De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein"— Transcript van de presentatie:

1 Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
SLIM: een effectieve manier van denken Aanbevolen methodiek In samenwerking met Geaccrediteerd Effectiviteit en vakmanschap * SLIM: Subjectief Logisch Interventie Model. Een nieuwe, praktische theorie voor effectieve interventies

2 Begeleiden van jongeren: een vak apart
Hoe vaak maken we een positief verschil in het leven van een jongere? Hoe doen we dat? Waarom gaat het soms (of best vaak) mis?

3 Rendement vergroten Type probleem: Vraagt om: Actie: Impact
Meerwaarde SLIM Oplossing bestaat, maar deze jongere krijgt hem niet Jongeren niet in beeld -> bereiken van jongeren Poortwachten -> terecht of onterecht? Erop af, goede diagnose en politieke keuze + +/- Oplossing bestaat niet, of oplossing die zou helpen hebben we niet Onderzoek, ontwikkeling, inkoop Ontwikkeling van nieuwe aanpak voor nieuwe doelgroep Meerdere deel-interventies en geen regie Samenwerking en coördinatie Casusoverleg, afstemming, eigenaarschap Verkeerde oplossing of aanpak Vakmanschap professional VAKMANSCHAP ONTWIKKELEN ++

4 Waarom aandacht voor vakmanschap?
Grootste rendement zit doorgaans bij (1) en (4), beleidsaandacht bij (2) en (3) van de vorige dia De meeste dingen die nodig zijn voor effectieve interventies zijn meestal al aanwezig De belangrijkste succesfactor zit vaak onder de radar. Ontwikkelen van vakmanschap maakt verschil, en niets is zo praktisch als een goede theorie.

5 Hoeveel zit er nog in de tank?
Activeren stap 1 Hoe hard doe je je best? Hoe hard ga je? Waar ga je heen? Hoeveel zit er nog in de tank? Rij-instructeur Jongere helpen bewust te worden van situatie en mogelijkheden, helpen keuzes te maken ZELF ACHTER HET STUUR

6 Wat is je (nieuwe) bestemming?
Activeren stap 2 Wat is je (nieuwe) bestemming? Opleiding Baan Ondernemen Rij-instructeur Jongere helpen richting te bepalen en vaart te maken Hoe kun je meer gas geven? Wat remt je af? ZELF ACHTER HET STUUR

7 Activeren: tools voor de rij-instructeur
Motiverende gespreksvoering Oplossingsgericht werken Sociaal netwerk betrekken Rij-instructeur Jezelf meenemen naar je werk (verbindende communicatie) Mindfulness Draaglast verminderen ZELF ACHTER HET STUUR

8 Als activeren niet genoeg is: leefwereld en systeemwereld
Activeren -> toekomstplan jongere Uitkeringsaanvraag en diagnose Begeleidingsplan professional Systeemwereld

9 “Geef iemand een vis en hij (zij) heeft eten voor één dag
“Geef iemand een vis en hij (zij) heeft eten voor één dag. Leer iemand vissen en hij (zij) heeft eten voor heel zijn (haar) leven.”

10 Van diagnose naar begeleidingsplan
Deze draaischijf is gratis te bestellen bij Divosa Deze draaischijf is gratis te bestellen bij Divosa © Henk Spies

11 KAN WEG

12 Vakmanschap ontwikkelen
De belangrijkste knop om aan te draaien voor effectiviteit Resultaten worden behaald in interactie tussen professional, jongere en diens omgeving Professionals maken verschil Nieuwe theorie ondersteunt effectieve aanpak Training is leuk Dagelijks werk en resultaten staan centraal Training samen met alle collega’s die in de gemeente met jongeren bezig zijn: integrale benadering Vraaggerichte training: professionals bepalen in intervisie zelf wat urgent is voor hun dagelijks werk We reiken instrumenten aan voor de dagelijkse praktijk Resultaten verbeteren: positief verschil maken in het leven van jongeren

13 Stappen Situatie Tools Bereiken Jongere is buiten beeld ‘Pitch’: waar ben je van? Jezelf meenemen naar je werk (verbindende communicatie) Activeren Jongere is zelf op weg, maar hapert Motiverende gespreksvoering Oplossingsgericht werken Sociaal netwerk betrekken Aansluiten bij straatcultuur Mindfulness Draaglast verminderen Diagnose Jongere komt op eigen kracht niet verder Diagnose model tbv toekomstplan jongere Interventie bepalen Wat moeten we toevoegen? Interventie model tbv begeleidingsplan professional Plan van aanpak Leefwereld en systeemwereld verbinden Schema voor verbinden toekomstplan en begeleidingsplan Format Plan van Aanpak Begeleiden Kansen creëren Leren Bij de hand nemen Dromen en ondernemen Verkopen, onderhandelen, beïnvloeden Pedagogisch gesprek, leerstijlen Confronteren, verdiepte diagnose, jobcoaching Ondernemingsplan, SWOT Trainingsinhoud schematisch: 20 modellen. Volledige training duurt 11 dagen, maar kan deels als e-learning en kan modulair op maat gemaakt worden. Blended programma bestaat uit 5 contactdagen.

14 Meer informatie Marcel van Druenen Henk Spies


Download ppt "Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein"

Verwante presentaties


Ads door Google