Bemiddeling: de hoogste tijd voor een wetsevaluatie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Inschrijven - stroomdiagram
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
• Hoe het ooit begon • Eeuwige trouw • Voor altijd samen.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De rechtsbijstandverzekering, enkele deontologische aspecten Permanente vorming Vlaams pleitgenootschap 16 november 2001.
Correct omgaan met gescheiden ouders
Hoe lost men een conflict op
Provinciale ronden mei 2008
Risico’s en gevaren van techniek
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Preventief Verzuimmanagement
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Vechtscheidingen en partnergeweld
DE NOTARIS EN BEMIDDELING: 10 jaar later 20 mei 2009.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
WORKSHOP II AANPAK DOOR JUSTITIE
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Nieuwe samenwerkings- overeenkomsten voor Werkwinkels en Fora Werkgelegenheid.
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Mediation Visie en werkwijze bij het Juridisch Loket
BCIE – 14 mei 2009 De nieuwe wet op de gerechtelijke expertise in de IT sector Flip Petillion Partner Crowell & Moring.
Onafhankelijkheid en Loyauteit Deontologie E. Boydens en E. Nieuwdorp.
BEMIDDELING en RUIMTELIJKE ORDENING
 Problemen in huidige hulpverlening met overlapping, gebrek aan samenwerking,…  Andere organisatie van hulpverlening aan minderjarigen uit: › Algemeen.
Een vorm van alternatieve geschillenbeslechting
Beroepsgeheim Kris Stas.
Seminar 23 april 2014: Uw rechten en plichten bij een inval
Mediation – Gezamenlijk tot een oplossing komen mr. Nancy Viellevoye
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Ann Winckelmans Adviseur KMO – Managementondersteuning Organisatie
Aard en omvang van juridische problemen van burgers
Begeleiden Informatiseringsprocessen
MANTELZORGCOACH.
“Die pleit om een koe, geeft er één toe”
Minderjarigen in Integrale jeugdhulp en het burgerlijk en administratief recht: zelfstandige toegang, gratis juridische bijstand, rechtsbijstand Eric Van.
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Conflictoplossers bouw, infra & vastgoed Geschil oplossen bij bouw-, infra en vastgoed gerelateerde zaken 27 mei 2014 Afdelingsvergadering Bouwend Nederland,
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
VMO Congres 13 mei 2016 mr. Kim Roelofs, mediator SiB en MfN.
Stellingen vooraf 1 donderdag 5 juni 2014 start programma een slechte stelling geeft vaak een goede discussie. hoe botter de stelling, hoe.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
Het FMO vanuit medisch oogpunt
Mediation in faillissementen
De Kracht van Communicatie
Mediation in faillissementen
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Bemiddeling bij klachtenbehandeling
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
“bouwgeschillen oplossen”
Inschrijven - stroomdiagram
Innovatie in Juridische Dienstverlening
Bemiddelingscommissie
Instemming & De vertrouwenspersoon
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Het vragenuurtje Symposium Provinciale Raad Orde der Artsen te Antwerpen
De onafhankelijkheid in het sociaal recht en re-integratie
Transcript van de presentatie:

Bemiddeling: de hoogste tijd voor een wetsevaluatie? Wendy Hensen Faculteit Rechten - CORe 18 november 2013

Concept “bemiddeling” Wettelijk kader Bemiddeling in de praktijk Inhoud Concept “bemiddeling” Wettelijk kader Bemiddeling in de praktijk Glansrol voor de advocaat? Evaluatie Vragen & opmerkingen

1. Concept “bemiddeling”

Gerechtelijk Wetboek Geen definitie in de wet Vrije invulling Ruimte voor verwarring Parlementaire voorbereiding “Proces van vrijwillig overleg tussen conflicterende partijen geleid door een onafhankelijke 3e die de communicatie vergemakkelijkt en poogt de partijen ertoe te brengen zelf tot een oplossing te komen” Advies HRJ Beter: “met de actieve medewerking van een onafhankelijke 3e”

Rechtsleer Evolutie? Praktische gids bemiddeling: “Vorm van conflictoplossing waarbij een onafhankelijke neutrale 3e (de bemiddelaar) de partijen begeleidt om vanuit hun werkelijke belangen tot een gezamenlijk gedragen en voor ieder van hen optimale oplossing van een onderliggend conflict te komen”

Basiskenmerken Wat typeert bemiddeling? Onderscheid met: Vrijwillige deelname (commitment) Autonomie Vertrouwelijkheid Waarbogen in hoofde van de bemiddelaar Onafhankelijk, onpartijdig en neutraal Gestructureerd & gefaseerd traject Belangen & creativiteit Onderscheid met: Gerechtelijke procedure, arbitrage en bindende 3enbeslissing Dading Expertise en verzoening Geen heilige graal!

Bemiddeling – ADR Voordelen Nadelen Sneller Goedkoper Autonomie: controle & verantwoordelijkheid Herstel communicatie (LTR) Ruimte voor belangen (creativiteit) & emoties Oplossing in wederzijds belang Duurzaamheid: aanvaarding & tevredenheid Nadelen Tijdsverlies Bijkomende kosten Afhankelijkheid Kwaliteit bemiddelaar Uitvoerbaar & duidelijk akkoord

2. Wettelijk kader

Wet 21 februari 2005 Art. 1724 – 1737 Ger.W. Mate van tussenkomst wetgever? Basiswaarborgen en kernprincipes Ratio Klassieke voordelen Overbelasting gerechtelijk apparaat Beperking toepassingsgebied Geschil vatbaar voor dading Publiekrechtelijke rechtspersonen Bemiddelingsbeding Geschil m.b.t. geldigheid, totstandkoming, uitlegging, uitvoering of verbreking Exceptio in limine litis => opschorting procedure Rechter: voorlopige of bewarende maatregelen

Institutioneel kader Erkende bemiddelaar Voorwaarden Bekwaamheid (aard van het geschil) Passende vorming of ervaring (bemiddelingspraktijk) Waarborgen onafhankelijkheid en onpartijdigheid Geen veroordeling, tucht- of adm. sanctie onverenigbaar met functie Permanente vorming Gevolgen Gerechtelijke bemiddeling Homologatie Rechtsbijstand Federale bemiddelingscommissie Erkenning bemiddelaar (lijst), vorming, vormingsinstituut Kwaliteitstoezicht & tucht Representatieve samenstelling (alg. & bijz. commissies)

Basisprincipes Vrijwillige en gerechtelijke bemiddeling In het kader van een procedure? Discussie omtrent termen Vertrouwelijkheid Documenten & mededelingen  bewijs Uitz.: instemming beide partijen Sanctie: schadeverg. + ambtshalve weren uit debatten Geheimhoudingsplicht: partijen & derden Beroepsgeheim: bemiddelaar (458 Sw.) Vrijwilligheid Op elk ogenblik beëindigen, zonder nadelige gevolgen Ook bij ger. bemid. (gezag)

Trajectwaarborgen Schorsing van de termijnen Vrije keuze bemiddelaar Voorstel tot bemiddeling (of gezamenlijk verzoek) Ondertekenen bemiddelingsprotocol Vrije keuze bemiddelaar Ger. bem.: erkend bemiddelaar tenzij… Bemiddelingsprotocol Bemiddelingsakkoord Homologatie Vereenvoudigde procedure (eenz. vz.) Controle rechter: O.O. & belangen minderjarigen Kracht van vonnis

3. Bemiddeling in de praktijk

Hoe verloopt een bemiddeling? Regiegesprek Bemiddelingsprotocol Bemiddelingsgesprek Gefaseerd en gestructureerd traject Van standpunten naar belangen Van belangen naar opties Van opties naar oplossingen Van oplossingen naar akkoord Tools Vraagstelling, empathie, caucus, visualiseren Belangen-gecentreerd onderhandelen Informatie-uitwisseling Waardecreatie => waardeverdeling Bemiddelingsakkoord

4. Glansrol voor de advocaat?

Imago advocatuur

Complementair, concurrerend of conflicterend? Cruciale rol advocaat bij bemiddeling Eerste hulp bij conflict (EHBC) Oplossing op maat bieden Niet automatische reflex procedure Buiten juridisch kader denken Conflictspecialist  procedurespecialist Zelf peilen naar BWD Goed gesprek voeren: wat is voor cliënt belangrijk? Voorbereiding = noodzakelijk! Informeren van de cliënt Conflictoplossingsmethoden Voor- en nadelen + realistische kosteninschatting Reality check (eerste filter!)

Voorbereidende opdracht (1) Komen partijen in aanmerking? Minderjarige, geesteszieke, publieke RP, mandaat Vernietigingsfase Conflict of precedent nodig? Zaak voor bemiddeling vatbaar? Onderhandelingsruimte? Openbare orde Verwijzen naar bemiddeling & informeren Zo snel mogelijk… als partijen er klaar voor zijn! Eerstelijnsrechtsbijstand Bemiddelingsbeding Duidelijke bewoordingen Aanwijzing bemiddelaar (erkend of niet) of instantie Toepassingsgebied, gevolgen etc.

Voorbereidende opdracht (2) Selectie bemiddelaar Inhoudelijke kennis en/of persoonlijkheid? Jurist of niet-jurist? Erkend of niet-erkend? Lijst erkende bemiddelaars (website) Honorarium Voorbespreking met cliënt Aanwezigheid tijdens gesprek of ter beschikking voor advies? Wie voert het woord (rol advocaat) Constructieve houding duiden Regiegesprek met bemiddelaar Korte samenvatting geschil en ev. stukken Informatie over belangen (niet pleidooi)

Bijstand tijdens het traject Raadsman voor cliënt Cliënt neemt zelf het woord Eerder bedarende rol Advocaat komt enkel tussen als nodig Vervanging bemiddelaar Vragen om advies van een deskundige Misbruik traject voorkomen Enkel juridisch advies of analyseren Positie (WATNA/BATNA/ZOPA) Opties (creativiteit) Oplossingen (informed consent) Info vrijgeven Wat? Wanneer? Caucus? Vertrouwelijkheid?

Na afloop van het traject Opstellen bemiddelingsakkoord Uitvoerbaar Volledig Nauwkeurig Toezien op de naleving ervan Homologatieprocedure Mogelijke voordelen: Meer tevredenheid  procedure Betere relatie advocaat-cliënt  procedure Betere naleving akkoord  procedure

Aandachtspunten complementaire rol Goede kennis conflictoplossingsmethoden Onderscheid + voor- en nadelen Opleiding en permanente vorming! Contacten met bemiddelaars Netwerken & wisselwerking Andere houding aannemen: Constructief Conflictdeskundige (maatwerk) Puur juridisch denken & procesreflex verlaten Verantwoordelijkheid Creativiteit Informeren: realistisch beeld kosten + voor- en nadelen

5. Evaluatie

De hoogste tijd voor een wetsevaluatie? Wet 21 februari 2005 Voorbereiding => geen uitgebreide raadpleging van deskundigen Perceptie: # bemiddeling blijft gering Weinig informatie over Belgische bemiddelingsmarkt Functioneert het wettelijk kader naar de tevredenheid van de betrokken actoren? Waarom blijft ruimer beroep uit? Rol wettelijk kader? Verbeteringen?

Doctoraatsonderzoek UHasselt Doelstellingen Fundamentele obstakels & knelpunten identificeren Grondige wetsevaluatie Juridische oplossingen aanreiken Methodologie Sociaal-wetenschappelijk onderzoek Rechtsvergelijkend onderzoek Onderzoekseenheden Erkende bemiddelaars Advocaten Notarissen Magistraten

Knelpunten: voorbeelden Succes in bepaalde zaken Familierecht, burgerlijk- & handelsrecht, sociaal recht? Knelpunten in de wetgeving Publiekrechtelijke rechtspersonen Gebrek aan verwijsvoorzieningen (NL) Strikte vertrouwelijkheid  sanctie misbruik traject Structurele obstakels Kosten Wantrouwen Teken van zwakte Terminologische verwarring Gebrek aan kennis (potentiële verwijzers)

Voorbeeld: terminologische verwarring Fiscale bemiddeling Geen kwaliteitsbewaking bemiddelaar  FBC Scheidsrechtelijk karakter  autonomie Interne bemiddelaars  onafhankelijkheid Niet-bindend verslag  bemiddelingsakkoord Verslag Rb  vertrouwelijkheid Technische bemiddeling Uitz. niet-erkende bemiddelaar (ger. bem.) Deskundige aanstellen  erkende bemiddelaar Opdracht  bemiddeling Ter plaatse met partijen én magistraat Autonomie partijen?

Mogelijke oplossingen? Duidelijke terminologie Eenduidig gebruik (mediation/mediatie) Meer verplichtend karakter Ontvankelijkheid  recht op toegang tot de rechter? Verplichte infosessie Informatieplicht (verwijzing) Sanctie misbruik ~ vertrouwelijkheid Verdeling van de kosten Verwijsvoorzieningen Bureau of permanentiediensten Gerechtelijke organisatie Integratie in het onderwijs

6. Vragen en opmerkingen

Vragen & opmerkingen Percepties van bemiddeling in de praktijk Knelpunten Positieve of negatieve ervaringen wendy.hensen@uhasselt.be

Einde Bedankt voor uw aandacht!