Presentatie Antilliaanse Juridische Vereniging Nieuwe staatkundige verhoudingen: Schuldsanering en nieuwe monetaire stelsels Drs. A.G. Romero 4 november.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe werkt een (gemengde) VvE?
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Medezeggenschap op scholen Regelgeving in vogelvlucht September 2010 Kees Deijns.
DELFT, 7 NOVEMBER 2011 STUDIEBIJEENKOMST ADELBERTKERK mr. Petra M.M. Stassen
De nieuwe wetgevingsprocedures
SHS Securities Holdings Statistics - Algemene Presentatie Roger DE BOECK Senior Expert Brussel, 18 december 2012 Presentatie voor kredietinstellingen en.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Conferentie Archieven In het kader van de ontmanteling Land en Eilandgebieden augustus 2007 Plaza Hotel Bonaire “De toekomst van het Nationaal Archief”
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
DNB/Betalingsverkeer, 5 juli 2011
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Laat u wat liggen ? Bianca Steentjes RO Reinier Gosselink RA
Aansprakelijkheid bestuurders
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
25 maart 2010 Drs. A.G. Romero. Deel 1 Agenda 1. Kredietcrisis en de wereldeconomie; 2. Herstel van de internationale beursen 1 jaar na de crisis;
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Globalisering H2.
Globalisering H2.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Inkomen les 8 37 t/m 46.
Hoofdstuk 4 EU-instellingen.
WELKOM OP CURACAO.
Vragenlijst ketencoördinatoren
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
Het Patiëntveiligheidprogramma GGZ 2008 – 2011, Wat is precies ontwikkeld? *de opbrengsten van het landelijk programma *de waarde voor de praktijk.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Xeikon N.V. Bava 8 november Agenda Opening Voorstel tot aanpassing van de statuten van de vennootschap Aftreden en verlenen van decharge aan de.
Algemene Vergadering vergadering 20 juni Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau 2 stemopnemers Secretaris.
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De stille kracht van ouderen Wilbert van den Bosch
Voorlichting organisatiestructuur / bestuursmodel
C ORPORATE GOVERNANCE BEZIEN VANUIT HET C OLLEGE FINANCIEEL TOEZICHT DRS. A.R. R OMERO 13 april 2010 College financieel toezicht 1.
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
Algemene Ondernemersvaardigheden
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
8.2 Hebben we baat bij de EU? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Europese interne markt Harmonisatie Monetaire Unie © Noordhoff Uitgevers 2012.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
P RESENTATIE P ARLEMENTAIR O VERLEG K ONINKRIJKSRELATIES 8 Jan januari 2009 College financieel toezicht 1.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Deugdelijk bestuur binnen de groep Emmaüs Guido Van Oevelen 23 juni 2010.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi
WERKKAMER PRODUCTCERTIFICERING Jaarplan 2017 en verder
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg
Centrale bank (ecb / dnb)
Rollenspel EU besluitvorming
Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Statistiek en open data
Transcript van de presentatie:

Presentatie Antilliaanse Juridische Vereniging Nieuwe staatkundige verhoudingen: Schuldsanering en nieuwe monetaire stelsels Drs. A.G. Romero 4 november 2010

Nieuwe monetaire stelstels Agenda Schuldsanering Omvang Effecten Nieuwe monetaire stelstels Statuut Centrale Bank van Curaçao en Sint Maarten Wettelijk kader

Schuldsanering: Samenvattend overzicht (2009) (kasbasis) Aflossingen Rente Bet. achter-standen Diverse leningen Totaal Land 350,594,762 113,517,628 87,617,385 11,070,426 562,800,201 Curaçao 307,345,306 99,296,187 -- 406,641,493 St. Maarten BES 68,036,235 657,940,068 212,813,815 155,653,620 1,037,477,929

Schuldsanering: Samenvattend overzicht (2010 – t/m 9 oktober) (kasbasis) Aflossingen Rente Bet. achter-standen Diverse leningen Totaal Land 94,243,233 65,338,424 41,647,094 234,124,220 435,352,971 Curaçao 123,716,228 55,895,884 -- 268,759,013 448,371,125 St. Maarten 65,532,011 BES 52,932,079 217,959,461 121,234,308 160,111,184 502,883,232 1,002,188,186

Ontwikkeling schuldquote van de Nederlandse Antillen Schuldquota van 43% voor de Antillen is per 9 oktober 2010!

Ontwikkeling schuldquote van Curaçao, St. Maarten en de BES-eilanden * schatting

Vergelijking yield curves (vóór en na schuldsanering) Beleningsrente 2008: 2.5% Beleningsrente 2009 & 2010: 1.0%

Vergelijking Yield curves (september 2010)

Lokale rente (Overheidsobligaties) April 4, 2017 9 9

Lokale rente (commerciële banken) April 4, 2017 10 10

Ontwikkeling reële interestpercentages

Beleidsreacties Wijziging/versoepeling in de beleggingsregel (40% - 60%) als gevolg van de schuldovername door Nederland; Onderzoek van de Bank en de financiële sector over de impact van de lage rente voor de hele sector; Discussie over een lagere “rekenrente”; Hervorming pensioenafspraken (pensioenleeftijd, middenloon stelsel, DC regelingen, etc.) Verscherpt toezicht als gevolg van de internationale kredietcrisis.

Nieuwe monetaire stelsels Curaçao en Sint Maarten: één monetaire unie Nu nog NAf. (Ant. Gld) maar wordt CMg (Car. Gld) Bonaire, Saba en Sint Eustatius: dollarisatie Amerikaanse dollar is het wettelijke betaalmiddel

Curaçao en Sint Maarten Monetaire Unie (1) Curaçao en Sint Maarten vormen een monetaire unie: Eén gemeenschappelijke centrale bank Eén valutagebied met een gemeenschappelijke munt, gekoppeld aan de Amerikaanse dollar

Curacao en Sint Maarten Monetaire Unie Belangrijke randvoorwaarden: Afstemming monetaire beleid en begrotingsbeleid Nauwe beleidscoördinatie vereist tussen de twee landen Gezonde overheidsfinanciën Uniforme wetgeving tav: Monetaire toezicht Bedrijfseconomisch toezicht Integriteittoezicht

Centrale Bank-statuut voor Curacao en Sint Maarten Doelstellingen van de Centrale Bank: Bevorderen van de stabiliteit van de waarde van de geldeenheid van de Landen. Bevorderen van de gezondheid van het financiële systeem van de Landen. Bevorderen van een veilig en efficiënt betalingsverkeer in de Landen.

Centrale Bank-statuut voor Curacao en Sint Maarten Taken en bevoegdheden: Bepalen en uitvoeren van het monetaire beleid van de Landen (Art. 4 Bankstatuut). Financieel-economisch adviseur van de overheid (Art. 5 Bankstatuut). Uitgifte van bankbiljetten en munten (Art. 6 Bankstatuut). Beheer van de deviezenreserves (Art. 9 Bankstatuut).

Centrale Bank-statuut voor Curacao en Sint Maarten Taken en bevoegdheden: Bewaking van de gezondheid van het financiële systeem (Art. 8 Bankstatuut). Bankier van de overheid (Art. 11 Bankstatuut). Zorg dragen voor een soepele en efficiënte afwikkeling van het betalingsverkeer.

Centrale Bank-statuut voor Curacao en Sint Maarten Belangrijkste verschillen t.o.v. BNA-Statuut: Taken en bevoegdheden Art. 9: Geïnde licentierechten op Curaçao worden afgedragen aan Curaçao, geïnde licentierechten op St. Maarten worden afgedragen aan St. Maarten. Art. 11: De Bank kan als bankier van een Land optreden en kan belast worden met het kassierschap van instellingen van een Land. Deze diensten worden tegen kostprijs verleend . Art. 12: De Bank kan voorschotten verlenen aan een Land tegen de beleningsrente.

Centrale Bank-statuut voor Curacao en Sint Maarten Belangrijkste verschillen t.o.v. BNA-Statuut: Taken en bevoegdheden Art. 14 & 15: Wettelijke aansprakelijkheidsuitsluiting van het personeel, de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen. Art. 16: De onschendbaarheid van de gebouwen, de terreinen en het archief van de Bank. Art. 16: De bewegingsvrijheid van het personeel, de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen tussen de Landen bij de uitvoering van hun werkzaamheden.

Centrale Bank-statuut voor Curacao en Sint Maarten Belangrijkste verschillen t.o.v. BNA-Statuut: Taken en bevoegdheden Art. 17: Bevoegdheid van de Bank voor het verzamelen van statistieken en verplichting van de Bank voor het opstellen van een betalingsbalans voor elk van de Landen. Art. 18: Waarborg voor de onafhankelijkheid van de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen bij de uitvoering van hun werkzaamheden.

Centrale Bank-statuut voor Curacao en Sint Maarten Belangrijkste verschillen t.o.v. BNA-Statuut: Raad van Bestuur Artikel 20: Gezamenlijke voordracht van de Ministers Erkende reputatie en beroepservaring op financieel- economisch gebied Benoemingstermijn van 8 jaar en eenmaal aansluitend benoembaar Benoeming eindigt bij bereiken van leeftijd van 65 jaar Minimale leeftijdsgrens van 30 jaar vervalt (Statuut BNA)

Centrale Bank-statuut voor Curacao en Sint Maarten Belangrijkste verschillen t.o.v. BNA-Statuut: Art. 21: Aanstelling van filiaaldirecteur op Sint Maarten met als taak: Zorg voor de interne organisatie van het kantoor op Sint Maarten Voorbereiding van het jaarplan en de begroting van het kantoor en toezicht op de uitvoering daarvan Verzameling, verwerking en analyse van de betalingsbalansgegeven en andere financieel-economische gegevens Voorbereiding en uitvoering van het beleidsprogramma op het gebied van onderzoek en toezicht Toezicht op de naleving van de voor de financiële instellingen relevante regelgeving op Sint Maarten

Centrale Bank-statuut voor Curacao en Sint Maarten Belangrijkste verschillen t.o.v. BNA-Statuut: Art. 24: Ministers voeren minimaal elk half jaar overleg over aangelegenheden met betrekking tot de Bank. De Raad van Bestuur pleegt periodiek overleg met de ministers of financieel-economische aangelegenheden. De Bank rapporteert jaarlijks over het gevoerde financieel-economische beleid aan de Staten van de Landen.

Centrale Bank-statuut voor Curacao en Sint Maarten Belangrijkste verschillen t.o.v. BNA-Statuut: Art. 25 t/m 31 Raad van Commissarissen: 7 leden Voorzitter wordt gezamenlijk door de Landen benoemd Elk Land benoemt 3 leden afzonderlijk Benoeming voor een periode van 4 jaar en eenmaal opnieuw aansluitend benoembaar. Leden dienen deskundig, integer en onafhankelijk te zijn.

Centrale Bank-statuut voor Curacao en Sint Maarten Belangrijkste verschillen t.o.v. BNA-Statuut: Art. 32 Jaarlijks minimaal een vergadering van vermogensgerechtigden Art. 33 Eigen vermogen van de Bank Eigen vermogen bestaat uit kapitaal en reserves Aandeel van elk Land in het eigen vermogen wordt bepaald aan de hand van een verdeelsleutel 50% aandeel in BBP van de Landen 50% aandeel in inwonersaantal van de Landen Het relatieve aandeel wordt om de vijf jaar (per 1 januari) bepaald.

Samenwerking op Koninkrijksniveau College van Koninkrijkstoezichthouders De voorbereiding van de regelgeving in lijn met de internationale “best practices” op het gebied van financieel toezicht. De tijdige implementatie van wet- en regelgeving op het gebied van financieel toezicht. De naleving van het financiële toezicht.

Legaliteit Centrale Bank van Curaçao en Sint Maarten (1) Voor 10/10/10 Centrale Bank-Statuut 1985 (PB 1985, No. 183) Landsverordening van de Nederlandse Antillen met gelding op alle 5 eilanden

Legaliteit Centrale Bank van Curaçao en Sint Maarten (2) Na 10/10/10 Centrale Bank-statuut voor Curacao en Sint Maarten Onderlinge regeling ogv art. 38, lid 1 Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden Is geen wettelijke regeling conform Staatsregeling Curacao en Staatsregeling Sint Maarten. Incorporatie door middel van eenvormige Kader-vaststellings- landsverordening Curacao en van Sint Maarten

Legaliteit Centrale Bank van Curaçao en Sint Maarten (3) De Kader-vaststellingsverordening Curacao is als concept aangenomen door de Eilandsraad Curacao op 4 september 2010 (art. 1 sub w AB 2010, no. 87) Ogv (nieuwe) artikel 60b Statuut van het Koninkrijk der Nederlanden krijgen deze aangenomen concept- landsverordeningen onmiddelijk per 10/10/10 kracht van wet. De Kader-vaststellinglandsverordening stelt ook de Regeling Gemeenschappelijk Geldstelsel, de Regeling Gemeenschappelijk Deviezenverkeer en de Regeling Gemeenschappelijke Wisselkoers vast.

Legaliteit Centrale Bank van Curaçao en Sint Maarten (4) Hoe zit het met de contracten die de BNA had afgesloten? Rijksbesluit (AMvRB) rechtsopvolging burgerlijke rechten en verplichtingen (Stb. 2010, no. 355) Arbeidsovereenkomsten personeel BNA dmv art. 47 Centrale Bank-statuut van Curaçao en Sint Maarten Hoe zit het met de richtlijnen, beschikkingen en vergunningen die de BNA heeft uitgevaardigd? Overgangsbepaling 42 lid 3 Centrale Bank-statuut van Curaçao en Sint Maarten