WELKOM
Welkom op de algemene informatie-avond Van de St. Josephschool Even voorstellen:Managementteam en Zorg Manon van Druten bovenbouwteamleider Rachel Narononderbouwteamleider Menalda Bavinckintern begeleider gr. 1-4 Marije Kamerlingintern begeleider gr. 5-8 Gert de Witdirecteur Wijze van vragen stellen.
Terugblik Inspectiebezoek najaar 2009 Predicaat “Zeer zwakke school” Nieuw managementteam Schoolverbeterplan Per 31 maart 2011: predicaat “Zwakke school” Vervolg inspectie: oktober 2011 / augustus 2012
Schoolverbeterplan 15 augustus 2010 – 1 januari 2013 Didactische strategieënCoaching jonge leerkrachten Toetskalender KlassenbezoekenScholing CITO (MT) Nieuwe leesmethode Estafette Monitor tussenresultaten Effectieve onderwijstijdBeginnende geletterdheid Lesroosters / lesuren Borging afspraken Monitoring Eindresultaten Technisch Lezen Methodisch aanbod gr.1/2 Leesverb.traject CPS WoordenschatBegrijpend Lezen SpellingRekenen / wiskunde Analyse leerlingzorg- / Kwaliteitszorg Schoolconcept / visie
Schoolplan 2013 – 2017 (verantwoording naar inspectie) inzet extern bureau - 3 Studiedagen Visie verwoord in handzaam document / Jaarplannen Richtinggever / Stip aan de horizon Lerende organisatie Werken met zelfsturende leerteams Leerteams ontwikkelen beleid / theorie en praktijk Betrokkenheid ouders
St. Josephschool een zwakke school? Op de goede weg! “Eén stap tegelijk”, aldus de Inspecteur. Goede toetsresultaten / duurzaamheid Een betrokken en gemotiveerd team / Er wordt hard gewerkt! Leesverbetertraject Vliegwieleffect (Rekenen lift mee) CITO-eindtoets februari 2012
Terugblik op afgelopen jaar Manon van Druten en Marije Kamerling
Leesresultaten Schooljaar en groepsanalyse
Welke toetsen DMT (woordlezen)> onderdeel Inspectie AVI (tekstlezen) DMT niveaus: A= de 25% hoogst scorende leerlingen B= de 25% leerlingen die net boven tot ruim boven het landelijk gemiddelde scoren C= de 25% leerlingen die net onder tot ruim onder het landelijk gemiddelde scoren D= de 15% leerlingen die ruim onder het landelijk gemiddelde scoren E= de 10% laagst scorende leerlingen
Groep 3 DMT
Groep 4 DMT
Groep 5 DMT
Groep 6 DMT
Groep 7 DMT
Groep 8 DMT
Doel leesverbetertraject (CPS) Aan het eind van schooljaar : DMT 90% A t/m D (10% E) Alle leerlingen van: Groep 3: 95% Groep 4: 92% Groep 5: 96% Groep 6: 89% Groep 7: 96% Groep 8: 100%
Doel leesverbetertraject (CPS) Aan het eind van het schooljaar : AVI 75% beheersingsniveau Alle leerlingen van: Groep 3: 73% Groep 4: 82% Groep 5: 85% Groep 6: 67% Groep 7: 85%
Leesdoelen schooljaar Aan het eind van het schooljaar: DMT: 90% A t/m D AVI: 80% beheersingsniveau
Normering Inspectie De volgende onderdelen worden beoordeeld door de Inspectie: Lezen: groep 3 en 4 Rekenen: groep 4 en 6 Begrijpend lezen: groep 6 Op deze onderdelen scoren de jaargroepen afgelopen schooljaar allemaal voldoende.
Hoe zijn we tot dit resultaat gekomen? Kennis uitbreiding van de leerkracht Uitvoeren in de praktijk Analyseren van resultaten Vastleggen/borgen
Kennis uitbreiden Clusterbijeenkomst CPS Waar moet goed leesonderwijs aan voldoen Didactiek: IGDI-model + 3 aanpakken Invoering methode Estafette Aanpassing van de methode Estafette Groepsplannen Doorgaande lijn VLL-Estafette
Uitvoeren in de praktijk Leerkracht voert leeslessen uit m.b.v. de methode Estafette Bouwteamleider en CPS-medewerker doen klassenbezoeken: feedbackgesprekken Onderwijs bijstellen n.a.v. klassenbezoeken RALFI lezen toegevoegd aan methode voor zwakke lezers Leerkracht voert groepsplan uit
Analyseren van de resultaten Twee keer per jaar CITO DMT en AVI voor alle leerlingen Zwakke lezers 4 x per jaar Resultaten/opbrengsten worden geanalyseerd: wat heeft het leesonderwijs opgeleverd? Hoe passen we ons leesonderwijs aan?
Vastleggen/borgen Dat wat werkt is beschreven in borgingsdocument: aanvulling op de methode; ook handig voor nieuwkomers Ook dit schooljaar starten we met een serie klassenbezoeken: worden de afspraken nog steeds zo uitgevoerd?
Wat staat er voor dit jaar op het programma? Leesverbetertraject (CPS): Borgen aanvankelijk- en technisch leesonderwijs Woordenschat en Begrijpend lezen Eénzorgroute: aanvulling op de groepsplannen
Afsluiting - Vragen/opmerkingen (briefje) -Vervolg van de avond Dank voor uw aandacht!