De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen."— Transcript van de presentatie:

1 Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen

2 Een geschil oplossen is Contact leggen met de ander Informatie inwinnen over je positie Informatie inwinnen over je opties, de kosten van de verschillende opties, de kansen Informatie inwinnen over rechtsbijstand Een strategie kiezen Een bemiddelaar zoeken Een advocaat zoeken Benodigde gegevens verzamelen Een procedure starten bij de rechter Een procedure starten bij de geschillencommissie … …

3 Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl

4 Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat

5 Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Bemiddeling Mediator Advocaat

6 Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Vertegenwoordiging Advocaat

7 Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie

8 Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat Vertegenwoordiging Advocaat Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie

9 Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat Vertegenwoordiging Advocaat Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie

10 Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat Vertegenwoordiging Advocaat Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie

11 Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat Vertegenwoordiging Advocaat Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie

12 Geschilbeslechting is een keten, gebruikers leggen een weg af

13

14 Online tools voor geschilbeslechting Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat Vertegenwoordiging Advocaat Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie Online Mediation Rechtwijzer Rechtspraak.nl SGC.n l

15 Online Mediation Rechtwijzer Rechtspraak.nl SGC.n l Ruimte voor innovatie? Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat Vertegenwoordiging Advocaat Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie * * * * * * * * * *

16 Is techniek een drempel?

17 Wat voor kansen biedt techniek? :-)

18 Wat voor kansen biedt techniek?

19 Aanbevelingen Bied structuur Ondersteun samenwerking Bied een veilige omgeving Bied neutrale informatie Verbind mensen met elkaar, en met diensten

20 Een voorbeeld

21 Ontwikkelproces Wat maken burgers mee? Wat hebben ze nodig? Eerste half jaar: Aankondiging van mijn ex dat zij wilde scheiden. Emoties: angst en paniek. De kinderen hebben we vanaf het eerste moment op de hoogte gebracht. Er was een tussen periode van 2 maanden, waarin mijn ex begon te twijfelen. We zijn toen in therapie gegaan (4 maanden) Tweede half jaar: definitief besluit Begeleidster voor de kinderen gezocht. Zij heeft een gesprek met de kinderen gehad. Afspraken gemaakt. Dit hebben we samen met de kinderen gedaan. Eerst hadden we een huis met twee aparte ruimtes in ons huis, omdat we omwille van de kinderen in hetzelfde huis wilden blijven wonen. Dit heeft uiteindelijk niet gewerkt. Conflict over wie in het huis zou blijven wonen. Eerst wilde mijn ex blijven, maar uiteindelijk heeft zij ervoor gekozen om opnieuw te beginnen en is zij vertrokken. Start co-ouderschap. Bemiddeling (8x). Het ging hierbij niet om de verdeling van de spullen, maar wel om de zorg voor elkaar. Het moeilijkste was de ondertekening van het convenant, omdat hierin staat dat het huwelijk duurzaam ontwricht is. Dit was lastig, emotioneel, omdat ik dat feitelijk niet zo heb ervaren. Inmenging van een advocaat om de feitelijke scheiding aan te kunnen vragen. (zie hierover de opmerkingen van Rob bij opdracht 1 onder het kopje: Belangrijk na scheiding) Het tarief van de advocaat was schandalig 170 euro per uur; de bemiddeling was 70 euro per uur. De hoge tarieven voor advocaten is een valkuil, zeker als je het zelf moet betalen. Immers omwille van het geld kan er te snel een convenant worden ondertekend en het proces niet goed worden afgemaakt. Juist omdat het convenant bepalend is, is dit niet wenselijk. (Sandra: toevoegingbeleid is ook een probleem, als je net een paar honderd euro te veel verdient, krijg je helemaal niets en moet je alles zelf betalen; dit zou zeker bij echtscheidingen anders moeten) Vanaf het moment dat mijn ex het huis verliet hebben we een keer per week samen gegeten, met als doel om over de kinderen en de afspraken te praten en passen we zonodig de afspraken aan. Eerste half jaar: Aankondiging van mijn ex dat zij wilde scheiden. Emoties: angst en paniek. De kinderen hebben we vanaf het eerste moment op de hoogte gebracht. Er was een tussen periode van 2 maanden, waarin mijn ex begon te twijfelen. We zijn toen in therapie gegaan (4 maanden) Tweede half jaar: definitief besluit Begeleidster voor de kinderen gezocht. Zij heeft een gesprek met de kinderen gehad. Afspraken gemaakt. Dit hebben we samen met de kinderen gedaan. Eerst hadden we een huis met twee aparte ruimtes in ons huis, omdat we omwille van de kinderen in hetzelfde huis wilden blijven wonen. Dit heeft uiteindelijk niet gewerkt. Conflict over wie in het huis zou blijven wonen. Eerst wilde mijn ex blijven, maar uiteindelijk heeft zij ervoor gekozen om opnieuw te beginnen en is zij vertrokken. Start co-ouderschap. Bemiddeling (8x). Het ging hierbij niet om de verdeling van de spullen, maar wel om de zorg voor elkaar. Het moeilijkste was de ondertekening van het convenant, omdat hierin staat dat het huwelijk duurzaam ontwricht is. Dit was lastig, emotioneel, omdat ik dat feitelijk niet zo heb ervaren. Inmenging van een advocaat om de feitelijke scheiding aan te kunnen vragen. (zie hierover de opmerkingen van Rob bij opdracht 1 onder het kopje: Belangrijk na scheiding) Het tarief van de advocaat was schandalig 170 euro per uur; de bemiddeling was 70 euro per uur. De hoge tarieven voor advocaten is een valkuil, zeker als je het zelf moet betalen. Immers omwille van het geld kan er te snel een convenant worden ondertekend en het proces niet goed worden afgemaakt. Juist omdat het convenant bepalend is, is dit niet wenselijk. (Sandra: toevoegingbeleid is ook een probleem, als je net een paar honderd euro te veel verdient, krijg je helemaal niets en moet je alles zelf betalen; dit zou zeker bij echtscheidingen anders moeten) Vanaf het moment dat mijn ex het huis verliet hebben we een keer per week samen gegeten, met als doel om over de kinderen en de afspraken te praten en passen we zonodig de afspraken aan.

22 Ontwikkelproces Ervaring van experts

23 Ontwikkelproces Ontwikkel een concept Test in focusgroepen Verbeter het concept

24 resultaat

25 Conclusies

26 Meer weten? TilburgUniversity.nl/TISCO


Download ppt "Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen."

Verwante presentaties


Ads door Google