Een kijkje op ‘het SchatRijk’ evangelische basisschool Zaandam Dovenetelweg 116 1508 CJ Zaandam T. 075-6703333 E. info@hetschatrijk.nl W. hetschatrijk.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Teamonderwijs Op Maat een ontwerpproces voor verandering en vernieuwing MHR Bodegraven.
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Allemaal hartelijk welkom
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
R.K. Jenaplanschool De Oostpoort
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Daltonschool De Phoenix
‘t Schrijverke Zoetermeer
Samenwerken in Brede School Binnenstebuiten
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Informatie avond Groep 4\5
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Welkom in groep 4.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Voorlichtingsavond groep 3
Informatieavond groep 7b
Het werken met portfolio
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Welkom op deze informatieavond
Visie: rapport en portfolio
Vervang door auteursnaam en datum..
Welkom in groep 8M Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Planborden en dag- /weektaken
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Informatiebijeenkomst voor ouders St. Catharinaschool Schooljaar
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Leerstrategie Oud chinees gezegde: Wat ik hoor, vergeet ik
Welkom op de informatieavond van groep 7
Welkom bij de Raketten en de Ruimtevaarders.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Groep 7 en 8.  Deel1: algemeen groep 7/8  Deel 2: informatie voortgezet onderwijs.
Op de informatieavond van de groepen 5
Informatieavond groep 4 en 5
Welkom in groep 6D.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Dalton op de Dorendal.
Informatieavond 21 augustus 2013 Programma:  Voorstellen  Vakken en lesstof:  Huiswerk en toetsen  Weektaak  Diverse zaken en extra activiteiten.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Inhoudsopgave Hoe ziet ons ritmisch weekplan eruit? Instructie en werk Project Blokperiode Spel Kring Viering Goed voor mekaar Vragen?
De verpakking is mooi, maar wij als leerkrachten hebben het voorrecht om het cadeautje stukje bij beetje uit te pakken, zodat het mooiste wat binnenin.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Welkom.
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
23 maart 2017 profilering.
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Basisschool St. Lambertus September 2018
Onderwijs anders organiseren zodat uitdagingen zoals krimp, lerarentekort en talentontwikkeling, het hoofd geboden kunnen worden 5 en 7 februari 2019 SWV.
De druppel die de emmer doet overlopen
Welkom in groep.
Transcript van de presentatie:

Een kijkje op ‘het SchatRijk’ evangelische basisschool Zaandam Dovenetelweg 116 1508 CJ Zaandam T. 075-6703333 E. info@hetschatrijk.nl W. hetschatrijk.nl

Korte introductie Het SchatRijk begon 2,5 jaar geleden in een reeds bestaand schoolgebouw met vier groepen. Per maart 2007 telt de school 135 kinderen die verdeeld zijn over drie onderbouwgroepen 1/2/3, een middenbouwgroep 4/5, twee bovenbouwgroepen 6/7/8. Per augustus 2007 start onze tweede locatie in Wormerveer.

Onze ankerpunten… ‘Het SchatRijk’ heeft een heldere, christelijke identiteit is een veilige, harmonieuze plaats verzorgt aantrekkelijk en kwalitatief goed onderwijs biedt onderwijs dat past bij deze tijd is ondernemend en initiatiefrijk geeft ruimte aan talenten

Wat is daarvan reeds zichtbaar in de praktijk… Taakbrief en planborden Begeleiders geven instructie aan alle kinderen van parallelgroepen over bijv. spelling Portfolio’s in opbouw Wisselende leergroepen Geen vaste plek, kinderen hebben een kratje met hun spullen Geen spreekbeurten, maar presentaties (bijv. powerpoint) Zorg wordt voornamelijk in de groepen verleend Inzet onderwijsassistente Digitaal schoolbord Wisselende en vaste ateliers Plusgroep voor meer- en hoogbegaafden Uitdagende materialen Themareizen = excursies

Wat willen we steeds meer zien gebeuren… Kinderen: kunnen omgaan met meer keuzevrijheid en zelfstandigheid kunnen creatief denken kunnen zelfstandig én in teamverband werken kunnen gebruik maken van nieuwe media gebruiken hun probleemoplossend vermogen in nieuwe situaties kunnen kennis toepassen

Een uitdagende leeromgeving… Bij het thema ‘de Notendans’ werd een nieuw atelier ingericht: het danstheater. Hier konden kinderen op klassieke muziek in een stijlvolle omgeving ballet dansen

Een leeromgeving…die ook aantrekkelijk is…

Wat zie je daar gebeuren… Kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen Veerle (groep 5) maakt een lijst met Engelse woordjes, omdat er een Engelstalig jongetje in de groep is gekomen Chester maakt op de computer de nieuwe naambordjes van de groepen In de verslagkring vertellen groepjes over hun ontdekkingen

Samenwerken en presenteren Samenwerken aan een woordweb (coöperatief leren) De resultaten presenteren aan de hele groep

Uitdagende materialen… Van kapla een grote toren bouwen Werken met de TechniekTorens ‘Slimme’ denkspelletjes Allerlei constructiemateriaal in alle bouwen

En verder… Hoe het nu vaak is … de computer om de leerstof te oefenen allemaal dezelfde leerstijl weinig variatie in leeractiviteiten statisch gebouw leren uit boeken Het wordt bij ons meer… de computer als leerbron en communicatiemiddel meervoudige intelligentie ontdekkend en samenwerkend leren flexibel gebouw betekenisvol leren

en… Van…. gesloten extern gestuurd individueel product eenheid, homogeen parate kennis luisteren en zien boekenkennis Naar meer… open zelf gestuurd coöperatief proces variëteit, heterogeen toegepaste kennis en vaardigheden luisteren, zien en doen boeken als bron

Onderbouw ateliers… Vast voor rekenen, taal en crea/schrijven (lokalen) Per thema wisselende nieuwe ateliers (hal, gang) Zijn uitdagend, stimulerend, rijk ingericht Vooralsnog alleen in de onderbouw In midden- en bovenbouw in de lokalen

Wat zie je gebeuren….bij het personeel Van alléén Naar meer… instructeur voorwaardenschappend kennisoverdrager begeleider en bron duizendpoot talent op afstand sturen participeren koning op eiland teamspeler controlerend stimulerend PABO startbekwaam, verder levenslang leren

Wat zie je gebeuren….in de organisatie Van alléén: klassikaal… vaste leergroep leerlingvolgsysteem vakken één leraar is verantwoordelijk zorgteam Naar méér: klassendoorbrekend wisselende leergroepen portfolio/voortgangsver-slag thematisch onderwijs gedeelde verantwoordelijkheid inzet onderwijsassistente

Kinderen dragen gepaste verantwoordelijkheid… Zoals bij tutor-lezen

…ook voor hun planning, de weeksluiting, de inrichting…

Kortom: kinderen verschillen Het rooster niet iedereen heeft dezelfde taakbrief (weekplanning) niet iedereen is op hetzelfde moment met hetzelfde bezig niet iedereen hoeft dezelfde leerstof te doorlopen niet iedereen heeft behoefte aan dezelfde instructie Kortom: kinderen verschillen

Voor- en nadelen Nadelen wenproces duurt bij enkele kinderen langer kind met veel behoefte aan een prikkelarme omgeving, kan eerder spoor kwijt raken teveel werkrumoer kan afleiden Voordelen betrokkenheid kinderen is zeer groot kinderen leren veel meer van elkaar kinderen komen meer aan hun trekken systeem komt tegemoet aan verschillen tussen kinderen kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen

Waar zitten we nu…na 2,5 jaar? kinderen zijn gewend elkaar te helpen grote betrokkenheid van kinderen bij hun werk portfoliogesprekken nog in de kinderschoenen versterking leesonderwijs afgerond begrijpend lezen is ingevoerd taalonderwijs deels gekoppeld aan thema’s KPC helpt bij ontwikkeling van o.a. ateliers en reflectie op vorderingen, planborden & ‘rijke’ inrichting speelplaats kan nog veel beter aantrekkingskracht op meer- en hoogbegaafden invoering ‘KIJK’ via RPCZ

Meer weten…? Bekijk onze website (www.hetschatrijk.nl) Bel op voor een afspraak (075 – 6703333) Vereer ons met een bezoek Dovenetelweg 116, Zaandam