen van Vilans.
Informatiebijeenkomst mei 2010 voor medewerkers gezondheidscentra.
Directeur Zorggroep Eerstelijn Beheer BV
13 mei 2008 Yvonne van Kemenade Albert Schweitzer ziekenhuis Zorggroep eerstelijn Vlaardingen.
ziekenhuispsychiatrie in beweging 22 april 2005
Een visie op zorg Yvonne van Kemenade Zorggroep Eerstelijn Naaldwijk
Minor Active Ageing Organisatie & Beleid van gezondheidszorg
7 juli 2008 Zorgeconomie: (econ) waarde van zorg Yvonne van Kemenade Albert Schweitzer ziekenhuis Zorggroep eerstelijn Vlaardingen yvonnevankemenade.nl.
Het medisch continuum: bent u daar nog? Toute ça change……
Beleidsregel Geïntegreerde Eerstelijnszorg en Innovatie
Toekomst van de ziekenhuiszorg
Algemene ledenvergadering HVE 26 september 2012
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Visie op zorg Yvonne van Kemenade.
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Cooperaties en verticale Integratie 15 oktober 2009
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
Zomerterras Nieuwe Zorgeconomie kennis – ontmoeting - discussie Griftpark Utrecht, 7 juli 2008.
MonodisciplinaireMultidisciplinaire Zorggroepen
De wereld van de zorg en zorgverzekeraars
Geintegreerde eerstelijns Zorg (GEZ)
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
European Stroke Strategies Helsingborg Consensus Conference maart 2006.
Duurzaam goederenvervoer in steden; verbinden van mensen met gedragsverandering als focus VerDuS 19 november 2012.
De kracht van de ervaring
Integrale zorg voor chronisch zieken – waar staan we?
TZFF Transmurale zorg fysiotherapie Friesland 21 april 2009.
Zorg(en) in de toekomst doen we samen Bossche samenscholingsdagen 2012 Peter Langenbach.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Samen werken aan een gezonde regio!
KNGF-programma Samenwerking Rhenen 16 december 2008 Wilma Huiskamp.
in beweging – CoCo in beweging – M. Vollenbroek-Hutten, R. Huis in ‘t Veld.
Ketens: partners in zorg Gerben Klein Nulent Nieuwjaarsbijeenkomst ASKA 16 januari 2007.
Samenwerkingsverband eerstelijns praktijkhoudende fysiotherapeuten
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
De stille kracht van ouderen Wilbert van den Bosch
Gezondheidsbeleid in België: uitdagingen voor de toekomst
Huisartsenzorg & integrale zorg
De rol van de zorgverzekeraar bij populatiebekostiging
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Zeggenschap voor zorgvragers
Ruimte voor verpleeghuizen
Zorg voor Zorg Een integrale benadering dicht bij huis 1 Eric Koster
Zorggroepen in Zeeuws-Vlaanderen
HUISARTSENPOSTEN VAN WAARNEEMORGANISATIE VAN EN VOOR HUISARTSEN NAAR TOEGANGSPOORT VAN DE ACUTE ZORG? Hansmaarten Bolle, directeur InEen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Antonius Zorg. Uw zorg, onze zorg.. Antonius Zorg wordt een merkoverstijgend label van de Antonius Zorggroep dat gevoerd zal worden door het Antonius.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis De ZorgBrug producten Toegevoegde waarde in de totale zorg voor chronisch zieken 3 december 2009 Wilma Bijsterbosch.
University College Maastricht Christelijk-sociaal Radicaal kiezen voor de burger in gezondheid en ziekte Dr. Maarten J. Verkerk.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis Welkom Thema bijeenkomst inhoud, uitvoering en financiering van de zorg voor chronisch zieken zorg door ziekenhuis,
En de huisarts dan? Gerdien Schuitemaker Klinisch psycholoog Vicevoorzitter bestuur LVMP Vicevoorzitter bestuur PAZ.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
De Coöperatie als bindende factor
Basis kennis over inkomsten en uitgaven.
De bestuurlijke organisatie van een zorggroep
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
‘Gezondheid’ verandert… Wat betekent dat voor paramedici?
Transcript van de presentatie:

Reputatietafel 22 januari 2009 Een visie op zorg Yvonne van Kemenade Zorggroep Eerstelijn Naaldwijk www.yvonnevankemenade.nl Reputatietafel 22 januari 2009

Opbouw Porter & Teisberg Medisch specialistische zorg Huisartsenzorg Huisarts & Medisch specialist Hoe nu verder ? Actualiteit: Cooperatievorming Vlietland Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Porter & Teisberg: Waar gaan we het over hebben? Niet over Amerikaanse gezondheidszorg Maar over de ideeën van Porter die ons aanzetten tot denken over verbeteringen in onze eigen organisatie Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Porter en Teisberg: Kern Systeem van value based competition on medical conditions of the full cycle of care Waarde: toev. voor de patiënt (gez result/dollar) Toegevoegde waarde wordt ge- creëerd in kleinste organisat. eenheid: arts –patiënt relatie Concurrentie op resultaten Leidt tot verbetering van kwaliteit, efficiency etc. Is voor iedereen een win-win situatie Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Porter …. Geeft geen oplossing, maar hoopt op verandering in manier van denken. Besef onderdeel uit te maken van een proces (value chain). Dit is het begin van een proces……niet het einde. Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Porter en Teisberg Acht principes: Focus toegevoegde waarde patiënt Concurrentie op gezondheidsresultaten Concurrentie op volledige zorgproces, medische conditie Hoge kwaliteit, minder kostbaar Ervaring aanbieders: leereffecten, schaal>, efficiency (expertteams) Regionaal/nationaal i.p.v. lokaal Informatie = fundamenteel Innovatie belonen Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Dus…. Focus Excellent zijn op je unieke waarde Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Enkele discussiepunten Porter: Fragmentatie zorgaanbod i.p.v. continuüm van zorg - Specialisatie aandoening vs rest in lokaal ziekenhuis (duur) Comorbiditeit bij ouderen & wie coördineert de zorg? Preventieve zorg en eerstelijn? Betrokkenheid patiënt bij eigen zorg proces (ook leefstijl en compliance e.d.) ? Zegt niets over hoe en bekostiging / financiële prikkels Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

2. Medisch specialistische zorg Hedendaagse 21ste eeuwse techniek/zorg wordt geleverd in een 20ste eeuwse organisatie, structuur en management. Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Observaties ziekenhuiszorg….. Gedrag: cultuur & motivatie Organisatie-graad: schaalvergroting, relatie bestuur – m.s. Doelen/Inhoud zorg: specialisatie, “samenwerking” binnen en buiten muren Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Dus…… Door ontwikkeling van de ziekenhuisorganisatie / medisch specialistische zorg Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Wat te doen ? Te breed: ziekenhuizen bieden alles aan i.p.v. keuzen Te smal: georganiseerd interventies/ vakgroepen i.p.v. integrale zorgcirkel Te lokaal: focus lokale bevolking i.p.v. regionaal/nationaal. (Porter Teisberg) Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Dus.........? Differentiatie Keuze maken Doen waar je goed in bent Daar waar groei in zit Waar zit de toegevoegde (patienten) waarde? Betekent… Segmenteren en (zorg)processen Onderscheidend vermogen (vaardig, aardig & veilig) Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Topreferente zorg (UMC’s) Meerwaarde patiënten: Segmenten van zorg: Acute/spoedzorg Planbare zorg routine complex Chronische zorg Topklinische zorg Topreferente zorg (UMC’s) Meerwaarde patiënten: Bereikbaarheid/ toegankelijkheid (fysiek/ lokaal) Gespecialiseerde centra: ervaring, volume, efficiency (franchise) Integrale zorgproces Innovatie & ontwikkeling Uitkomst- indicatoren vs wat wil de patiënt? Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Kleine stapjes richting .....? Kleine stapjes de goede richting in: Meerjarenbeleid: segmenten en klantenperspectief, visie-ontwikkeling Denken in toegevoegde waarde patient: DBC, IGZ, CQ indexen …. P & C cyclus: o.a. indicatoren, productie/kosten, klantonderzoeken.. Business units (vakgroepen?) Zorgpaden/zorgprocessen Transmurale zorg en ketenzorg Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

3. Huisartsenzorg Hedendaagse 21ste eeuwse techniek/zorg wordt geleverd in een 20ste eeuwse organisatievorm. Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Observaties huisartsenzorg 1. Gedrag: persoonlijk betrokken, enthousiasme, vrijwilligheid en betrokkenheid 2. Organisatiegraad: van kleinschaligheid naar vergroting 3. Doelen/inhoud zorg: van generalisme & allround naar specialisatie, bv chronische (keten)zorg Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Dus…… Door ontwikkeling van de huisartsenzorg/ huisartsenorganisatie Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Wat te doen ? Te breed: huisartsen bieden alles aan i.p.v. keuzen Te smal: GOED/HOED/groepspraktijken (samenwerking 1ste – 2 de lijn) i.p.v. integrale zorgcirkel Te lokaal: focus lokale bevolking i.p.v. regionaal/nationaal. (Porter & Teisberg) Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Dus.........? Differentiatie Keuze maken Doen waar je goed in bent Daar waar groei in zit Waar zit toegevoegde waarde patient? Betekent… Segmenteren en (zorg)processen Onderscheidend vermogen (vaardig, aardig & veilig) Organiseren & massa creëren Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Segmenten huisartsen zorg Poortwachter Zorgverlener (generalisme vs specialisme) Regisseur Acute zorg / spoed Planbare zorg Chronische zorg Palliatieve zorg (Preventie) Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Kleine stapjes richting? ….. Coöperatievormings tendens Verandering positie/machtsbalans regio Ontwikkeling regionale zorg & onderst: DM, COPD, EDC Maar??: Persoonlijke betrokkenheid? Verloskunde, Apotheek, 06 11 en later 112 i.p.v. gewoon langsgaan Kwaliteitsverlies voor de patiënt – verbet. diabetes e.d. Versnippering zorg rondom patiënt Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

4. Huisartsen & Specialist Specialisten Zorg: Na verwijzing Zorg: proces-onderdeel, specialist Ziekte-insteek, kortdrd Organisatie & gedrag: Institutie “Samenwerking” “Over”-geprofessionaliseerd Huisartsen Zorg Prtwachter, broodheer 2de lijn Zorg: rondom proces, regisseur, generalist Patient-insteek, langdr contact Organisatie & gedrag: Dicht bij burger Versnippering Aan het professionaliseren Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

5. Hoe nu verder Beleid: Verschuiving zorg: vraag en behandeling Opschaling zorg: 2 naar 1 en acad naar perifeer Doel: Allemaal: beste zorg voor patiënt (wat toeg waarde?) Dus: Zorg rondom patiënten organiseren Af van 1ste en 2de lijn, denken: diabeteszorg e.d. (vloeiende lijnszorg) onafhankelijk, wie wat waar doet Verschuiving specialist - generalist Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Hoe verder…. 1. Positionering en visievorming 2. Proces van organisatie & gedragsveranderingen (comminucatie!): Maar strijd om de eerstelijn!: financiën vs kwaliteit van zorg Alles zelf doen (financiële motieven) Uitbesteden aan meest professionele aanbieder (kwaliteit van zorg) Cultuur/zachte kant: leren samenwerken en afstemmen Ieders competenties beter benutten (patiënt goede plaats), complementair Elkaar respecteren, meerwaarde van elkaar zien Met elkaar in gesprek blijven (bellen ipv e-mailen!....) Professionalisering organisatie Samen verder, win-win situatie Binding/Betrokkenheid creëren!!!!!! Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Discussie Toegevoegde waarde: ten koste van???: - tw van specialisatie gaat ten koste van integrale benadering patient (huisarts) - tw medische aandoening/integrale zorgcirkel vs - Integrale patientenbenadering, ook ikv comorbiditeit Toegevoegde waarde = uitkomst van iets, gerelateerd aan doel - tw op verschillende niveau’s, andere doelen Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Welke niveau? Toeg. waarde Vrager/pat Aanbieder Micro Individueel Arts-patient Meso Groep pat/diagn categorieen Instellingsniveau Macro Landelijk pat organ. Gezondheidszorg-niveau Nw econo-mie Maatschappelijk Maatschap- pelijk niveau Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Actualiteit: Coöperatievorming Vlietland Deelnemers Coop (7 leden, 74% belang): DSW Verpleeg-&verzorgingshuizen (3): Specialisten en medewerkers Vlietland Coöperatie huisartsen ???? (26%) Doel: betrokken partijen zonder winstoogmerk gaan samenwerken en investeren in kwalitatief regionale (keten) zorg Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Coop. Vlietland Reden/Oorzaak: financieel Stand van zaken: Verhuizing nieuwbouw 1-1-2009 Overeenstemming tussen deelnemers Samenwerkingsovereenkomst getekend Samen 18,5 miljoen investeren Streven voor 1 juli 2009: Oprichting Cooperatie en nw regionale bestuurlijke structuur Vlietland gerealiseerd (BV) Geen overname! (zelfstandigheid leden) Formele procedures VWS, NZa NMa e.a. afronding voor 1 juni 2009 Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Ziekenhuis: Stchting wordt BV Stichting: ontbreken van eigenaar met eigen belang Coöperatie fungeert als Holding Coöperatie 100% eigenaar en enig aandeelhouder Ziekenhuis BV Coöperatieleden in collectief zeggenschap ivv ledenraad (AVA) Raad van Commissarissen Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Beoogde structuur 7 Cooperatie leden, AVA (74%=18,5 mln): DSW (40%) V&V (3) MS & personeel Huisartsen cooperatie ??? (26%=6,25 mln) Vlietland BV (was Stichting Vlietland) Cooperatie als holding Cooperatiebestuur = RvC Alg dir Coop = vz RvB Vlietland) Raad van Commiss. Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Hoe werkt een cooperatie? Voorbeeld van Rabobank Ledenzeggenschap Lokale organisatie Reservering winst Succes Rabobank: Klantenorientatie (custumer value, geen winstuitk) Doelstelling bewaakt voor klanten die lid zijn Relatie met gemeenschap van klanten Organisatiestructuur en cultuur waarin ondernemerschap wordt gestimuleerd Solide en betrouwbaar Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Voordelen Patienten: Dicht bij huis: versterking regionale zorg Toegevoegde waarde: kwal. verhoging, ketenzorg, integrale zorg en contin. Sluit aan bij toekomstige vraagontwikkeling: vergrijzing, co-morbiditeit >… Zorgaanbieders: Behoud regionale zorgaanbod totale keten incl zh Wederzijdse betrokkenheid, belang en afstemming keten Zicht/dicht op kwaliteit van zorg in de keten Zorgverzekeraar: Behoud regionale ziekenhuis, 70% DSW verzekerden = invloed beleid Kwaliteit van (keten)zorg & efficiency Belangrijker speler op regionale vlak (itt landelijke verzekeraars) Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009

Kritiekpunten Marktwerking: concurrentie vs samenwerking Gescheiden rollen marktpartijen Keuzevrijheid patienten Belang verzekeraar vs belang zh: (kosten vs kwaliteit) Motie Schippers (dec 2008): verzekeraars mogen geen aanbieders overnemen (tenzij beperkte periode) Amerikaanse “toestanden” (HMO) s Kaiser Permanente NZa: Aanmerkelijke marktmacht? Misbruik AM? Mededingingswet Reputatietafel 22 januari 2009 Reputatietafel 22 januari 2009