Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Historie Hete stenen RSV Breda schuiven heen en weer …
Hete stenen Opdracht voor onderwijs: maak plaats om antwoord te vinden op de vragen: Wie kan naar regulier? en anders…. Wat is het beste onderwijstraject?
Mogelijke plaatsen Herstart en Op de Rails Rebound Plusvoorziening Observatie GGz en onderwijs Gedragsregulatie en onderwijs Dagtraining
Historie Pilot plusvoorziening Observatieklas Met plaatsen Herstart Op de rails
Richtinggevers bij inrichting Leerlingbetrokkenheid Ouderbetrokkenheid Betrokkenheid scholen Betrokkenheid jeugdhulpverlening
Uitwerking Aanmelding Transparant beslissen en Handelingsgericht Integraal Arrang(Indic)eren met één kind één plan Eigen kracht genereren Passende snelle hulpverlening Nazorg bij plaatsing in regulier vo
Aanmelding Overdrachtformulier vo-vo CJG: intake anamnese ouders leerling Deskundige: diagnostisch gesprek leerling Transfercoach haalt leerling op
Transparant beslissen Checklist Kwantitatieve aspecten doen mee Kwalitatieve beoordeling van de situatie Dus subjectief, maar transparant
Handelingsgericht Integraal Indiceren Mogelijkheden, wensen, verwachtingen Stimulerende, belemmerende factoren Smart doelen Zorgbehoefte en zwaarteweging Ondersteuningsbehoeften Onderwijs en zorgarrangement
Startgegevens HII Intakegesprek Overdrachtformulier vo-vo principes van handelingsgericht werken bij de jongere thuis Overdrachtformulier vo-vo Gesprek diagnosticus Dossieranalyse
Uitwerking HII Op 8 gebieden: Cognitie Leren Werkhouding Sociaal gedrag Emotionaliteit Motoriek Waarneming Lichamelijk functioneren
HII en transparant beslissen in plaatsingsadviescommissie: Voorzitter Ervaren gedragsdeskundige CJG medewerker Jongere Ouders Belangrijke andere volwassene Zorgcoördinator school van herkomst
Eigen kracht genereren Eigen netwerk gebruiken Belangrijke andere volwassene betrekken Deelname ouders en jongere en belangrijke andere volwassene aan alle besluitvormende gesprekken
Passende snelle hulpverlening Samenwerking met CJG: Intake Bijdrage aan HIA Organiseren hulp zo licht als kan zo zwaar als moet Hulpverlener volgt proces via ZAT
CJG contactpersonen Danielle: even weg BJZ: T 076-5600400 Marleen: E M.Verstijnen@Jeugdzorg-nb.nl Gemma: E G.Donkers@Jeugdzorg-nb.nl
Nazorg bij plaatsing in regulier vo Transfercoach
RSV: dan eerlijk delen Door naar regulier? Leerlingen in het VO met voldoende capaciteiten die de aansluiting met het onderwijs eerder goed hebben kunnen maken die zeer ernstige signalen geven dat ze de aansluiting met de klas, met de school en met de leerstof kwijt zijn. waarbij de school ernstig handelingsverlegen is die niet tot de doelgroep van De Rebound horen bij wie eventuele kindeigen problematiek niet duidelijk is bij wie bredere sociaal maatschappelijke problematiek speelt bij wie nog diffuus is hoe de problematiek samenhangt bij wie de talenten en kwaliteiten uit het zicht raken
In de klas Afhankelijk van voorziening Iedere doelgroep eigen accenten Lesprogramma / weekplanner Pedagogische benadering Waarderings- / beloningssysteem Fasering ZAT Rondom jongere geformeerd Jongere en ouders aanwezig Belangrijke andere volwassene aanwezig
Toekomst Voor hete stenen structurele en kwalitatief goede oplossing in samenwerking met vo Samenwerkingsovereenkomsten voor snelle jeugdhulpverlening Heldere procedure en transparante plaatsing Helder beeld van de leerling, uitvoerbaar plan van aanpak en begeleiding bij terugplaatsing Eerlijk delen HIA: voorbereiding op 1 loket
Resultaatverplichting Alle leerlingen worden na onderzoek en begeleiding naar een passende plaats op een van de scholen voor VO in de regio Breda e.o. geleid Als onderwijs niet op de voorgrond kan komen, wordt toegeleid naar een passende voorziening in de jeugdhulpverlening
Cijfers 2010-2011 Plusvoorziening observatieklas met 1 Herstart plaats, 5 Op de Rails plaatsen
Observatieklas 2010-2011
Observatieklas 2010-2011
Bekostiging 2011 2012 En straks? Subsidie Plusvoorziening Inschrijving Uitbesteding Budget Herstart Budget Op de Rails En straks?
Samen een eigen wijze weg Vinden