Beheersing of overheersing van de personele lasten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Opleidingsadviseur Fundeon
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Personeel op maat, maat in personeel
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Edushock leerfestival
Heeft u de aap van het verzuim op uw nek?
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
IPV 2012 Van opleidingsadviseur naar personeelsadviseur
De herziene versie van Kopen en Werken Enno Noordhoff, Luc Repriels
Beleid en budget, kader 2014 Huis van de Psychologie in relatie tot de sectoren Paul Kop 11 april 2013.
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
Flow als sturingsprincipe
Waarom ‘Financiën en Leermiddelenbeleid’? Doel van deze presentatie Het budget en de kosten De verdelingssystematiek Twee scholen, twee scenario’s De logistiek.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Onderbouwend vertrouwen, focus op succes! Ron Bormans November 2006.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
OR-platform 15 november.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Opleiden van medewerkers
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Missie, visie, strategie & jaarplan
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Duurzame inzetbaarheid
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Ondernemendheid in het vmbo
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Zo zit dat met uw pensioen!
Ber Damen Symposium HR in Control Vianen 11 juni 2013.
Marjan van Hof & Lineke Bos
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Methode Strategisch personeelsmanagement
Organisatie van de HRM-functie
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Loopbaanontwikkeling OOP
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
GMR 15 januari 2008 Thema: IPB ‘stand van zaken’.
Personeel en organisatie Hoofdstuk 5 Personeel. Inhoud 1 Organisatiestructuur 2 Functieomschrijving 3 Werving en selectie 4 Arbeidsovereenkomst 5 Personeel.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Bijeenkomst personeel 23 april 2013
Presentatie SPO De Liemers
Transcript van de presentatie:

Beheersing of overheersing van de personele lasten VO-raad regio Amsterdam 11 april 2013

Even voorstellen Math van Loo Kim Höppener Bart Jeukendrup Presentatie is na te lezen op: www.vanlooenpartners.nl.

Haalt het voorgezet onderwijs 2020?

presentatie Waar hebben we als scholen financieel gezien last van, van welke maatregelen in het bijzonder? Wat zien we als we van scholen de meerjaren financiële planning doorrekenen? (Cock Raaijmakers) Wat is aan negatieve scenario’s te doen, hoe maak je personele lasten weer beheersbaar?

In deze presentatie: Twee cases uitgewerkt Uitgangspunt: de financiële opgave voor de scholen verandert niet. Wat dan? HRM-kader Voorbeelden van interventies: Functiedifferentiatie Onderwijsconcept Discussie: de koers.

genoemde oorzaken kostenverhoging personeel Functiemix en andere cao-ontwikkelingen Verhoging van de AOW-leeftijd BAPO-kosten explosief gestegen (1,7% >> ca. 3,5%) BTW van 19 naar 21% 1. > 4. Geen compensatie voor de gestegen prijzen in de BSM

genoemde oorzaken kostenverhoging personeel 5. Verhoging van de ABP-premie met slechts een beperkte compensatie 6. De efficiencykorting (= taakstelling Lenteakkoord) 7. Terugvorderen kasschuif terwijl was afgesproken dat dit zou gebeuren bij een ophoging g.p.l 8. stijging sociale premies (gedeeltelijk gecompenseerd)

genoemde oorzaken kostenverhoging personeel 10. Het afschaffen van het reiskostenforfait  11. Het vervallen van de premiekorting voor het in dienst houden van oudere werknemers (kan oplopen tot 0,5% van de totale kosten van de school).

aanpak Planning en control op orde Bezuiniging vaststellen Bezuiniging verantwoord doorvoeren

Kernonderdelen planning & control Meerjarig schoolbeleid Kadernota Schoolbegroting, balans, exploitatie Formatieplan

casus 1: personele gegevens WEERGAVE INZET FTE'S schooljaar   2007/2008 2008/2009 2009/2010 2010/2011 2011/2012 2012/2013 1. Directie en management 9,2 9,7 8,2 6,8 17,3 18,0 2. Onderwijzend personeel 156,7 153,8 159,8 161,8 146,2 137,3 3. Onderwijs ondersteunend pers. 42,9 42,4 46,0 46,4 45,3 48,1 totaal 208,8 205,9 214,0 215,0 203,4 4. Aantal lesuren volgens rooster 3057,0 3016,0 3054,0 2933,0 2956,0 2857,0 5. Aantal personeelsleden 265 267 273 283 279 259 A. Management ratio 4,4% 4,7% 3,8% 3,2% 8,3% 8,8% B. OP-ratio 75,0% 74,7% 75,3% 70,0% 67,5% C. OOP-ratio 20,5% 20,6% 21,5% 21,6% 21,7% 23,6% D. Lesurenbelastingsratio 78,0% 78,4% 76,4% 72,5% 80,9% 80,0% E. Gemiddelde aanstellingsomvang 0,79 0,77 0,78 0,76 0,75

Lesurenbelasting

Personele gegevens – casus 2

Inzet personeel – casus 2

Meerjarenraming – ongewijzigd beleid casus 2

Verloop exploitatie en weerstand – casus 2

Conclusies ongewijzigd beleid alle cases Tekort schoolexploitatie Cash-flow ongeveer 4% Geen ruimte nieuw beleid

Gewijzigd beleid – casus 2 Uitgangspunten: Risicoanalyse: gemiddeld risicoprofiel Gewenst weerstandsvermogen: 10 - 15% 3. Personele lasten: na 2013 jaarlijks proportioneel -/-2,0%

Zal leiden tot: Sluitende exploitatie vanaf 2014 Beperken personele component Mogelijkheid groei materiële lasten Groei weerstandsvermogen Ruimte nieuw beleid

Meerjarige exploitatie – gewijzigd beleid casus 2

Schets financiële kader – casus 2

Aanbod Cock Raaijmakers en Math van Loo Een workshop: meerjarige doorrekening en noodzakelijke aanpassing vaststellen - eigen cijfermateriaal opnemen in analysemodel tijdens: interpreteren en plan opstellen m.b.t. Financiën en HRM achteraf: feedback op het plan. datum en locatie: nader te bepalen.

Kritische succesfactoren Systematische planning & control Aandacht voor de controllersfunctie Naar een andere leiderschapscultuur?

Hoe? 1. Aandacht voor onderwijskundige keuzes 2. Aandacht voor organisatorische keuzes 3. Aandacht voor keuzes rond taakbeleid

personele consequenties van financiële beheersing In de eerste beschreven casus: strategisch HRM leiderschap functie- en taakbeleid verzuimbeleid competentiemanagement

Het kader: organisatie-“trends” in het onderwijs deregulering resultaatverantwoordelijkheid afbakening verantwoordelijkheden verantwoordelijkheden dieper in de school verandertrajecten sturen op competenties. 4-4-2017

“Strolling schools” moving:effective, moving in a chosen direction cruising: effective, but declining struggling: ineffective, but improving sinking: ineffective, declining, failing 4-4-2017

Aanpak IPB organisatie-profiel personeels- profielen Resultaat-gesprekken op basis van competenties Professionaliserings- beleid Loopbaanbeleid belastbaarheidsbeleid Arbeidsvoorwaarden- ARBO beleid 4-4-2017

strategisch personeelsbeleid vergde een visie op leren en op leerlingen vanuit trendanalyse m.b.v. de doelgroep Differentiatie ICT Uitdaging Verantwoordelijkheid. werd: een vertaling naar onderwijsconcept, profileringskeuzen, vereisten aan personeel en organisatie, (investering-)begroting en formatie.

Concreet, in dit geval 70/40-minutenrooster Laptopklassen Flipping-the-classroom Exact, Internationaal+Clill, Dans IB-ers Schoolpsycholoog.

kritische succesfactoren in strategisch HRM input leerlingen en ouders analyses van resultaten (onderwijs, leerlingenaantallen en financiële toekomst) resultaatverantwoordelijk leiderschap op alle niveaus, contracteren, bijvoorbeeld: sectieleiders projectmatige aanpak van verbeteringen en vernieuwingen ondernemerschap competentiemanagement.

professionele houding competentieanalyse leerbaarheid belang hoog laag kennis vaardigheden professionele houding laag hoog 4-4-2017

5 essentiële vragen m.b.t. HRM en IPB 1. Hoe weet ik welke HR-instrumenten in mijn organisatie ontwikkeld, c.q. in de praktijk toegepast worden? 2. Welke categorieën HR-instrumenten onderscheid ik en op welke categorie ligt de nadruk? 3. Hoe signaleer ik de mogelijkheden die HR-instrumenten bieden en welke mogelijkheden vind ik relevant voor mijn organisatie op dit moment (in de huidige ontwikkelfase)? 4. Hoe organiseer ik een IPB-gesprekscyclus die past bij mijn organisatie? 5. Welke risico’s en valkuilen zie ik in de ontwikkeling van mijn organisatie waar het gaat om de toepassing van HR-instrumenten? 4-4-2017

HRM-instrumenten Planning en sturing van personeelsstromen Werving en selectie Introductie en coaching nieuwe medewerkers Functiewaardering Beoordelen Belonen Leidinggeven en coachen Opleiden en leren loopbaanmanagement Employabilitiy Management development Verzuim- en Arbobeleid en verbeteringen van kwaliteit van arbeid en organisatie Arbeidsverhoudingen Competentiemanagement Doelgroepenbeleid Leeftijdsbewust personeelsbeleid. 4-4-2017

4-4-2017

Nieuwe rollen voor docenten (Materiedeskundige) Leercoach Arrangeur leerlijnen Studieloopbaanbegeleider Onderzoeker Assessor Accountmanager Praktijkbeoordelaar >> nieuwe professionaliteit 4-4-2017

Conclusie: wat is nodig om te beheersen? Systematische planning & control Aandacht voor de controllersfunctie Naar een andere leiderschapscultuur? Strategisch HRM-beleid Competentiemanagement en Gesprekscyclus consequent en systematisch t/m beoordelingen

Cadeautje Van Loo en Partners De “app’ voor lesbezoeken: - Digitale beoordeling lessen - Indicatoren van de inspectie + eigen indicatoren aanklikken, opmerkingen plaatsten, uitleg vragen Direct na afloop van de les te versturen als PDF.