Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Mediërend leren op bs. Theresia
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Begeleiding van kinderen met een ontwikkelingprobleem m.b.v. VHT
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Gedragsproblemen
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Jeugdgroepen op straat
Observatie & Diagnostiek binnen een behandelgroep van het OCB in de wijk
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Werken aan kwaliteitsverbetering
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Sociale contacten en familierelaties
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
Begeleiding door de SPV
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Lianne Ringoir, projectmanager
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat
Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
AIT studiedag 24 november
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
HET BIJSTANDSTEAM Thuisloosheid beantwoorden met outreaching.
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
STOP 4-7 Samen sterker Terug Op Pad
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Preventieve zorg Kind en Gezin. Prenataal aanbod Kennismakingsbezoek in de kraamkliniek/thuis 2 basishuisbezoeken voor alle gezinnen met pasgeboren baby.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
VZW CRISISHULP AAN HUIS WEST-VLAANDEREN Voorstelling.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Dienst Wonen - Stad Gent
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
OPweg Innovatief project
CKG de kleine parachute
Methodisch werken in de dagelijkse werking
Creatopia| Basisonderwijs
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Een stap verder, vroeger, lichter en eerder
Richting geven aan Teamontwikkeling
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten Team coördinator: Els Verschueren Pedagogisch coördinator: Karen Dille

Inhoud Voorstelling diensten Structurele samenwerking Theoretisch kader Directieve Thuisbegeleiding Doelgroep Aanbod Hulpverleningsproces Inhoud interventies Videofragment Directieve oefening

Voorstelling diensten

Voorstelling diensten

Structurele samenwerking Beide diensten vertrekken vanuit dezelfde visie en methodiek directieve thuisbegeleiding Samenwerking bestaat uit: Gezamenlijke opleiding (DT en VHT) Intervisie momenten Regelmatig overleg tussen verantwoordelijken en coördinators Praktische uitwisseling Gezamenlijke wachtlijst

Theoretisch kader DT kortdurend, methodisch en gefaseerd aanbod van training en begeleiding sluit aan bij de mogelijkheden en de krachten van het gezin gericht op actie gedifferentieerd aanbod op maat en tempo van het gezin directief door leiding te geven aan het hulpverleningsproces

Doelgroep Alle gezinnen met opvoedingsproblemen, gedragsproblemen en ineffectieve communicatie- en onderhandelingsstrategieën binnen de Bijzondere Jeugdbijstand met kinderen van 0 tot 18 jaar, woonachtig in het arrondissement Antwerpen

Hulpverleningsproces Duur: Maximaal 6 maanden Beperkt aanbod aan nazorg (maximaal 3 maanden na beëindiging begeleiding) Intensiteit en fasering: Duidelijke fasering, hulpverleningsproces opgedeeld in 4 fasen Graduele en geleidelijke afbouw van huisbezoeken gedurende de 26 weken

Hulpverleningsproces Fase Periode Aantal huisbezoeken per week Doel van de fase Inventarisatiefase 1ste 3 weken 2 Kennismaken Hulpvragen exploreren Vragenlijsten Doelen opstellen Fase van de analyse 4de week Feedback vragenlijsten met het gezin Handelingsplan opstellen HP bespreking met gezin en consulent Interventiefase 5e tot 9e week 10e week 11e tot 18e week 19e tot 21e week 1 1 om de 14 dagen Doelen uitwerken ahv video en training opvoedingsvaardigheden Tussentijdse evaluatie met gezin en consulent Doelen verder uitwerken Bestendiging van geleerde vaardigheden Evaluatiefase 22e tot 26e week Eindgesprek met gezin en consulent

Doel van de interventie Algemene doelstellingen: de vaardigheden van het gezin versterken zodat de gezinsleden op eigen kracht verder kunnen functioneren binnen hun (maatschappelijke) context efficiënte doorstroming van gezinnen alsook uitstroom van gezinnen uit de Bijzondere Jeugdbijstand

Inhoud van de interventie Gericht op twee sporen: Gedragsniveau: probleemgedrag van het kind(eren) en de hulpvraag van het gezin in kaart brengen, concreet maken en op zoek gaan naar praktische oplossingen Communicatieniveau: onderlinge communicatie tussen de gezinsleden analyseren, positieve interacties versterken, probleemoplossend vermogen vergroten en opvoeding afstemmen op de ontwikkelingstaken

Mogelijke interventies Belangrijke methodieken en technieken: videohometraining gedragsmatige technieken oplossingsgerichte technieken sociale netwerkstrategieën … + verschillende evaluatiemomenten gebruik van vragenlijsten, schaalvragen

Interventie videohometraining Kern VHT Activerende hulpverlening primair gericht op basiscommunicatie en ontwikkeling kind Methodische werkwijze met videobeelden in thuissituatie contact inzichtelijk maken afstemmen met gezinsleden focus op krachten

Interventie videohometraining Proces VHT 1) Werkwijze introduceren 2) Maken van een opname 3) Voorbereiding mbv microanalyse 4) Terugkijken en bespreken van beelden 5) Afsluiting

Interventie videohometraining Krachten VHT werkt activerend tweede kans aandacht voor ogenschijnlijk onbelangrijke interactie elementen is doelgericht en vraaggericht is evidence based breed inzetbaar visueel …

Interventie videohometraining Toepassingsmogelijkheden pedagogische vragen vragen over het contact, de afstemming, aansluiten specifieke ontwikkelingsproblemen of een handicap verdelen van de aandacht communicatie verbeteren en positief leiding geven aan kind of gezinsleden ouderrol versterken … Videofragment

Directieve techniek Oefening

Contactgegevens Team coördinator: Els Verschueren els.verschueren@emmaus.be Verantwoordelijke: Goedele Plovie Pedagogisch coördinator: Karen Dille kdille@olo.be Verantwoordelijke: Bart Billion